וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנים של מאבק: קלוני אופטימי לגבי דרפור

עידן דורנר

5.3.2009 / 17:43

השחקן, שכבר שנים מנסה להפנות את תשומת הלב העולמית למתרחש בדרפור, מלא תקווה בעקבות צו המעצר שהוצא נגד נשיא סודן

בית הדין הבינלאומי בהאג הוציא אתמול (רביעי) צו מעצר נגד נשיא סודן עומאר אל באשיר, באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בחבל דרפור. באשיר הוא מנהיג המדינה המכהן הראשון נגדו הוצא צו מסוג זה. באשיר הוא הדמות הבכירה ביותר שאמורה לעמוד לדין בהאג מאז הקמת בית הדין בשנת 2002.

השחקן ג'ורג' קלוני הפך את המשבר בדרפור למסע הצלב האישי שלו. הוא מנסה להפנות למקום את תשומת הלב העולמית במשך שנים. הוא פועל זמן רב למען פליטי דארפור ומשמש כשליח שלום של האו"ם. רק לאחרונה הוא ביקר באזור. כעת, בעקבות החלטת בית הדין, הוא נשמע מלא תקווה.

"בית הדין הבינלאומי, הוא בעל כוח כפי שאנו עושים אותו. ברור שממשלת סודן לא תעשה דבר כדי להסגיר אותו. סביר להניח שגם האו"ם לא יעשה דבר כדי להביאו למשפט, ובטוח שארה"ב לא תעצור אותו. לכן אני מקווה שנצליח להבהיר עד כמה מסוכן המשטר הזה לאזרחים שלו, ואני מקווה שזה צעד ראשון שידחוף את מי שמרוויח מהמשטר הזה, סין למשל, לפחות להקשות עליו", אמר קלוני בראיון ל-CNN.

קלוני משוכנע שבסופו של דבר, באשיר יובא לדין: "אני חושב לטווח ארוך יותר מאשר הרעיון שזה יקרה באופן מיידי. לא הרבה אנשים חשבו שמילוסביץ או צ'ארלס טיילור יובאו לדין. זה לא קרה באופן מיידי. זה לוקח זמן. עלינו להיות סבלניים, מכיוון שכל פעולה פזיזה עשויה להיות מסוכנת עבור האנשים בדרפור".

כאמור, קלוני שב רק לאחורנה מביקור באזור: "הייתי בדרפור לאחרונה לפני שנה. לפני שבוע וחצי הייתי על גבול דרפור עם צ'ד. מה שראיתי הוא שלכוח האירופי מצליח איכשהו להגן על הפליטים המגיעים לגבול, בגלל שיש להם מנדט חזק. הבעיה היא מעבר לגבול, שם מוצב כוח האו"ם. לחיילי שמירת השלום של האו"ם יש מנדט חלש מאוד לפעול, כך שהם לא באמת מסוגלים לעשות הרבה. אין להם מסוקים. התקשורת בינהם לא טובה. חסר להם כוח אדם, והם לא מצליחים לפעול בזמן על מנת להביא לביטחון. מה שקורה מעבר לגבול הוא הרבה יותר מסוכן ממה שקורה בצ'ד.
מה שמעניין, הוא כשאתה מדשבר עם אנשים שחצו את הגבול, הדבר הראשון שהם אומרים הוא "צדק", וזה בדיוק מה שבית הדין מנסה להשיג. בעולם נורמלי זה הדרך היחידה. אך לרוע המזל, העולם בו הם חיים לא תמיד נורמלי".

קלוני נועד לאחרונה לפגישה קצרה בנושא עם נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן. לטענת קלוני, "אובמה יהיה פעיל בנושא. אני והוא קיימנו מסיבת עיתונאים על דרפור עוד בתקופה שכיהן כסנאטור. גם הילרי קלינטון וג'ו ביידן דיברו הרבה על הנושא כשעוד היו סנאטורים, הרבה לפני שנכנסו לממשל".

קלוני הוסיף: "סיפרתי לאובמה מה ראיתי ושיכנעתי אותו לפעול במהירות. דיברתי בהרחבה גם עם סגן הנשיא על הנושא. הם הבטיחו לי שאחד הצעדים הראשונים שיעשו הוא למנות שליח דיפלומטי במשרה מלאה, לא מישהו שיופיע רק כשתפרוץ אלימות. אך ראשית עליהם לגבש את המדיניות שלהם בנושא".

אם יש דבר שמוציא את קלוני מכליו, זו האדישות: "אני חושב שהעולם הפך אדיש לכל השערוריות האלו. העולם סובלני למה שקורה בקונגו ולמה שקורה בזימבבוואה. הוא סובלני למתרחש בבורמה. לפעמים אתה יכול להסב את תשומת הלב לכך, ואז עורכים עצרת וכולנו מרגישים שהשגנו משהו. אך למעשה אנחנו רק שמים תחבושת על פצע פתוח. בסוף היום האנשים האלה עדיין שם ועדיים חיים את הטרגדיה הזאת. וזה לא מתוקן. אנחנו יותר מדי סובלניים. וככל שחולף הזמן אנחנו נהיים יותר ויותר סובלניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully