וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם תשובה רוצה לקבל סיוע מאובמה

מיכאל רוכוורגר

6.3.2009 / 8:06

תשובה נועד עם מקורב לנשיא ארה"ב ודן עמו בסיוע כספי לפרויקט פלאזה בלאס וגאס בתמורה להעסקת עובדים מקומיים

חלק מרכזי ב"ניו דיל" - התוכנית שיזם הנשיא פ.ד. רוזוולט כדי להוציא את ארה"ב מהמשבר הכלכלי ב-1929 - היו תוכניות השקעה שיצרו מקומות עבודה חדשים במטרה להפחית את שיעורי האבטלה. גם הנשיא ברק אובמה יוזם תוכנית הבראה למשק האמריקאי, גם תוכניתו של אובמה כוללת תוכניות השקעה לעידוד התעסוקה.

יצחק תשובה רוצה להיות חלק מהדיל של אובמה. בסבב פגישות שקיים השבוע בארה"ב, נפגש תשובה עם הארי רייד, הסנטור של מדינת נוואדה מטעם המפלגה הדמוקרטית וככל הידוע מקורב לאובמה - כך נודע ל-TheMarker. ככל הנראה, בפגישה נכח גם מיקי נפתלי, המנכ"ל והנשיא של אלעד גרופ - זרוע הנדל"ן הפרטית של תשובה. הצדדים דנו בסיוע כספי, שעשוי להגיע לעשרות מיליוני דולרים, לפרויקט פלאזה לאס וגאס, שבו שותפים תשובה ונוחי דנקנר בחלקים שווים.

מדובר בתוכנית שמתווה הממשל האמריקאי עקב המשבר הכלכלי, שהותיר למעלה מ-4 מיליון איש מחוסרי עבודה. התוכנית תיושם גם במדינות אחרות ברחבי ארה"ב, ונועדה ליצור מקומות תעסוקה חדשים. לפי מתווה התוכנית, בתמורה להעסקת עובדים מקומיים בפרויקט בנוואדה, יקבלו תשובה ודנקנר סיוע במימון הפרויקט. מדובר במגעים ראשוניים, שלא ברור מתי ואם יבשילו לכדי הסכם מחייב. בינתיים, תשובה ודנקנר דחו את תחילת הבנייה למועד בלתי ידוע, עד שיושג מימון מלא לפרויקט ושהכדאיות הכלכלית תגדל.

הפסדי ענק

אלעד גרופ (50%), אי.די.בי פיתוח (25%) ונכסים ובניין (25%) הקימו את חברת Elad IDB Las Vegas ורכשו בתחילת קיץ 2007 שטח של 156 דונם ברצועת המלונות הראשית של לאס וגאס (הסטריפ) תמורת כ-1.3 מיליארד דולר. רכישת הקרקע מומנה באמצעות ההלוואה בסך של 625 מיליון דולר מכמה בנקים שונים, והשאר באמצעות הון עצמי של השותפים בחלקים שווים.

השכבה הראשונה של ההלוואה נלקחה בריבית ליבור + 2.75% ומובטחת בשיעבוד ראשון על הקרקע. השכבה השנייה נלקחה בריבית ליבור + 4.5% ומובטחת בשיעבוד שני על הקרקע לפי התוכניות המקוריות של תשובה ודנקנר - הקמת הפרויקט הגדול ביותר בהיסטוריה של היזמות הישראלית, שצפויה לעלות 6-8 מיליארד דולר.

באחרונה קבוצה של 13 גופים המלווים את הפרויקט בלאס וגאס, האריכה את ההלוואה שנטלו הצדדים ב-42 חודשים לפי אותם תנאי ריבית שעליהם סוכם בהסכם ההלוואה הקיים מקיץ 2007. זאת בתנאי שהצדדים ישלמו את מלוא גובה הריבית (לכ-3.5 שנים) על ההלוואה בסכום כולל של כ-100 מיליון דולר. כ-50 מיליון דולר ישולמו על ידי אלעד גרופ, 25 מיליון דולר בידי אי.די.בי פיתוח ו-25 מיליון דולר על ידי נכסים ובניין.

לפני כשבועיים הודיעו אי.די.בי פיתוח ונכסים ובניין כי הן צפויות למחוק בדו"חות הכספיים לסיכום 2008, 200 מיליון שקל כל אחת, ובסך הכל 400 מיליון שקל, בגין ירידת ערך הקרקע המיועדת לבניית הפלאזה בלאס וגאס. גם אלעד גרופ צפויה לרשום מחיקה דומה. לפיכך, שווי הקרקע עומד על כ-1.1 מיליארד דולר.

מקבוצת תשובה לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully