וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס בהשבעת הכנסת: "להביא שלום בקדנציה הזו"

24.2.2009 / 16:18

בנאום השבעת הכנסת ה-18 סקר הנשיא את האתגרים העומדים בפני הח"כים, בהם תהליך השלום והמשבר הכלכלי. "עלינו לדאוג לחלשים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר וערוץ הכנסת, עריכת וידאו: ענת ברק)

נשיא מדינה שמעון פרס פתח היום (שלישי) את טקס השבעת חברי הכנסת ה-18. פרס דיבר על שאיפתו לאחדות ממשלתית. "בכנסת שנבחרה ישנן 12 מפלגות, אבל אין פירושו של דבר שעלינו להיות מפולגים", אמר. "ישראל של היום מציבה לפנינו לפחות ארבעה מבחנים חשובים: לסיים את המו"מ עם הפלסטינים בקדנציה הזו, להעמיד את עתידו של הדור הצעיר בראש דאגת העם, למ?ד?ע את מדינת ישראל, בדרגה? גבוהה יותר, ולהציב את ישראל כמדינה נאורה, שוחרת שלום וצודקת חברתית".

"כמו בעולם, גם אנחנו מצויים בליבו של משבר כלכלי חמור", אמר פרס. "רבבות איבדו את מקום עבודתם. רבים מתקשים לסיים את החודש. דרושה סולידריות חברתית דוגמת הסולידריות הלאומית שהתגלתה ב"עופרת יצוקה". אין לנו זמן, ואין לדחות את הסיוע לחלשים, לזקנים, לילדים. עלינו לעשות זאת מיד, גם כאשר קיימים סיכונים כבדים כמו ההתחמשות האירנית ואיומי הטרור בצפון ובדרום".

פרס קשר את התהליך המדיני עם המצב הכלכלי. "מחמשת הסכסוכים שידענו, שניים הסתיימו בהסכמי שלום, עם מצרים וירדן. אחד, עם לבנון, הוסדר טריטוריאלית. ולגבי הסכסוך המורכב ביותר, זה עם הפלסטינים, התחלנו במו"מ. מנהיגים ערבים נכבדים אמרו לי שהסכם שלום עם הפלסטינים יחשב כשלום אזורי כולל ישראל. השלום ייצור מצב כלכלי חדש לנו ולשכנינו ויאפשר גישור על הפערים החברתיים". לדבריו, "על אש השבנו באש, אבל סיום האלימות צריך להיעשות במו"מ עד שנגיע להסדר".

שאיפה לעתיד טוב יותר

פרס אמר עוד כי "עלינו להשלים בקדנציה הזו את החוקה ולחזק את המערכת המשפטית, ולהמשיך ולהיאבק בהשחתת המידות בקרבנו.על סדר יומנו עומדת מערכת היחסים שלנו עם אזרחינו הערבים. דין האזרחים הערבים כדין האזרחים היהודים, אין מקום לקיפוח".

על יחסי ישראל עם מדינות העולם אמר פרס כי "ישראל שמרה על יחסים טובים עם אירופה וטיפחה יחסים חדשים עם הודו ועם סין. עם רוסיה שופרו יחסנו מאוד בהשוואה לעבר ודברים אחדים על יחסי ארצות הברית וישראל, שהם משמעותיים ואקטואליים מאוד.

"ולגבי העתיד", סיכם פרס את נאומו, "נשיב את המדע למקומו הראוי, ונרתום את נפלאות הטכנולוגיה להעלאת רמתה של מערכת הבריאות והורדת עלויותיה. נפיק מהשמש, הרוח והקרקע את הדלק להנעת כלי הרכב ואספקת הכוח למפעלינו. נעמול שבתי הספר, המכללות והאוניברסיטאות יצוידו בכלים הדרושים כדי לעמוד באתגרי העידן החדש".

"לשנות את שיטת הממשל"

גם יו"ר הכנסת בפועל ח"כ מיכאל איתן נשא דברים וקרא לכינון חוקה. "דרושות אחדות לאומית אמיתית ושעת רצון משותפת לכולנו כדי שנמלא את חובתנו למדינה ונעניק לה חוקה", אמר. "האחדות הלאומית הנדרשת מאתנו היא היכולת לקבל על עצמנו כללי משחק מוסכמים, כללי משחק שכולנו נהיה כפופים להם – הכנסת, הממשלה, מערכת המשפט ותושבי המדינה".

"תכלית הקמתה והגיון קיומה של מדינת ישראל נובעים מזכותו הטבעית הבלתי מעורערת של העם היהודי להקים בית לאומי, מדינה יהודית ריבונית, בארץ ישראל", המשיך איתן. "העם היהודי, שהיה מיעוט בארצות גלותו, מחויב לשמור על זכויות המיעוטים במדינתו. במסעותיי בארץ לכינון החוקה ביקרתי בין השאר בחיפה ובסח'נין. פגשתי קבוצות של אזרחים ישראלים ערבים, ולא אכחד – הפערים גדולים. יש הטוענים שלא ניתן לגשר על הפערים ולכונן חוקה משותפת עם ערביי ישראל. אני שואל: האם נעשה ניסיון רציני בשני הצדדים לקיים דיאלוג על חוקה?".

איתן קרא לשינוי מיידי של שיטת הממשל. "סלע מחלוקת שלישי הוא שיטת הממשל. כהונתה הממוצעת של ממשלה בישראל נמשכת פחות משנתיים. לאחר הקמת הממשלה כל ראש ממשלה נאלץ להשקיע מאמצים אדירים לתחזק אותה מול כנסת שמאיימת להפילה בכל יום שני. על מערכת היחסים הלקויה בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת ולרשות המבצעת אין צורך להכביר מלים". לדבריו, "דרוש שינוי חוקתי. עלינו לעצב מחדש את מערכת הבלמים והאיזונים בין רשויות השלטון. חשוב גם לשנות את שיטת הבחירות, כך שהציבור יוכל לא רק לבחור במפלגה שהוא מעדיף אלא גם להשפיע על הרכבה".

במהלך נאומו, נשמעו קריאות הביניים הראשונות בכנסת ה-18, כשח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) קרא לעבר איתן בזמן שדיבר על הצורך בכינון חוקה כי "זה לא מתאים בשעה זו". במקביל, יצאו מהמליאה חברי הכנסת יעקב ליצמן, משה גפני (יהדות התורה) וג'מאל זחאלקה (בל"ד), אך לא ברור אם יצאו במחאה על דברי איתן. ח"כ טיבי אמר על דברי איתן בנוגע לחוקה: "בוא נפתח את הנושא הזה", וגרם לחברי הכנסת לפרוץ בצחוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully