וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-CIA מענה עצירים ומעלים את הראיות?

טלי גולדשטין

2.3.2009 / 20:29

סוכנות הביון המרכזית הודתה כי השמידה כמאה קלטות המתעדות חקירות של חשודים בפעילות טרור. הסנאט פתח בחקירה

סוכנות הביון המרכזי האמריקאית, ה-CIA, חשפה היום (שני) כי השמידה מספר גבוה בהרבה של קלטות שתיעדו חקירות טרור מאשר הודתה בעבר. חשיפה זו עלולה להגביר את הלחץ המופעל על הנשיא ברק אובמה לפתוח בחקירה כוללת של שיטות החקירה ב-CIA במהלך ממשל בוש.

עורכי דין העובדים בשירות ממשלת ארצות הברית הודו כי ב-2007 שתי קלטות וידאו וקלטת אודיו הושמדו. אך ממסמכים חדשים שפורסמו היום עולה כי המספר הכולל של הקלטות עמד על כמאה. "ה-CIA יכול להודות כעת כי 92 קלטות הושמדו", אמר עורך הדין לב דאסין.

המחלוקת סביב הקלטות התעוררה במהלך משפטו של אחד המעורבים בפיגועי הטרור ב-11 בספטמבר זכריאס מוסאוני. התביעה הכחישה בזמנו את קיומן של קלטות המתעדות את התשאולים של חשודים אחרים בפיגועים המדוברים. מייקל היידן, ראש ה-CIA דאז, אמר לצוותו כי הקלטות הושמדו משום שהן מהוות "סכנה ביטחונית".

עם זאת, החדשות על קיום הקלטות העלו האשמות כי סוכנות הביון משמידה ראיות של שיטות חקירה אכזריות, כגון "ווטרבורדינג" – שיטה במסגרתה החוקרים שופכים כמות רבה של מים לתוך פי הנחקרים באופן שמדמה טביעה. בוש אמר כי הוא "אינו זוכר" שידע אי פעם על קיום הקלטות.

אובמה לא מאמין

ההודאה של ה-CIA היא חלק מתביעה של הארגון להגנה על זכויות האדם ה-ACLU, הדורש לדעת יותר על שיטות החקירה של ה-CIA. הארגון אוסף מידע לגבי הקלטות המושמדות, כולל מה צולם בהן ומי צפה בהן.

משרד המשפטים האמריקאי קרוב לסיומה של חקירה בת 14 חודשים לגבי האם השמדת הקלטות מהווה הפרה של החוק. ועדת המודיעין של הסנאט הכריז על חקירה נפרדת שהיא מקיימת לגבי שיטות החקירה והמעצר של ה-CIA.

בנאום שנשא בשבוע שעבר בקונגרס, אמר אובמה כי "אמריקה אינה משתמשת בעינויים" ושלל כל אפשרות לקיום שיטות עינויים בלתי חוקיות במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully