וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי: מדוודב כבר לא הבובה של פוטין

טלי גולדשטין

3.3.2009 / 12:02

המשבר הכלכלי שפוגע קשות ברוסיה משנה את מאזן הכוחות בצמרת ההנהגה. שנה לכהונת מדוודב, וצלו הענק של פוטין כבר לא מאיים

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב ציין אתמול שנה לכהונתו, אך למדינה שבראשה הוא עומד אין הרבה סיבות לחגוג. המשבר הכלכלי העולמי פגע קשות בכלכלה הרוסית והנזק זולג בחודשים האחרונים גם לזירה הפוליטית. נראה כי המצב הכלכלי משנה את מאזן הכוחות בצמרת ההנהגה הרוסית – שינוי שעשוי להתגלות כמועיל עבור הנשיא, שרבים כינוהו "הבובה של פוטין".

עקב המשבר הכלכלי התגלע יריבות בין קבוצה חזקה של קציני צבא ואנשי ביטחון, שהתאחדו מאחורי ראש הממשלה והנשיא לשעבר ולדימיר פוטין, לבין קבוצה של ליברלים בראשם עומד מדוודב. שני המחנות נלחמים על השליטה בקופה הממשלתית ההולכת ומתפוגגת – מאבק המשפיע לרעה על היחסים בין פוטין לבן חסותו לשעבר.

לפי דיווח ה"גרדיאן" הבריטי, שוק המניות הרוסי איבד 80% מערכו השנה ומטבע הרובל ממשיך לצנוח עם כל יום שעובר. עשרת המיליארדרים המובילים ברוסיה איבדו 150 מיליארד דולר בשנה שעברה. כמיליון רוסים איבדו את משרותיהם בחודשיים האחרונים והצמיחה הכלכלית צפויה להתכווץ השנה ל-3% בלבד. בנוסף מחיר הנפט צנח השנה בחדות ורוסיה, אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, רשמה ירידה חדה בהכנסותיה ממגזר זה.

מחיקת ההון של שכבת המתעשרים החדשים הביאה את שני המחנות הנ"ל למסלול התנגשות והעמידה את פוטין בעמדת המתווך. לדברי פרשנים, הפוליטיקאי המרשים והכריזמטי, השואף להשיב עטרה ליושנה תחת שליטתו הבלתי מעורערת, מאבד מסמכותו בעודו מנסה למנוע מהסכסוך לצאת מכלל שליטה. תופעת הלוואי של מאמצים אלו היא סדקים במערכת היחסים עם האיש אותו טיפח פוטין שנים רבות כיורשו.

"פוטין משמש כפוסק בין שני המחנות – הסילוביקי (אנשי הביטחון) וכלכלנים המתונים", אמר דמיטרי אורשקין, פרשן פוליטי. "כעת הוא נמצא תחת אש צולבת. הסילוביקי טוענים כי הוא חלש מדי מכדי לכפות את רצונו, בעוד הכלכלנים מתאחדים סביב מדוודב", הסביר.

לפעמים אהבה אינה מספיקה

באחרונה החל מדוודב להתהדר בנוצותיו ולהעביר ביקורת חשאית נגד מורו. במהלך פגישה עם בכירים בכלכלה אמר מדוודב כי התגובה הממשלתית למשבר הכלכלי, כלומר מדיניותו של ראש הממשלה פוטין, "איטית מדי". מדוודב הוסיף כי במקום לפעול נשמעים רק דיבורים.

הסכסוך המתפתח מאיים על תוכניתו של פוטין להישאר האיש החזק ברוסיה לאחר שנאלץ לעזוב את כס הנשיא בשנה שעברה בכפוף לחוקה. פוטין מינה עצמו לראש ממשלה במקום והציב במקומו בנשיאות את בן בריתו ותלמידו מדוודב, אותו טיפח מזה שנים.

במהלך ששת החודשים הראשונים של כהונת מדוודב, נראה היה שהנשיא החדש לא מאכזב את מורו וממשיך בדרכו ללא גילויי התנגדות. עתה, נדמה כי המצב מתחיל להשתנות וחיכוך נוצר בין השניים. גורם נוסף המעורב בעניין היא ככל הנראה, אשתו של הנשיא סווטלנה, שבעידודה החל מדוודב לתפוס פיקוד ולהביע ביקורת נגד הממשלה והמדיניות הכלכלית של פוטין. לפי הדיווחים, מדוודב אף מטפח לעצמו בסיס תמיכה עצמאי בתוך הקרמלין.

הדמות העומדת במרכז מאבק הכוחות הוא שר האוצר אלכסיי חודרין, שהזהיר מפני התאגידים הפרטיים ואנשי הצבא להם אינטרס לשמור על מימון הממשלה. "הסילוביקי נהג לחלוק את העושר עם המדינה. עתה הקבוצה רוצה לסלק את חודרין בגלל שהוא לא נותן להם כסף", אמר אחד הפרשנים.

המשבר הכלכלי והמאבק הפוליטי עוררו שמועות כי פוטין, המפחד למצוא עצמו כמטרה נייחת לזעם הציבור, שקל באחרונה את האפשרות לפרוש מתפקידו. אם אכן יעשה זאת, יהפוך פוטין לדובר הדומא. תרחיש אחר הוא שפוטין יפעל לפיטורי חודרין כדי לפייס את הקליקה הצבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully