וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיבטים חוגגים ראש שנה עצוב

טלי גולדשטין

25.2.2009 / 13:41

חגיגות ראש השנה הטיבטי המסורתי התנהלו בשקט יחסי והתאפיינו באווירה רצינית על רקע ההתנגדות לכיבוש הסיני

העם הטיבטי, בטיבט ובגולה, ציין היום (רביעי) את ראש השנה המסורתי, אך החגיגות בוטלו על רקע הכיבוש הסיני הממושך וזכר הקורבנות מההתקוממות הטיבטית נגד השלטון הסיני לפני פתיחת משחקי האולימפיאדה בבייג'ינג בקיץ.

בחודש הבא יציין העולם 50 שנים לכיבוש הסיני ולגלות הדלאי למה לאחר ההתקוממות הכושלת ב-1959 נגד סין. רשויות סין הגבירו את האבטחה ברחבי טיבט לרגל המאורע ואסרו על כניסת זרים למדינה. הבירה לאסה נתונה תחת פיקוח מאז פרצו מהומות אנטי-סיניות במרץ 2008, בהן נהרגו 19 בני אדם. היד הקשה שהפעילו הסינים כדי למגר את ההפגנות עוררה מחאה ברחבי העולם, שהתמקדה סביב עריכת האולימפיאדה בסין, מדינה המפרה זכויות אדם כחלק מהמדיניות.

הדלאי לאמה הפך למנהיגה של טיבט בגיל 15, בשנה בה פלשה סין למזרח טיבט. ניסיון המהפכה הכושל נגד סין ב-1959 אילץ אותו לברוח לדרמסאלה שבהודו. הדלאי לאמה המשיך לפעול מדרמסאלה למען טיבט ועצמאותה, ועל מאמציו זכה בפרס נובל לשלום ב-1989. הממשלה הטיבטית הגולה נמצאת בקשרים הדוקים עם לאסה, בירת טיבט, ותומכת באופן גלוי במאבק, אך מתנגדת לכל ביטוי של אלימות.

אחרי הפלישה הסינית בשנות החמישים החלה ממשלת סין ליישב את האזור בסינים אתניים ממערב המדינה. בשנות השישים והשבעים, בתקופת "מהפכת התרבות", הרסו הסינים מנזרים ומקומות קדושים לטיבטים, רצחו נזירים ואנסו נזירות. הדלאי למה ותומכי טיבט העצמאית טוענים כי סין חונקת את המסורת התרבותית והדתית של העם הטיבטי ומעבירים לשטח המדינה את המהגרים המשתייכים לקבוצה האתנית הסינית חאן, במטרה לערער את הרוב הטיבטי. לדברי הדלאי למה, סין מבצעת "רצח עם תרבותי" בטיבט.

סין מוקיעה את הדלאי למה כבוגד מכיוון שגלה מארצו וגורם מתסיס הקורא לעצמאות טיבט. המדינה הקומוניסטית טוענת כי ללא החירות שהיא מעניקה לעם הטיבטי, לא היו יכולים להתקיים בה 1,780 מנזרים בודהיסטים ו-46 אלף נזירות ונזירים.

הסינים בשלהם

ממשלת סין נחושה בדעתה כי היא משמרת את התרבות הטיבטית ושקריאתו של הדלאי למה לאוטונומיה אינה תורמת דבר לטיבטים. ליו יונשאן, ראש חטיבת התעמולה במפלגה הקומוניסטית הסינית, אמר כי המדיניות של סין בטיבט "יצרה שורה של ניסים במדינה". "רק ציות להנהגת המפלגה הקומוניסטית יכולה לבנות טיבט מאוחדת, משגשגת ודמוקרטית", הוסיף.

למרות ההבטחות מצד ממשלת סין, הטיבטים בחרו לציין את ראש השנה שלהם בשקט יחסי כדי להדגיש את חוסר שביעות רצונם מהמצב. "אין לנו על מה לחגוג לאחר מה שהתרחש בשנה שעברה", אמר ז'יהואה, נזיר בודהיסטי. "זהו זמן להרהורים ולחשבון נפש. השנה שעברה היתה רועשת", אמר רידן, טיבטי בן 23. "אנשים מסתובבים בכפרים ומבקשים מאנשים לא לחגוג את ראש השנה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully