וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתה בדואי ורוצה לראות רופא? תתחיל לצעוד

נעמה טלמור

25.2.2009 / 12:45

ארגון "רופאים לזכויות אדם" טוען כי הזמן שלוקח להגיע מכפר לא מוכר למרפאה הוא כשעתיים וחצי. "המצב גורם לתמותת תינוקות גבוהה"

בג"ץ ידון מחר (חמישי) בעתירה שהוגשה על ידי הארגון "רופאים לזכויות אדם", האגודה לזכויות האזרח, המועצה לכפרים בלתי מוכרים ויו"ר ועד תושבי הכפר אלמלח, הדורשת להקים מרפאה בכפר הבדואי הלא מוכר תל אלמלח. על פי נתוני "רופאים לזכויות אדם", 80% מהבדואים המתגוררים בכפרים הבלתי מוכרים צריכים ללכת בממוצע שעתיים וחצי למרפאה הקרובה.

בעתירה מצוין כי עמדתו המקצועית של משרד הבריאות היא שיש להקים מרפאה במקום, אולם מוסדות התכנון אינם מאפשרים את הקמתה, גם לא במבנה זמני. "המרפאה הקרובה ביותר לתל אלמלח נמצאת בכסייפה, מרחק 15-18 ק"מ מבתי התושבים", נכתב בעתירה. "בהיעדר תחבורה ציבורית סדירה ותשתיות תחבורה בסיסיות, משך ההגעה הממוצע מתל אלמלח למרפאה בכסייפה אורך כשעתיים וחצי לכל כיוון. לכן אין פלא, כי חלק מהתושבים מוותרים ונמנעים מללכת לרופא ואינם מקבלים טיפולים חיוניים. קשה לראות מהי התכלית שבבסיס ההימנעות המכוונת של המשיבים מנקיטת כל פעולה להסרת החסמים התכנוניים שיאפשרו הקמת המרפאה, ולו במבנה ארעי", סיכמו העותרים.

רק ב-12 מתוך 45 הכפרים הבלתי מוכרים בנגב מופעלות היום מרפאות, ורק בשמונה כפרים יש תחנות לבריאות המשפחה ("טיפת חלב"). לפי נתוני "רופאים לזכויות אדם", ארבע מתוך חמש נשים בדואיות מהכפרים הבלתי-מוכרים אינן יכולות להגיע לשירותי מרפאה או תחנה לאם ולילד כאשר הן זקוקות להם. "מחסור בשירותי רפואה הוא גורם ישיר לשיעור גבוה של תמותת תינוקות, סרטן, סוכרת ומחלות אחרות. אחוז הילדים הבדואים המחוסנים הוא הנמוך בארץ", נמסר מהארגון.

"אנחנו רוצים שהמדינה תקים לתושבים מרפאה", אמר עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח. "משרד הבריאות חושב שצריך מרפאה, הם אפילו הודיעו על כך באופן רשמי במסגרת בג"ץ אחר. כלומר, הם מסכימים איתנו מבחינה מקצועית שהקמת המרפאה היא הפתרון היחיד שיאפשר לקיים את הזכות לבריאות של התושבים ולמרות זאת הם לא נקטו בצעדים הנדרשים על מנת שזה יקרה". לדבריו, "הוועדה קבעה במפורש, כי אין אמת בטענה שתושבי הכפרים הבלתי מוכרים הינם פולשים, וכי יש להפסיק את ההתעלמות מהבדואים ויש להכיר בכפרים שלהם ולספק להם תשתיות בריאות. אנו מצפים ממשרד הבריאות להסיר את כל החסמים להקמת המרפאה".

תגובת משרד הבריאות: "העתירה כלל אינה מופנית למשרדנו אלא כנגד רשויות התכנון והבנייה בשל חוסר האפשרות התכנונית להקים מרפאה במקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully