וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו למקורביו: "קדימה לא תצטרף לממשלה"

22.2.2009 / 3:06

למרות הדברים שאמר למקורביו בתום הפגישה שערך עם לבני בירושלים, סיכמו השניים להמשיך במאמצים להקמת ממשלת אחדות בימים הקרובים. לבני: "יש מחלוקות מהותיות"

מערכת וואלה!

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: רן צימט)

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ויו"ר קדימה ציפי לבני נועדו אמש (ראשון) במלון ענבל בירושלים, באשר לאפשרות כניסתה של קדימה לממשלה בראשות נתניהו. בתום הפגישה קבעו השניים להיפגש שוב בימים הקרובים. בתום הפגישה אמר נתניהו כי "בימים הקרובים וננסה להגיע לדרך משותפת".

בשיחות עם מקורביו לאחר הפגישה אמר נתניהו כי התרשם שלא יצליח לשכנע את קדימה להצטרף לקואליציה, כך דווח בקול ישראל. עם זאת הביע תקווה כי הסכמתה של יו"ר קדימה ציפי לבני לשוב ולהיפגש תפתח פתח להקמתה של ממשלת אחדות.

במסיבת עיתונאים שערכו נתניהו ולבני בתום הפגישה אמר נתניהו, כי "הערב ובימים הקרובים נעשים מאמצים להקים ממשלת אחדות מול האתגרים שבפניהם ניצבת ישראל. זהו צו השעה ורצון העם". הוא הוסיף, כי פרט לאתגרים ישנן גם סכנות: "אירן רצה קדימה במטרה להכחיד את ישראל, מחמאסטן נורה אתמול והיום קסאמים וגם החיזבאללה ירה פצמ"רים. המשבר הכלכלי העולמי מכה בנו ואנחנו מחוייבים לאחד את כל הכוחות".

לדברי לבני בתום הפגישה, נתניהו הוא שביקש עוד פגישה והיא לא רואה מניעה לעשות זאת. "אחדות משמעותה היא לקדם דרך משותפת ולכן צריך לבדוק האם יש דרך משותפת או שתי דרכים שונות", אמרה לבני. עם זאת היא הדגישה כי ישנן מחלוקות עמוקות שלא נפתרו. "מבחינתי הנושא המהותי זה התקדמות והגעה להסכמות עם הפלסטינים שמבוססת על שתי מדינות והסדר קבע. על זה אין הסכמה. אין כאן שאלה של ניסוח, כל הנושא הזה הוא קריטי ומהותי ויש חילוקי דעות מהותיים".

לבני אמרה עוד, כי "בשיחה עלו גם הנושאים של ברית הזוגיות ושינוי שיטת הממשל שלא קיבלתי עליהם תשובות". לדבריה, "ממשלה זה לא תוכנית הישרדות. קבעתי עיקרון ואני מתעקשת עליו. העליתי מספר נושאים שאני עוד מחכה עליהם לתשובות".

הבוקר אמר נתניהו כי "עם רצון טוב נוכל להגיע לסיכומים עם קדימה". ביציאתו מפגישה עם הסנאטור האמריקאי, ג'ו ליברמן, הוסיף נתניהו כי יציע הערב ללבני בפגישתם המשותפת "להיכנס לדיון אמיתי על כל הנושאים המהותיים שעומדים על הפרק".

בפתח ישיבת סיעת קדימה אחר הצהרים הבהירה לבני לעומת זאת כי אין בכוונתה להתפשר. "אם אנחנו לא נוביל את הדרך שלנו, נתפשר ונהיה שותפים לממשלה שאינה הולכת בדרכנו, זו תהיה מעילה באמון הבוחר", אמרה. לדבריה, "הבחירה היא בין תקווה לייאוש או במונחים של תוכן בין קידום ומימוש של החזון של שתי מדינות לשני עמים ובין העדר דרך בתחום הזה".

לבני הדגישה כי אם קדימה תשב באופוזיציה היא תהיה אופוזיציה לוחמת. עם זאת, היא הדגישה כי קדימה מתכוונת להיות אחראית בהחלטותיה. "נתמוך כאשר הממשלה עושה דבר נכון ונתנגד כאשר הממשלה לא עושה דבר נכון", אמרה לבני. היא הוסיפה, כי "בפגישה הערב אני לא הולכת לדבר על תיקים, זה הדבר הפחות חשוב". יו"ר קדימה הדגישה עוד, כי אם לשותפות השונות בקואליציה תהיה זכות וטו, הדבר ייצור שיתוק. "אומרים שיהיה לנו זכות וטו בהצבעות, אבל להיכנס למקום שלכולם יש זכות וטו על הכל זה סוג של שיתוק", אמרה לבני.

"דיברנו על מחוייבות לשינוי שיטת הממשל. דיברנו על ערכי ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית שהם שלובים זה בזה ולא על כפייה", המשיכה לבני. "הצגנו חלק מהפתרונות כמו ברית הזוגיות ועל זה ביקשנו את אמון הבוחר ועל זה קיבלנו את אמון הבוחרים בגל ענק של תמיכה שלא נראה הרבה שנים בפוליטיקה", אמרה.

"מי שמדבר על ערכים לא נשמע"

שר האוצר רוני בר-און אמר בישיבת הסיעה, כי על קדימה לא להיכנס לממשלה "נבחרנו כדי להשפיע, ויש יכולת להשפיע מבחוץ יותר מאשר מבפנים", אמר. לדבריו, גם אם יבטיחו הרים וגבעות בממשלה של ביבי במקרה הטוב הם יהיו שליש, אנחנו שליש והיתר יהיה ימין קשה". הוא הוסיף כי קדימה לא תצליח לקדם את מטרותיה מתוך הממשלה. " צריך ללמוד את הלקח ממפלגת העבודה", אמר, "אם אתה הולך כל הזמן לממשלה אתה מאבד את מה שאתה". הוא הוסיף, כי אין לו תקוות מהפגישה בין לבני לנתניהו.

יו"ר סיעת קדימה בכנסת ח"כ יואל חסון תקף את אנשי מפלגתו שביקשו לבדוק אפשרות להקמת ממשלת אחדות עם הליכוד. חסון אמר כי "יש עיקרון של קודם המדינה, אחר כך המפלגה ואז אני. לפני שבוע ישבנו כאן כולנו והיתה הסכמה בעד אופוזיציה. עכשיו כשמגיעים לרגע האמת, ישנם אנשים בסיעה המקבלים פיק ברכיים וזוחלים לממשלתו של ביבי".

המשנה לראש הממשלה חיים רמון תקף בישיבת הסיעה את ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. לדברי רמון, "נוצר מצב שמי שמדבר על דרך וערכים לא נשמע. קדימה קמה כתוצאה מוויכוח אידיאולוגי בליכוד. אריק שרון הבין שהפתרון הוא שתי מדינות לשני עמים וביבי אמר אז 'לא לשתי מדינות'. ביבי נגד המשא ומתן שציפי ניהלה עד כה. הליכוד לא ישנה את שיטת הממשל והוא נתן וטו לחרדים. בגלל ש"ס נוותר על ברית הזוגיות? יש 65 חברי כנסת לימין הקיצוני, דבר שינגוד בעתיד התחייבויות בינלאומיות. נתניהו מתנכר מתנכר לדרך אנאפוליס, אז מי ידבר איתו בעולם?"

שרת התיירות רוחמה אברהם שיבחה את התנהלותה של יו"ר קדימה ציפי לבני במגעים מול הליכוד. אברהם אמרה ללבני בישיבת הסיעה כי "קדימה אמרה פוליטיקה אחרת ואת זו שאחראית להישגים. תמרורי אזהרה לפנינו, עלינו להציג עצמנו כאלטרנטיבה ולא להעדיף את המאוויים האישיים. רק מפלגה עם דרך יכולה לייצר אלטרנטיבה. מנסים להפריד בינינו וכמה חברים כבר נפלו קורבן למלכודת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully