וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הקצבאות יוגדלו בעשרות אחוזים

מוטי בסוק

2.3.2009 / 7:59

צוות המו"מ של הליכוד המליץ להגדיל באופן משמעותי את קצבת הילד הראשון עד השלישי. הומלץ גם לאשר יחד את תקציב 2009 ו-2010

ממשלת נתניהו תגדיל בעשרות אחוזים את קצבאות הילד הראשון, השני והשלישי וייתכן כי גם את זו של הילד הרביעי. מרב הגידול יהיה בילדים השני והשלישי, ולא יוגדלו קצבאות הילד החמישי ואילך - כך עולה מהמלצות צוות 100 הימים של הליכוד וצוות המו"מ הקואליציוני של הליכוד.

כמו כן ממליצים הצוותים לאשר את תקציב המדינה ל-2009 ביחד עם תקציב 2010. ייתכן כי לצורך זה תפעל ממשלת נתניהו לשינוי החקיקה המחייבת אותה לאשר את תקציב 2009 בתוך 45 יום ותאריך את התקופה ל-90 יום.

שני צוותים מגבשים את תוכנית הפעולה הכלכלית של הממשלה החדשה: צוות בראשות ח"כ יובל שטייניץ, המכין את תוכנית העבודה של הממשלה ב-100 הימים הראשונים לכהונתה, וצוות המו"מ הקואליציוני בראשות ח"כ גדעון סעד.

בהעדר מועמד טבעי לתפקיד שר האוצר בליכוד מתלבטים שני הצוותים, יחד עם המועמד לתפקיד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באשר למועמדים האפשריים. בימים האחרונים גברו סיכוייהם של ח"כ סילבן שלום או ח"כ סער להתמנות לתפקיד. עם זאת, שני המועמדים המובילים הם עדיין נתניהו ואביגדור ליברמן.

האלטרנטיבה המועדפת בליכוד היא שנתניהו ימלא את תפקיד שר האוצר ואת תפקיד ראש הממשלה לפחות בחודשים הראשונים לכהונת הממשלה, שבהם יאושרו תקציבי 2009 ו-2010 ותותווה המדיניות הכלכלית. המועמדות של ליברמן עדיין על הפרק, אבל הוא מעדיף את תפקיד שר הביטחון או שר החוץ.

שלום, שכיהן כשר האוצר ב-2001-2003, הוא עדיין מועמד לתפקיד שר החוץ, אבל בימים האחרונים אינו שולל את האפשרות שיחזור למשרד הכלכלי החשוב ביותר בממשלה. התחזקה גם מועמדותו לתפקיד שר האוצר של סער, המקורב מאוד לנתניהו, מכיוון שליברמן עומד על כך ששר המשפטים יהיה דניאל פרידמן. העדפה הראשונה של סער היא משרד המשפטים.

אין טעם לאשר תקציב לחצי שנה

נושא נוסף שבו דנו צוותי הליכוד הוא תקציב המדינה, והנטייה היא לאשר את תקציב 2009 ואת תקציב 2010 ביחד. הטענה היא כי באמצע 2009 אין כל טעם לאשר תקציב לחצי שנה ומיד לאחר מכן לאשר תקציב נפרד ל-2010. הצוותים סבורים כי יש לאשר את שני התקציבים בראייה כוללת - תקציב 2009 צריך להיבנות סביב גירעון מרבי של 35 מיליארד שקל ו-5% תוצר, ותקציב 2010 צריך להיבנות סביב גירעון נמוך יותר.

בד בבד מציעים צוותי הליכוד לשנות את החוק ולאפשר לממשלה הבאה להעביר את תקציבי 2009 ו-2010 בתוך 90 יום. על פי החוק, אם תקציב המדינה אינו מאושר בתוך 45 יום מתחילת כהונתה של הממשלה הכנסת מתפזרת ונערכות בחירות חדשות. ואולם בצוותי הליכוד סבורים כי אישור תקציבי 2009 ו-2010 בתוך 45 יום אינו אפשרי.

בצוות 100 הימים גורסים כי חוק ההסדרים צריך להמשיך להתקיים. הממשלה אינה יכולה לעבוד בלי המכשיר הנקרא חוק ההסדרים, הבהירו. בחוק ההסדרים תהיה חקיקה המתייחסת לתוכנית הכלכלית של הממשלה ל-2009 ול-2010, כולל שינויים מבניים ורפורמות. עם זאת בצוות מקבלים את הביקורת על מהלכי האוצר בשנים האחרונות, ואומרים כי הממשלה אינה צריכה לכלול בחוק ההסדרים סעיפים שאינם קשורים ישירות לתקציב.

במקביל, על פי דרישת הסיעות החרדיות והדתיות שיצטרפו לקואליציה, מגבשים אנשי נתניהו רפורמה בקצבאות הילדים. הרפורמה תגדיל את הקצבאות בעשרות רבות של אחוזים - ואולי אף יותר.

בעת כהונתו של נתניהו כשר האוצר, בשנים 2003-2005, הוא ערך קיצוץ חד בקצבאות. התוכנית המתקנת של נתניהו היא רב שנתית, כלומר הקצבאות יגדלו בהדרגה. הן יינתנו רק לילדים הראשון, השני והשלישי. התנאי להגדלת הקצבאות הוא שהיקפן לא יעיק באופן משמעותי על תקציב המדינה. לפיכך ברור כי קצבת הילד הראשון תגדל פחות מקצבת שאר הילדים. אם לאחר הגדלת הקצבאות לשלושת הילדים הראשונים יישאר כסף, תוגדל גם קצבת הילד הרביעי.

דמי אבטלה לאחר זמן קצר יותר

משרד האוצר, משרד הרווחה והביטוח הלאומי הסכימו על קיצור תקופת העבודה המזכה בדמי אבטלה. קיצור התקופה ייעשה בהוראת שעה, עד שהכנסת ה-18 תתחיל לפעול ותהפוך את הוראת השעה לחקיקה ראשית.

ערב פיזור הכנסת ה-17 החליטה ועדת הרווחה כי קיצור התקופה המאפשרת למובטלים לקבל דמי אבטלה מהביטוח לאומי - מ-12 חודשי עבודה ב-18 החודשים האחרונים ל-9 חודשי עבודה ב-18 החודשים האחרונים - תיעשה בחקיקה ראשית, כפי שדרשו משרדי הרווחה והביטוח הלאומי. האוצר, מנגד, ביקש שקיצור התקופה ייעשה בהוראת שעה.

עם זאת, מאז שקיבלה ועדת הרווחה של הכנסת את ההחלטה עברו כמה שבועות בהם תקופת העבודה לזכאות לא קוצרה, כך שמובטלים רבים - ותיקים וישנים - לא קיבלו מענקי אבטלה. אתמול טענו נציגי האוצר כי מכיוון שהכנסת התחלפה והכנסת הנוכחית עדיין לא החלה בעובדתה, שינוי המצב בחקיקה ראשית עשוי לקחת כמה חודשים. לפיכך הציע האוצר כי השינוי ייעשה בהוראת שעה, ורק בהמשך ישונה המצב בחקיקה ראשית.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, אסתר דומינסיני, בירכה על עמדת האוצר, ואמרה כי העיקר הוא שהשינוי ייעשה מיד. במשרד הרווחה אמרו כי אם האוצר שינה את עמדתו והוא מוכן לשינוי המצב בחקיקה ראשית, גם אם בעוד כמה שבועות, גם הם יברכו על ההחלטה.

"אם האוצר מסכים למהלך של חקיקה ראשית אני שמח על כך, ואנו נפעל מיידית להאצת יישום התוכנית", אמר שר הרווחה, יצחק הרצוג. "צריך לזכור כי כל יום שעובר הוא בבחינת נזק בלתי הפיך לאלפי המובטלים הנפלטים מחוץ למעגל העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully