וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבריטניה שוב קוראים לחרם אקדמי על ישראל

טלי גולדשטין

3.3.2009 / 10:06

מאות אקדמאים בריטים מתנגדים לקיום סמינרים בהשתתפות מדענים ישראלים בטענה לשיתוף פעולה בין צה"ל לאקדמיה במלחמה בעזה

מוזיאון המדע, אחד מהמוסדות הציבוריים היוקרתיים ביותר בבריטניה, עמד אמש (שני) במרכזה של סערה ציבורית לאחר שהואשם בקידום אוניברסיטאות ישראליות שתרמו, לכאורה, למתקפה על עזה באמצעות המחקר שנעשה בהן. לפי דיווח ה"אינדיפנדנט" הבריטי, מעל 400 אקדמאים קראו למוזיאון לבטל סמינרים שתוכננו להיערך השבוע ושבהם אמורים היו להציג הישגים של מדענים ישראלים בפני תלמידים.

המתנגדים, המתכננים להחרים את האירועים, האשימו את המוזיאון בקידום מדענים ואוניברסיטאות "המעורבות בעקיפין בכיבוש הישראלי ובפיתוח הנשק שגרם להרס כה גדול בעזה". חלק מהמתנגדים עמדו גם מאחורי הקמפיין הבריטי שקרא להטיל חרם אקדמי על ישראל. קמפיין זה כשל אך עורר מחלוקת עולמית לגבי השאלה האם יש להעניש אקדמאים בגין מדיניות ממשלתם.

מוזיאון המדע מסר כי האירוע מתוכנן כבר כשנה ו"אין לו אג'נדה פוליטית". בהצהרה של המוזיאון נכתב: "המדענים שינאמו באירוע כוללים ביולוג ימי, פיזיקאי, מומחה לגנטיקה ועוד. אנו מכבדים את זכותם של אנשים להביע את דעתם, אך אנו מאמינים שלא לקיים את האירוע משמעותו לנקוט בעמדה פוליטית שאינה ראויה".

אירועי "יום המדע הישראלי" יציגו את עבודתם של שבע אוניברסיטאות בפני 1,200 תלמידים. לדברי הנהלת המוזיאון, המוסד לא העניק חסותו לאירועים אלא רק הסכים להשכיר חלל. אולם, לדברי המבקרים, דבר זה לא מזכה אותם מהאשמה. "אם רוברט מוגאבה היה שוכר את החלל לאירוע, אנו יודעים מה היתה התשובה", אמר ג'ונתן רוזנהד, פרופסור לכלכלה העומד בראש המחאה. לדבריו, מכלול הראיות מצביע על קשר זדוני בין מדעני ישראל לצבא הישראלי. "צה"ל מממן 55 פרוייקטים של אוניברסיטת תל אביב, שמטרתם לחזק את היכולת הצבאית והביטחונית", אמר רוזנהד.

הילל שובל, פרופסור של כבוד באוניברסיטה העברית, האשים את המתנגדים ב"גזענות". "מדוע אנשים אלו לא קידמו חרם דומה על אקדמאים אמריקאים כשאמריקה היתה מעורבת בפעילות צבאית בעירק ובאפגניסטן, או על האקדמאים הבריטים כשבריטניה היתה מעורבת בפעילות צבאית בחלקים רבים בעולם. חרם אקדמי הוא צעד של אנשים שאינם יודעים דבר וחצי דבר על חופש אקדמי, עקרון בסיסי המאפשר חילופי רעיונות בינלאומיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully