וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בדרפור מאיימים להפיל את השלטון

טלי גולדשטין

9.3.2009 / 10:28

ארגון המורדים JEM, המתנגד למשטר ממשלה הסודנית, איים להפיל בעצמו את הממשלה, אם העולם לא יצליח לפתור את המשבר

נשיא סודן עומאר אל-באשיר מסרב לקבל את מרותו של בית הדין הפלילי בהאג, שהוציא נגדו צו מעצר בשבוע שעבר בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות והעם עומד מאחוריו. אולם לא כולם במדינה האפריקאית מרוצים ממנהיגם. ארגון המורדים JEM נשבע להפיל את משטר באשיר, אם הקהילה הבינלאומית לא תצליח לפתור את המשברים הפוליטיים וההומניטריים במדינה. "אם הקהילה הבינלאומית תיכשל, נשים פעמינו לבירה חרטום ונפיל את המשטר בעצמנו – אנו מסוגלים לעשות זאת", אמר אחמד חוסיין, דובר ארגון המורדים.

במהלך סוף השבוע גורמים בארגון יצרו קשר עם בכירים אמריקאיים ונורבגיים והציעו להם תוכנית בת שלושה שלבים לסיום המשבר. התוכנית כוללת יצירת מרחב אווירי בטוח מעל דרפור, פתיחת דרכים למעבר ארגונים הומניטריים ויוזמת נפט בעבור מזון – העברת חלק מרווחי הנפט של סודן לטובת רכישת ציוד רפואי, הומניטרי ומזון לתושבי חבל דרפור.

מלחמת טויוטה

המלחמה בדרפור החלה לפני שש שנים. לאחר כמעט 20 שנה של מלחמת אזרחים על רקע שבטי, דתי וטריטוריאלי בסודן, החל מרד נוסף בדרפור. המורדים, ממוצא אפריקני, האשימו את הממשלה באפליית השבטים האפריקנים לעומת התושבים הערבים. ממשלת סודן דיכאה את המרד באמצעות הפצצות מן האוויר וכן על-ידי חימוש ומימון של מיליציות "ג'נג'וויד". בחסות הממשלה אנשי המיליציות רצחו אלפים, שדדו ושרפו כפרים ואנסו עשרות אלפי נשים וילדות. הם לא מהססים לרדוף אחר הקורבנות גם מעבר לגבול, בצ'אד השכנה, למרות עימותים עם כוחות הצבא שלה.

בשנים 2003 ו-2004 החלו להתברר מימדי העימות, ואז גם כינה האו"ם את הסכסוך בדרפור "האסון ההומניטרי החמור בעולם" והחל להתערב בהתרחשויות. ב-2004 קרא הקונגרס האמריקני לנשיא בוש לפעול בנדון ולא היסס לתאר את האירועים כרצח עם. בינואר 2005 קבעה ועדה בינלאומית של האו"ם כי מיליציות הג'נג'וויד אשמות בהפרה חמורה של זכויות אדם.

המורדים, הידועים בכינוי "ארבה הלילה" על ידי הממשלה הסודנית, קוראים למאבק שלהם "מלחמת טויוטה" הודות לרכב המועדף עליהם. המורדים טוענים שבידיהם למעלה מ-800 רכבי שטח ומעל ל-7,000 לוחמים הפועלים במדבר בדרפור להפלת השלטון. ארגון JEM התפרסם בשנה שעברה לאחר שביצע מתקפה על הבירה חרטום. המתקפה נכשלה אך גרפה תמיכה בקרב פליטי דרפור, התולים תקוותם בכל מהלך, אפילו לוחמני, שעשוי להוביל להסכם לסיום המלחמה.

בעולם, ארגון JEM נחשב לאיום הרציני היחיד על צבא סודן המוצב בדרפור. בחודש שעבר, הוזמנו נציגי המורדים לשיחות השלום עם ממשלת סודן שנערכו בקטאר. במהלך השיחות, איימו המורדים כי לא ישובו לשולחן הדיונים אם קטאר תאפשר לנשיא באשיר להגיע לפסגה של הליגה הערבית, הצפויה להיערך החודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully