וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם גינה את רצח נשיא גינאה ביסאו

טלי גולדשטין

3.3.2009 / 10:32

ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי גינו את ההתנקשות והפצירו ברשויות לשמור על החוק והסדר. ז'ואאו ברנרדו ויירה נורה ע"י חיילי הצבא

מנהיגים מרחבי העולם גינו את ההתנקשות אתמול (שני) בחיי נשיא גינאה ביסאו ז'ואאו ברנרדו ויירה והפצירו במדינה המערב אפריקאית לשמור על החוק והסדר. מזכ"ל האו"ם באן קי מון גינה את הרצח בחריפות. "הרצח אירע לאחר בחירות מוצלחות שסללו את הדרך לתמיכת האו"ם במאמצי השלום של המדינה", אמרה דוברת האו"ם מארי אוקבה. באן קי מון קרא לרשויות גינאה ביסאו "לשמור על הסדר ולכבד את שלטון החוק בנקודה כה משמעותית בהיסטוריה".

חיילי צבא גיניאה ביסאו שבמערב אפריקה הרגו את נשיא המדינה, שעות ספורות לאחר שיריבו המושבע וראש הצבא במדינה נהרג בהתקפה. הצבא הבטיח לרדוף אחר האחראים לפיצוץ ולנקום את מות הרמטכ"ל. הסכסוך בין הנשיא לרמטכ"ל נמשך כבר חודשים ארוכים. בנובמבר האחרון תקפו חיילים את הארמון הנשיאותי במהפכה צבאית שנכשלה. בעקבות המתקפה הקים הנשיא משמר אישי שכולל 400 חיילי מיליציה, שהואשמה בחודש ינואר ברצח ראש הצבא במדינה, ולכן פורקה.

ארצות הברית גינתה אף היא את האלימות וקראה להשבת הסדר על כנו, במיוחד בנוגע לתהליך המדיני של העברת השלטון לידי היורש. האיחוד האירופי מתח ביקורת חריפה על הרצח. "התקפות אלו מתרחשות בזמן בו קיימים מאמצים בינלאומיים לבנות דמוקרטיה יציבה בגינאה ביסאו", נמסר מהאיחוד. צ'כיה, נשיאת האיחוד הזמנית, פרסמה הצהרה בה נאמר כי "האיחוד מפציר בכל הרשויות הפוליטיות והצבאיות במדינה להפגין איפוק מרבי".

במקביל גינה האיחוד האפריקאי אף הוא את ההתנקשות וכינה אותה כ"פחדנית ומרושעת". יו"ר נציבות האיחוד האפריקאי קראה למנהיגים הפוליטיים בגינאה ביסאו "להתאחד ולשמור על עקרונות החוקה".

גיניאה ביסאו היא אחת המדינות העניות בעולם. יש לה היסטוריה עשירה של הפיכות צבאיות, מאז זכתה לעצמאות בשנת 1974, והיא הפכה לתחנת מעבר מרכזית בהברחת קוקאין מדרום אמריקה לאירופה. חלק מקציני הצבא אף הפכו למעורבים במסחר הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully