וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרי את עומדת על שלך

ירון שוורץ

4.3.2009 / 15:38

נשות ארגון 'מבוי סתום' נלחמות בכוחנות ובפטריארכאליות שמייצרת את סרבנות הגט. פסטיבל הסרטים המתקיים לקראת יום האישה הבינלאומי, שם את הדגש על הנשים העגונות

בישראל של 2009 מספר מקרי הרצח של נשים בידי בעליהן נמצא בסימן עליה. גם בתחום המשכורות עדיין נכרים הבדלים של יותר מחמישים אחוז בין שכרו הממוצע של הגבר, לשכרה הממוצע של האישה. עניין נוסף בעל חשיבות שאינו זוכה לתשומת לב מספקת הוא נושא הנשים מסורבות גט. לאות מחאה לאחר סיום חגיגות יום האישה הבינלאומי (8 למרץ), יצוין למחרת 'יום העגונה הבינלאומי', יחד עם תענית אסתר. לקראת האירוע מקיים ארגון 'מבוי סתום' השבוע, היום ומחר פסטיבל סרטים בסינמטק ירושלים תחת הכותרת 'נשים יוצרות צדק'.

ארגון מבוי סתום נוסד לפני 14 שנים על-ידי קבוצת נשים אורתודוקסיות שבחרו לצאת בגלוי כנגד עניין אפליית נשים בבתי דין רבניים. לדברי עו"ד בתיה כהנא-דרור, פעילה בארגון, לא ידוע כמה מסורבות גט ישנן כיום בארץ, אך מדובר באלפי נשים, כשלצידן, ישנה תופעה מטרידה נוספות שהולכת וגוברת בשם 'הסרבנות האפורה'. "הכוונה היא לנשים אשר מוותרות מראש על כל מה שמגיע להן" אומרת בתיה, "הן מוכנות לוותר על נכסים, על הדירה, על ממון, העיקר לקבל את הגט המיוחל".

כדי למנוע מצבים שכאלו בארגון מבוי סתום מעניקים יעוץ משפטי ואף ליווי צמוד בבתי דין רבניים למסורבות גט. בנוסף, חברות הארגון מופיעות במפגשי וועדות הכנסת בנושא ובפגישות עם רבנים, כל זאת במטרה לשכנעם לקיים מספר שינויים חשובים כגון הקמת בית דין אלטרנטיביים, ואישור יוזמת ה-'גט ההדדי' שיאפשר מצב בו אף צד בגירושין לא יעמוד בפני סחיטה. "בתי הדין הרבניים של היום מוטים באופן קיצוני לטובתו של הגבר" אומרת בתיה, "מדובר במסכת של כוחנות ופטריארכאליות שמייצרת את סרבנות הגט".

מקווים לשינוי אמיתי

לצורך פסטיבל הסרטים חברו יחדיו כוחות רבים שפועלים לשינוי אמיתי של מעמד הנשים במסגרת החוק הישראלי. האירוע הראשון יתקיים הערב (רביעי), ויכלול מייצג בשם 'הרי את...' של האומנית רמית אלון, שממחיש את דרך החתחתים העומדת בפני העגונה. רמית בעצמה היא מסורבת גט וככזו מקבלת תמיכה וייצוג משפטי מעו"ד גיתית נחליאל מארגון 'מבוי סתום'. לאחריו יוצג הסרט הדוכסית, המציג אישה שכבולה בתוך מערכת נישואין ללא יכולת להשתחרר ממנה, בעוד בעלה ממשיך הלאה בחייו עם אישה אחרת. בהמשך הערב תתקיים הרצאתה של הסופרת נירה מגן בנוגע לנשים ששותקות בעל כורחן ונשים הבוחרות לשתוק. לאחריה יוצג סרטו של קלינט איסוווד "ההחלפה".

מחר (חמישי) יתקיים האירוע המרכזי של הפסטיבל שיכלול מושב מומחים שיעסוק בקשר בין פמיניזם ויהדות, ובספרה של דר' חנה קהת בנושא. לאחר מכן יוקרן הסרט 'ברוריה', המציג עיבוד מודרני לסיפורה העצוב של אישה דעתנית ולמדנית שחיה במאה השנייה לספירה.

"הפסטיבל הזה מציג את הפנים השונות למאבק שלנו" אומרת בתיה, "אנחנו מצביעות על כך שאם יש לנו שאיפה להתהדר בכותרת של 'מדינה דמוקרטית', המצב בבתי הדין הרבניים חייב להשתנות. גם היום, בשנת 2009 אי אפרש להתחתן או להתגרש ללא התערבות של בית דין רבני".

בתיה מוסיפה כי לה ולחברותיה למאבק, בתור דתיות, ברורה הבעייתיות בנוגע לנישואים אזרחיים. לכן היא מציינת כי אין ברצונן לבטל את ההקשר המקודש של טקס הנישואין הדתי, אלא רק להכניס רפורמות שוויוניות למערכת דתית ממסדית שאינה תואמת את רוח הזמן. לדברי בתיה לאורך ההיסטוריה של היהדות תמיד היו נשים שהעזו ובקשו להנהיג, "גם אנחנו מעיזות לדרוש שינוי, אנחנו מכירות את ההלכה ויכולות להראות כי גם על פי ההלכה מה שקורה היום בבתי הדין הרבניים, נובע ממניעים כוחניים ולא מצדק הילכתי אמיתי".

פסטיבל "נשים יוצרות צדק", סנימטק ירושלים, 4-5 למרץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully