וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: "יש פריצת דרך בתוכנית הגרעין"

טלי גולדשטין ועידן דורנר

25.2.2009 / 15:15

בכיר אירני הצהיר כי בכוונת מדינתו להגדיל את מספר הצנטריפוגות שברשותה ל-50 אלף תוך 5 שנים. "לא נרשמה כל האטה בתכנית"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

אירן תגדיל את מספר הצנטריפוגות להעשרת אורניום בכורים הגרעיניים שבתחומה מ-6,000 ל-50 אלף, במהלך חמש השנים הקרובות, החל בחודש מרץ 2010 - כך הצהיר היום (רביעי) ראש סוכנות הגרעין האירנית גהולמרזה אגהזאדה. לדבריו ב-9.4 תודיע ארצו על פריצת דרך בתכנית הגרעין. הוא אמר את הדברים באתר בו נבנה כור חדש בדרום מזרח המדינה.

אגהזאדה הבהיר עוד, כי לא נרשמה כל האטה בתהליך העשרת האורניום במדינה, בניגוד לדיווח בדו"ח שפרסמה הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), בשבוע שעבר. "כרגע יש ברשותינו 6,000 צנטריפוגות פועלות בנאתנז ונגביר את הפעילות על מנת להתקין עוד עד מרץ 2010". בסבא"א טוענים כי אירן הגדילה את מספר הצנטריפוגות המשמשות להעשרת אורניום ב-164 בלבד מאז חודש נובמבר, אז היו לה 3,800.

בתוך כך דיווח הבוקר מונשן שירזי, בכיר בממשלה, כי אירן החלה לערוך ניסויים בכור הגרעיני בבושהר כחלק מההכנות להתחלת הפעילות. שירזי אמר כי סרגיי קיריינקו, האחראי על שיתוף הפעולה הגרעיני ברוסיה, ועמיתו האירני נפגשו בכור על מנת לבדוק את העבודה המתנהלת בו. "התחלנו לערוך ניסויים לפני עשרה ימים", אמר שירזי. קיריינקו אמר לאחר הניסוי כי חל "שיפור משמעותי" בהפעלתו של הכור.

ביום ראשון דיווח הרדיו הממכלתי באירן כי במדינה מתכננים לחנוך את תחנת הכוח הגרעינית בבושהר בטקס שייערך היום, במעמד בכירים מאירן ומרוסיה. ככל הנראה, הכוונה היא להפעלה הטכנית של הכור, שלראשונה יפעל באופן מלא, במטרה לבחון את המערכות שלו לפני שיחל לעבוד כרגיל. הפעלת התחנה נדחתה פעמים רבות בעבר, למרות שכבר בשנה שעברה העבירה רוסיה דלק גרעיני החיוני להפעלתו, בעסקה המוערכת בכמיליארד דולר.

אירן ממשיכה לדחות את הטענות לפיהן תוכנית הגרעין מיועדת לפיתוח נשק גרעיני וטוענת כי מטרתה היא ייצור חשמל על מנת שתוכל לייצא יותר נפט וגז. חניכת הכור בבושהר יוצרת חששות בישראל, אירופה וארה"ב, אך במוסקבה טוענים כי אין איום בהפעלת הכור, כיוון שהוא אזרחי ואין אפשרות לפתח בו נשק גרעיני.

מוקדם יותר החודש אמר האחראי על שיתוף הפעולה הגרעיני ברוסיה סרגיי קירילנקו, כי רוסיה תתחיל בהפעלתו הטכנית של הכור בבושהר עד סוף שנת 2009. אם לא יהיו התפתחויות לא צפויות, ההפעלה תתקיים לפי לוח הזמנים שנקבע מראש. לפי התוכנית זה יקרה במהלך השנה הקרובה. רוסיה הסכימה לבנות את הכור בשנת 1995, באתר שהבניה בו החלה כבר בשנות ה-70 על ידי חברת "סימנס" הגרמנית. הפרוייקט של סימנס הופסק בעקבות המהפכה האיסלמית שבוצעה במדינה ומלחמת אירן-עירק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully