וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הרמטכ"ל לא יכול להיות הורה מלווה?

נעמה טלמור

26.2.2009 / 12:36

תקנה חדשה שקובעת כי רק מי שעבר קורס אבטחה מיוחד יוכל לאבטח טיולים, מאיימת על עתידם של טיולי התלמידים ותנועות הנוער

האם טיולי התלמידים בסכנה? תקנה חדשה של משרד החינוך והמשרד לביטחון פנים מאיימת למוטט את מסורת הטיולים של בתי הספר, תנועות הנוער וחוגי הסיירות בארץ. לפי התקנה, גופים הרוצים להוציא לפועל טיול ברחבי הארץ לתלמידים או חניכי תנועות הנוער השונות יחויבו לקחת מאבטח שעבר קורס בן 72 שעות המאושר על ידי המדינה.

משמעות התקנה, שתכנס לתוקפה החל מה-1 במרץ , היא כי מעתה רק מאבטח שסיים בהצלחה את קורס ההכשרה, שעלותו מוערכת ב-2,500 שקלים למאבטח, יוכל לעבוד באבטחת טיולים. קצינים, שוטרים ומתנדבי המשמר האזרחי לא יוכלו לתפקד כמאבטחים בפועל, ללא קורס.

עד היום, אפשרו התקנות לגבי אופי האבטחה של טיולי הילדים והנוער לקחת מתנדבים של המשמר האזרחי, וכך שלחו תנועות הנוער וחוגי הסיור את המדריכים הצעירים שלהם ואת מתנדבי שנות השרות להתנדב במשא"ז, והם אלו, שלרוב, ליוו את הטיולים. עתה, מזהירים בחוגי הסיירות של הקק"ל ע"ש אורי מימון כי לא יוכלו לעמוד בדרישות הללו וטוענים כי התקנה הזו תמוטט אתם כליל.

"המשמעות של התקנה הזו, היא שלנו אין אפשרות לטייל יותר. משמע סגירה של החוגים שלנו, 30 עובדים קבועים שילכו הביתה, ו-100 מדריכים יומיים שגם הם ילכו הביתה", אומר לביא זמיר, מנכ"ל חוגי סיירות של הקק"ל ע"ש אורי מימון, "פעילות של 2000 ילדים תפסק. לכאורה , אני יכול ללכת לשכור מאבטחים ולהמשיך לטייל אבל זה לא הוגן להכפיל את עלות הטיול להורים ואף יותר. לא ייתכן וזה גם לא אפשרי שזה ייפול על ההורים".

קצין משטרה לא יכול ללוות טיול?

"הבעיה היא שבשנים האחרונות הנחיתו על הוצאת הטיולים כל מיני גזירות – הגזירות לגבי אופי האבטחה של הטיולים יוצרות מצב שהוא קטלני לגבי היכולת לסייר בארץ ולכן זה פוגע בערך הבסיסי שלמשל חוגי הסיירות בנויים עליו, של הכרת הארץ דרך המפגש הבלתי אמצעי עם שביליה", אמר לוואלה חדשות, אלוף (במיל',) עוזי דיין, יו"ר חוגי הסיירות ע"ש אורי מימון, "זה הרי אבסורד, שמי שקובע את כללי האבטחה יוצר מצב לפיו שוטר, קצין במשטרה או קצין במילואים לא יכול לצאת ללוות טיול. נוצר גם מצב כלכלי שכל טיול יחויב בעלות כלכלית הרסנית- טיול תמורת כסף". לטענתו, "השאלה היא אם אנחנו רוצים לגדל דור של מטיילים בשבילי הארץ שיכירו אותה לאורכה ולרוחבה, אם כן, אז די לבירוקרטיה שהורסת כל חלקה טובה".

בישראל של היום ישנן 3 חברות אבטחה גדולות שיוכלו להעביר את הקורסים המסוימים אותם מבקשת התקנה החדשה להחיל. גם חברות האבטחה שדווקא שמחות על ביטול האפשרות של מתנדבי המשמר האזרחי ללוות טיולים זועמות על המצב החדש העתיד לבוא. "כדי שאנחנו נוכל לשרוד, יש להשאיר את הקורס במתכונתו", סיפר אסף שלזינגר, מנכ"ל, חברת האבטחה "ניר טל" לוואלה חדשות!, "הקורס עולה 2,500 שקלים לשלושה ימים, אנחנו לא מתכוונים להכשיר אנשים אחרי צבא, שבאים לחודשיים, בכזאת עלות. וכך פשוט לא יהיו לנו מאבטחים לספק, וכמות הטיולים שניתן יהיה לצאת אליהם בארץ תרד באופן דרסטי".

"זבי חוטם משנים תקנות"

חברות האבטחה השונות התאגדו לפני שנים, לטענתם, בכדי לעמוד מול "כל זב חוטם" במשרדי החינוך וביטחון הפנים שמשנה את התקנות חדשות לבקרים. "הקמנו איגוד שמאגד את חברות אבטחת הטיולים, כשראינו שאין חוק שקובע מה יהיה באבטחת הטיולים וכולנו פועלים מכורח חוזר מנכ"ל", סיפר אחד מבכירי חברות האבטחה, "פנינו למשרד לובינג בלית ברירה בכוונה למסד בצורה חוקית את הנושא הזה, במקביל מוגשת עתירה מנהלית נגד משרד החינוך שיכפה על כולם הכשרות אחידות. לא ייתכן שהמורים לשל"ח, למשל, יוכלו לצאת ללא מאבטחים כי למישהו זה נוח".

בימים אלו מתארגנת יוזמה של מנהלים ורכזים במערכת החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, הורים לחניכים ותלמידים במערכת החינוך ואנשי שטח וטיולים באשר הם להגיש לשר לביטחון פנים ולמשטרת ישראל עצומה בה הם דורשים לבטל את "רוע הגזרה". "אנו, כאנשי חינוך, רואים את המגע הבלתי אמצעי עם השטח על ידי הטיול, ככלי משמעותי מאין כמוהו בחינוך הנוער וחיזוק הקשר שלו עם הארץ", נכתב בעצומה, "זאת כמובן לעוד יתרונות רבים של ספיגת הערכים החשובים כגון: עזרה הדדית, הכרה ושמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת והגברת המודעות לאיכות הסביבה שבה אנו חיים. אנו מבקשים שלא תכבידו עלינו יותר בגזירות נוספות אלו, כי לא נוכל לעמוד בהן בנוסף לקשיים הרבים העומדים בפנינו יום יום בלאו הכי".

"לא כל צנחן יודע לירות באקדח"

תת ניצב מאיר בן-ישי, ראש חטיבת אבטחה במשטרה דוחה את הטענות נגד התקנה החדשה על הסף. "לי יש אינטרס שהילדים יטיילו. מאידך, צריך להבין שיש איומים. מיפינו את מדינת ישראל לאזורים חמים ורגועים יותר. ישבנו מעל לפני חצי שנה עם כל הנוגעים בדבר ובחנו את הנושא בראייה ממלכתית. מאחר שהוחלט על שינויים כאלה ואחרים בנושא סוג הנשק, איתו יאבטחו חלק מהטיולים".

לדבריו, "חייבים לאמן את המאבטחים במשך 72 שעות. לא כל בוגר צנחנים מאומן באקדח, למשל. זה המינימום שבמינימום. חוגי הסיירות פנו אלינו לפני חצי שנה בבקשה להיערך לתקנות החדשות. חצי שנה עברה. אני יכול כראש חטיבת אבטחה להסתכל לעצמי בעיניים ולומר שעשיתי הכל. אם מאבטח לא עבר הכשרה, זו סכנת נפשות".

גם בממשרד החינוך הביעו תמיכה בתקנה החדשה: "הנחיות האבטחה בתחום הטיולים השנתיים נקבעות על ידי משטרת ישראל בשיתוף עם משרד החינוך. ההנחיות משתנות בהתאם להערכות המצב הנעשות על ידי גורמי הביטחון, ומתפרסמות על ידי משרד החינוך. הן מתפרסמות באופן מסודר בחוזר מנכ"ל או בהוראות השעה למחוזות, בהתאם להערכות המצב והנחיות משטרת ישראל, כאמור. אשר למלווים, יצוין, כי בהתאם להחלטת משטרת ישראל, יושקעו מאמצים מרוכזים בהתמקצעותו ומיומנותו של המלווה, אשר אמור להוות עוגן מרכזי בהענקת הביטחון בעת הטיולים. בתוך כך, החליטה המשטרה לבטל גם ליוויים של הטיולים בידי מתנדבי משא"ז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully