וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: הפרומו ל-11 בספטמבר

טלי גולדשטין

26.2.2009 / 9:29

וגם: נפוליאון חוזר לצרפת, חיילי עירק נסוגים מכוויית בהוראת סדאם, הפסדים בסך מיליארדי דולרים הביאו לקריסת בנק והליווי'ס נולד

רגע לפני התאומים

מכונית תופת התפוצצה ב-26 בפברואר 1993 מתחת למרכז הסחר העולמי שבניו יורק. בפיגוע נהרגו ששה בני אדם ומעל לאלף נפצעו. הפיצוץ זעזע את ארצות הברית, שעד אז נחשבה למחוסנת מפני פיגועי הטרור שפשטו ברחבי העולם.

הפיצוץ אירע בחניון התת-קרקעי בין שני מגדלי התאומים (שקרסו בפיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר 2001). הפיצוץ גרם לקריסת שלוש קומות של בטון ואש פרצה באחד מהמגדלים. אלפים מעובדי המשרדים נלכדו. המעליות הפסיקו לעבוד ועמם התאורה. תוהו ובוהו שלט בכל. צוותי חילוץ והצלה נאבקו כדי להעביר חמצן ללכודים בקומות העליונות.

במאי 1994, ארבעה גברים נשפטו למאסר עולם בגין מעורבותם במתקפת הטרור במרכז הסחר העולמי. באוקטובר 1995 נגזר על השייח עומאר עבדל רחמן, איש דת עיוור שנהג להטיף במסגדים בברוקלין ובג'רזי, מאסר עולם בגין תכנון הפיגוע. לפי הערכות, ארגון הטרור של רחמן היה מקושר לארגון אל קאעדה, הואשם בפיגועי הטרור ב-2001.

פיגוע הטרור במרכז הסחר העולמי ב-1993 הואפל על ידי פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר שמונה שנים לאחר מכן, במהלכם נהרגו כשלושת אלפים בני אדם, מגדלי התאומים קרסו והנשיא בוש הכריז על מלחמה כוללת בטרור העולמי.

צבא עירק נסוג מכוויית

בירת כוויית, כוויית סיטי, שוחררה על ידי כוחות בעלות הברית ב-26 בפברואר 1991 לאחר 208 ימים של כיבוש עירקי. אלפי חיילים עירקים החלו לעזוב את העיר לאחר שקיבלו הוראה מהנשיא סדאם חוסיין לסגת לאלתר. לדבריו, ההוראה לסגת התקבלה בגלל "הכוח שהופעל על עירק משלושים מדינות" והמצור הכלכלי שהטילה ארה"ב על המדינה הפולשת.

בחלק הצפוני של כוויית סיטי נותרה יתומה שורה של טנקים עירקים נטושים, יחד עם משאיות תובלה ומוניות צבאיות. מטוסי חיל האוויר האמריקאי הפציצו את החיילים הנסוגים. הרדיו הממלכתי של כוויית, שהיה בבעלות הממשלה הגולה, הפציר בתושבים לא לנקום בחיילים העירקים הנמלטים.

במהלך הימים האחרונים של הכיבוש העירקי פשטו דיווחים על אונס, עינויים והוצאות להורג שבוצעו על ידי החיילים העירקים בדרכם החוצה. עוד דווח כי הצבא העירקי לקח בשבי כ-5,000 מתושבי כוויית במהלך הנסיגה. כוויית סיטי נהרסה כמעט כליל. 200 בניינים עלו באש, בתי מלון, בנייני הפרלמנט ומשרדים ממשלתיים הותקפו. המוזיאון, האוניברסיטה, בתי ספר ובתי חולים נבזזו על ידי החיילים העירקים.

באוגוסט 1990 פלשה עירק לכווית. לאחר שסירבה לציית לאולטימטום של האו"ם ולסגת, החל ב-16 בינואר 1991 מבצע "סופה במדבר". כוחות בעלות הברית פתחו במתקפה אווירית על צבא עירק, שכללה טילי שיוט שנורו מספינות מלחמה אמריקאיות והפצצות של מטוסי קרב ומסוקים אמריקאים, בריטים וסעודים.

לאחר חודש של מתקפה אווירית, פתחו כוחות הברית במתקפה קרקעית ב-24 בפברואר. יממה לאחר מכן, החל צבא עירק לסגת. ב-18 בפברואר, הכריז הנשיא בוש על ניצחון.

נפוליאון עושה "נמלטים"

ב-20 באפריל 1814 עזב הקיסר הצרפתי המודח את צרפת לגלות באי אלבה. נפוליאון הורשה לשלוט על האי שמנה 12 אלף תושבים. הוא גם "זכה" לשמור על התואר "קיסר". למרות עבודתו הקשה למען תושבי האי, במשך כל אותה תקופה בגלות זמם נפוליאון לשוב לאירופה.

באלבה, היה נתון נפוליאון תחת פיקוח תמידי של חיילים אוסטרים וצרפתים. עם זאת, הוא לא היה מבודד. אלפי מכתבים נשלחו אליו מכל רחבי אירופה והוא נהג לקרוא את העיתונים החשובים שעדכנו אותו בנושאים אקטואליים.

ב-26 בפברואר 1815, הצליח נפוליאון לחמוק משומריו ולהימלט מאלבה. עם שובו לצרפת, החלו רבבות אנשים וחיילים לקרוא להשבתו לשלטון. שוטרים צרפתיים נשלחו כדי לאסור אותו, אך עם הגיעם כרעו בפני הקיסר רגל. נפוליאון המנצח שב לפריז ב-20 במרץ 1815 וזו קיבלה אותו בזרועות פתוחות. המלך החדש, לואי ה-18, נמלט לבלגיה ונפוליאון עבר להתגורר בארמון טווילרי.

בקונגרס בווינה, בו התכנסו מעצמות אירופה כדי לדון כיצד לחלק את אירופה מחדש על רקע כיבושיו של נפוליאון, החדשות על בריחתו מהאי זעזעו את כל הנוכחים. ב-13 במרץ 1815, הכריזו המדינות על נפוליאון כ"פורע חוק". השכבה האריסטוקרטית והמעמד הבינוני בצרפת לא היו בטוחים כיצד עליהם להרגיש לגבי שיבתו של נפוליאון למדינה. עם זאת, מאחר שהוא זכה בתמיכת מעמד הפועלים והפרולטריון, הם הסכימו להמתין ולראות מה ילד יום. בצורה זו, נסללה הדרך בפני נפוליאון להשיב לידיו את הכוח ללא שפיכת דמים.

בנק ברינגס הבריטי קרס

בדומה לקריסתם של בנקי השקעות רבים באחרונה, גם בנק ההשקעות הוותיק בבריטניה קרס בשנות ה-90. הסיבה היתה הפסדים בסך 1.4 מיליארד דולר שנבעו מהימורים שגויים של "סוחר הפלא" – ניק ליסון.

בן למעמד הפועלים שטיפס למעלה בעולם הפיננסי, ליסון התגלה כנער פלא המכניס רווחים ניכרים ממסחר בשווקים אסייתיים. בשנת 1992 נשלח לעבוד בשלוחת הבנק בסינגפור, ובתוך שנה היה לכוכב בתחום הסחר הבורסאי. ב-1993, הרוויח ליסון בעבור הבנק יותר מ-10 מיליון ליש"ט - 10% מכלל הרווחים של בנק ברינגס באותה שנה. משכורתו של ליסון הגיעה לסכום של 50 אלף ליש"ט, לא כולל בונוס של 130 אלף ליש"ט, והוא נהנה מחיי מותרות.

ב-1994 המזל הפנה עורף לליסון, אשר ספג כתוצאה מהימוריו על נגזרות וחוזים עתידיים הפסדים של 208 מיליון ליש"ט בסתיו של אותה שנה. ליסון החל לדרוש מימונים נוספים לפעילות המסחר שלו. ביקורת חשבונות שערך הבנק גילתה הפסדים של יותר מ-800 מיליון ליש"ט, כמעט כל הונו של הבנק, עליהם ניסה ליסון לכסות בחשבון בנק עלום.

בנק ברינגס, הבנק המסחרי הוותיק ביותר בבריטניה, שעם לקוחותיו נמנה גם בית המלוכה הבריטי, קרס בעקבות ההפסדים ונרכש על ידי חברת הפיננסים הגרמנית ING בליש"ט בודדת. ליסון נשפט ל-6 וחצי שנים בכלא. ליסון האשים את השיטה שאפשרה לו להמר בסכומי כסף גבוהים כל כך בלא ביקורת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

יום הולדת שמח

כריסטופר מרלו (1564 - 1593 ) - מחזאי אנגלי. מהחשובים בתקופה האליזבתנית. נחשב לסופר הרפאים של שייקספיר

ויקטור הוגו (1802 - 1885 ) - מגדולי הסופרים של צרפת. נודע בעיקר הודות לספריו המפורסמים "הגיבן מנוטרדאם" ו"עלובי החיים"

אונורה דומייה (1808 - 1879 ) - צייר וקריקטוריסט צרפתי. נהג לתאר ביצירותיו את מעמד הפועלים העירוני ולגלג על הבורגנים. בחר נושאים המשרתים מטרות פולטיות

לוי שטראוס (1829 - 1902) - יצרן בגדים יהודי-אמריקאי ממוצא גרמני, ממציא מכנסי הג'ינס ואבי המותג Levi's.

ג'וני קאש (1932 - 2003 ) - זמר רוק, פולק וקאנטרי, אחד מגדולי הזמרים של ארה"ב

הלן קלארק (1950 - ) - פוליטיקאית ניו זילנדית, כיהנה כראש ממשלת ניו זילנד מ- 1999 עד 2008

רג'יב טייפ ארדואן (1954 - ) - ראש הממשלה ה-58 של טורקיה. מכהן בתפקיד מאז 2003

אריקה באדו (1971- ) - זמרת R&B, סול והיפ הופ אמריקאית, זוכת פרס גראמי

בצער רב

קארל יאספרס (1883 - 1969) - פילוסוף גרמני אקזיסטנציאליסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully