וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי גוש דן חייבים להתעורר

צביקה פוגל

27.2.2009 / 18:01

בעקבות התרסקות "פרי גליל", מזהיר צביקה פוגל: קריסת הפריפריה עלולה להביא לשקיעת מרכז הארץ. זה הזמן לחזק את הצפון והדרום

שבוע נוסף של תקווה העניק בית המשפט לעובדי "פרי גליל". שבוע נוסף של שקט בתקופת המשא ומתן הקואליציוני הוענק גם לראשי המפלגות. זה יהיה שבוע שבו לא יוצגו במהדורות החדשות מסכים מפוצלים, שמצד אחד יראו פועלים קשי יום המסתגרים במפעל והמצד השני פוליטיקאים מסובים סביב שולחנות עמוסי כל-טוב, מנסים להרכיב ממשלה. הזמן שקצב בית המשפט לחברות, שהציעו לקנות את המפעל, לשפר את הצעותיהן אינו זמן מסך. זהו הזמן שבו צריכה המדינה לקבוע את זהותה החברתית, את חוסנה הקהילתית ואת יחסה לפריפריה.

הפוליטיקאים שנבחרו לכנסת ה-18 לא יכולים להמשיך ולהתעלם מהפריפריה מוכת הקסאמים והקטיושות. השכפ"ץ של המדינה עלול להתגלות במלוא מערומיו, ולא בשל חוסר יכולתו להמשיך לספוג אש, אלא בשל חוסר יכולתו להמשיך ולהתקיים בכבוד.

המאבק למניעת כינוס נכסי "פרי גליל" הוא פרק ראשון בספר ההישרדות של הפריפריה. סגירתו של המפעל כמוהו כגזר דין מוות על אוכלוסיה גדולה ומגוונת. יישובים כמו חצור הגלילית וטובא – זנגריה מתקיימים בזכותו, וחקלאים פרטיים וקיבוצים מעבדים את אדמתם על סמך יכולתו של המפעל לקלוט את תוצרתם. סגירת המפעל תביא לקריסת מערכות מוניציפאליות, תגדיל את מספר מקבלי דמי אבטלה, תחייב ילדים להפסיק ללמוד ולצאת לעבודה כדי לעזור להוריהם, ותגרום למדינה להשקיע תקציב גדול יותר לסיוע לרשויות המקומיות, להקטנת מימדי הפשיעה ולשיקום מערכות החינוך.

לחזק את הפריפריה

המבחן האמיתי העומד בפתח הוא מבחן התעסוקה ומקורות ההכנסה. אין היגיון בעיר שתלויה במפעל אחד, לא חברתי ולא כלכלי. על כן, מדינת ישראל חייבת לעודד הקמת מפעלים נוספים בגליל ובנגב בתנאים מועדפים. גם ראשי הרשויות בפריפריה צריכים להטות שכם, להתאחד ולפעול להקמת מפעלים אזוריים, שיאפשרו לאוכלוסייה להתקיים בכבוד.

ללא תעסוקה ומקורות הכנסה, לא יצליחו ראשי הרשויות לקיים חינוך ראוי, להעניק אפשרויות להעשרה תרבותית, לשפר את התשתיות ולהפנות מאמצים לטיפול באוכלוסיות מיוחדות. ממשלת ישראל, הבעלים של אחד הבנקים שמבקש לסגור את מפעל "פרי גליל", חייבת לשנס מותניה, לסכל את טירוף הבנקים במרוץ לשיפור המאזן, ולקבוע כי העתיד החברתי חשוב יותר מההווה הבנקאי.

רגע לפני התהום

האפשרויות לחיזוקה של הפריפריה מגוונות. הנגב והגליל מרכזים כיום את מיטב האטרקציות התיירותיות לתושבי ישראל ולתיירות חו"ל. סיוע ממשלתי לפיתוח תכני התיירות, הרחבת מגוון האפשרויות התיירותיות, הרחבת שדות התעופה בנגב ובגליל ושדרוג דרכי התחבורה יכולים להוות עוגן תעסוקתי, וליצור מקורות הכנסה לתושבים. בגליל מתקיים תהליך להקמת מרכז אוניברסיטאי רפואי משולב בקרית מחקר רפואי, שתכליתו חיזוק האוכלוסייה ומתן שוויון הזדמנויות לקבלת טיפול רפואי מיידי.

אך עדיין, אלו שיושבים בגוש דן לא הבינו, שקריסת הפריפריה תביא במהרה לנפילתם שלהן. הדבר מחסל את שמץ התקווה, שעוד נותר באלה שמאמינים כי יש עתיד ומשמעות לקיומה של פריפריה חזקה במדינת ישראל.

* צביקה פוגל הוא ראש מועצת טובא-זנגריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully