וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס על סודן: "הצדק העולמי הוא חד צדדי"

טלי גולדשטין

4.3.2009 / 19:30

הוצאת צו המעצר לנשיא סודן בגין הטבח בדרפור עוררה גל תגובות בינלאומיות. ארה"ב בירכה. חמאס קרא לתמוך בסודן

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט)

ההכרזה על צו המעצר של נשיא סודן עומאר אל באשיר בגין פשעים נגד האנושות עוררה תגובות סותרות ברחבי העולם. נשיא סנגל עבדולה ווייד אמר כי הצו יפגע בתהליך השלום בדרפור וכי האפריקאים מרגישים שמפלים אותם לרעה. "האשמות בית הדין הפלילי הבינלאומי נגד הנשיא באשיר מסבכות את המצב. כעת המורדים יוכלו להגיד 'כיצד ננהל משא ומתן עם נשיא שהולך לכלא', כלומר, ההחלטה מהווה מכשול במו"מ עם המורדים. הבעיה היא שאפריקאים רבים חשים כיום כי בית הדין הוקם אך ורק כדי לשפוט אפריקאים.עלינו לשפוט אנשים שביצעו רצח עם בכל מקום בעולם, ולא רק באפריקה", הוסיף.

בית הדין הבינלאומי בהאג הוציא היום (רביעי) צו מעצר נגד נשיא סודן עומאר אל באשיר, באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בחבל דרפור. ההחלטה נגד באשיר, הדמות הבכירה ביותר שאמורה לעמוד לדין בהאג מאז הקמת בית הדין בשנת 2002, עשויה להצית מהומה נוספת בסודן ובאזורים הסמוכים לה. כמו כן, עלולה הפרשה לפגוע במאמצי השלום שמנהלות מעצמות המערב באזור, ולהחריף את המחלוקת בין מעצמות המערב לבין מדינות התומכות בממשלה בחרטום.

גם חמאס לא טמן ידו בצלחת והצטרף לקולות המתנגדים להחלטת בית הדין בהאג. דובר הארגון טאהר אל-נונו מסר בהצהרה כתובה כי ההחלטה "אינה צודקת". לדבריו, "הממשלה הפלסטינית מגנה את צו בית הדין הבינלאומי. זוהי החלטה פוליטית לא צודקת והיא מוכיחה שהצדק העולמי בוחן את הדברים בצורה חד צדדית. האמריקאים מתעלמים מהפושעים האמיתיים שהם המנהיגים הציוניים שביצעו מקרי טבח נוראיים נגד עמנו". ממשלת חמאס קראה למנהיגי העולם הערבי והאיסלמי "לפעול במהירות ולהפגין תמיכה מלאה בסודן ובנשיאה נגד הקמפיין הלא הוגן נגדו".

סין, האיחוד האפריקאי והליגה ערבית הזהירו כי הוצאת הצו עלולה להביא לאי יציבות באזור, להרע את הסכסוך בדרפור ולאיים על תהליך השלום השברירי בין צפון סודן לדרום הסמי-אוטונומי.

"חייב להסגיר עצמו"

בתוך כך, היו גם שבירכו על החלטת בית הדין. מארגון זכויות האדם אמנסטי נמסר כי הנשיא הסודני חייב להסגיר עצמו כדי לעמוד למשפט. "החוק ברור. הנשיא חייב להופיע בפני בית הדין ולהגן על עצמו. אם הוא מסרב לעשות כן, על הרשויות הסודניות לדאוג למעצרו ולהסגרתו לבית הדין הבינ"ל". אמרה איירין קאן, מזכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון הפציר בממשלת סודן להבטיח את שלום האזרחים עקב הוצאת צו המעצר וקרא לה לשתף פעולה עם בית הדין. "על האו"ם להמשיך ולפעול למען השמירה על השלום, על זכויות אדם ועל המצב ההומניטרי בסודן", אמר.

ארגון זכויות האדם יומן רייטס ווץ' ברך אף הוא על ההחלטה: "על ידי הוצאת צו המעצר בית הדין הפך את עומאר אל באשיר לאדם מבוקש על ידי החוק", נמסר מהארגון. לדברי ריצ'רד דיקר, מומחה למשפט בינלאומי וחבר בארגון, "חוסר היכולת של בית הדין לעצור את באשיר היתה עקב האכילס שלו". ארגון רופאים ללא גבולות אמר כי הוא נאלץ להוציא את צוותו מדרפור על פי הוראת ממשלת סודן.

הממשל האמריקאי תמך בהחלטת בית הדין. "ארה"ב מאמינה כי אלו שביצעו פשעים כה נוראיים צריכים לעמוד לדין", אמר דובר משרד החוץ רוברט ווד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully