וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה מפרגנת לתלמידים יקיצה טבעית

עידן דורנר

8.3.2009 / 14:03

מנהל תיכון בממלכה מקדם תוכנית להזזת השיעור הראשון לשעה 11:00, בעקבות מחקר המוכיח כי לבני נוער שעון ביולוגי שונה משל המבוגרים

מנהל בבית ספר תיכון בבריטניה קורא לכל בתי הספר העל יסודיים במדינה ללכת בעקבותיו ולהתחיל את השיעור הראשון רק בשעה 11:00 בבוקר, כדי לאפשר לתלמידים עוד כמה שעות שינה במיטה.

המנהל הוא ד"ר פול קלי, מביה"ס מונקסיטון שבצפון טיניסייד. לדבריו, יישום ההצעה פירושה הסוף ל"תלמידים זומביים", שמנמנמים משיעור לשיעור, לאחר שניסויים הוכיחו שבני נוער יש שעון ביולוגי שונה מזה של מבוגרים וילדים קטנים.

הצעתו של קלי עלתה בעקבות מחקר שערך ראסל פוסטר, פרופסור לחקר מדעי המוח מאוניברסיטת אוקספורד, שבחן את זיכרונותיהם של 200 מתלמידי התיכון המדובר בין השעות 09:00 ל-12:00. הוא גילה שיפור של 9% בזיכרונם בשעות אחר הצהריים בהשוואה לבוקר.

קלי עצמו משוכנע כי לשינוי בלוח הזמנים של ביה"ס תהיה השפעה משמעותית על הישגי התלמידים בבחינות: "בני נוער אינם עצלנים. אנו מונעים מהם שעות שינה וזה משפיע עליהם. יש לכך השפעה שלילית על הלימודים שלהם ואולי גם על בריאותם המנטלית והגופנית. רק למדנו על כך, אך חיוני שנפעל בהקדם".

הוא הוסיף כי "מהמחקר עולה, כי החל מגיל 10 השעון הביולוגי שלנו משתנה, לכן עדיף שתלמידים צעירים יישארו במיטה. לפי המחקר השינוי מתבצע בהדרגה עד גיל 20, אז מתחילה חזרה אחורה. אך השעון לא חוזר לכיוונו המקורי עד לגיל 55. השינוי הוא של שעתיים בממוצע, לכן התלמידים צרכים להתעורר שעתיים מאוחר יותר".

הוא הגיש את בקשה רשמית לרשויות לאשר לו את לוח הזמנים החדש. מדובר בביה"ס שעומד לעבור שיפוץ בקרוב בסכום של 20 מיליון ליש"ט, שיהפכו אותו למתקדם ביותר בבריטניה. לקלי יש היסטוריה של טכניקות לימוד חדשניות. בניסוי שערך הוא גילה שיפור עצום בהישגי התלמידים, לאחר שחילק את השיעור הרגיל לשלושה חלקים של 20 דקות, עם הפסקות של 10 דקות בין חלק חלק, בהן בוצעה פעילות גופנית. בשנת 1998 הוא אפשר לתלמידי תיכון ללמוד חומר הנלמד בשנה א' באוניברסיטה.

"עלינו להיות פרגמטיים, אך המחקר הוכיח שעם השכמה מאוחרת הישגי התלמידים משתפרים. כך גם הבריאות שלהם", אמר קלי. "זה מידע ראשוני, אך מה מעניין זה שהוא תואם לממצאים דומים במחקרים שבוצעו בקנדה וארה"ב. התלמידים לא קמים מאוחר בגלל שהם עצלנים, אלא בגלל שכך הם מתוכנתים ביולוגית".

  • עוד באותו נושא:
  • בריטניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully