וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: התנ"ך בדפוס

טלי גולדשטין

23.2.2009 / 10:04

וגם: מהפכת פברואר בישרה את עליית הקומוניזם ברוסיה, מפרץ גואנטנמו עבר לידי ארה"ב, אמיל זולא נכלא ונשיא אוקראינה חוגג יום הולדת

בדרך לקומוניזם

ב-23 בפברואר, 1917 פרצו ההפגנות הראשונות בסנט פטרסבורג שברוסיה שבישרו את מהפכת פברואר - השלב הראשון לקראת מהפכת אוקטובר או המהפכה הבולשביקית. מלחמת העולם הראשונה הביאה למשבר כלכלי ברוסיה ולאי שקט חברתי. עובדי מגזר התעשייה פתחו בשביתה ויצאו לרחובות סנט פטרסבורג (אז פטרוגרד) קוראים סיסמאות אנטי מלחמתיות וניפצו חלונות ראווה.

המצב הידרדר מספר ימים לאחר מכן כשבהובלת פעילים בולשביקים, 20 אלף עובדים יצאו למחות ברחובות העיר. הצבא קיבל הוראה לפזר את המפגינים אך סרב. במספר מקרים הצטרפו החיילים למפגינים ודרשו את סיום מלחמת העולם הראשונה.

ב-27 בפברואר, כ-200 אלף בני אדם שבתו. הצאר ניקולאי השני הורה לדכא את המחאות בבירה ביד קשה. תוצאותיה הישירות של מהפכת פברואר היו הדחת הצאר ניקולאי, קריסת השלטון הקיסרי וקץ שושלת רומנוב. מהפכת אוקטובר, שאירעה מאוחר יותר באותה שנה, הביאה לעלייתו של השלטון הבולשביקי וליצירת של ברית המועצות.

ארה"ב כובשת

ב-23 בפברואר 1903, חתם נשיא ארה"ב תאודור רוזוולט על הסכם עם ממשלת קובה במסגרתו משכירה קובה את מפרץ גואנטנמו לשכנתה הצפונית ללא הגבלת זמן בעבור 2,000 מטבעות זהב לשנה.

ההסכם העניק לארה"ב את הזכות "להשתמש ולשלוט במים הטריטוריאליים מסביב למפרץ ובאופן כללי, לעשות כל דבר הכרחי על מנת להפעיל בשטח בסיסים של חיל הים". ב-1906, נחתם הסכם חדש בהוואנה, במסגרתו ארה"ב תשלם לקובה 2,000 דולר לשנה בעבור חכירת האזור.

הבסיס הימי במפרץ גואנטנמו הוא הבסיס הצבאי הוותיק ביותר מחוץ לשטח ארה"ב של הצבא האמריקאי. גודלו כגודל האי מנהטן. בעצרת האו"ם ב-2002, דרשה קובה את החזרת מפרץ גואנטנמו אליה ועד אז הודיעה כי היא רואה בו שטח כבוש. מאז 1959, ארה"ב שולחת לקובה מדי שנה המחאה בתמורה לחכירת השטח, אך ממשלת קובה מעולם לא פדתה את ההמחאות.

ארה"ב הקימה על האדמה הקובנית את מחנה גואנטנמו אחרי אירועי 11 בספטמבר 2001. כיום מוחזקים בו כ-225 בני לאומים שונים, שנעצרו באפגניסטן ומדינות נוספות בחשד לפעילות טרור. ביקורת בינלאומית חריפה נמתחה נגד תנאי הכליאה של העצירים במתקן הענישה בגואנטנמו, בנוסף להאשמות בנוגע לשימוש בשיטות עינויים אסורות.

הניצחון מונצח

ארבעה ימים לאחר שנחתו באי איוו ג'ימה, ב-23 בפברואר 1945, התנופף דגל ארצות הברית בגאווה על פסגת הר סוריבאצ'י - התמונה של הנחת מניף את דגל ארה"ב זכתה מאוחר יותר בפרס פוליצר והתפרסמה בעולם כולו.

בקרב הלחימה באזור האוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה, הקרב על איוו ג'ימה כונה "הקרב הקשה ביותר" בתולדות חיל הנחתים האמריקאי. במהלך חודש של קרבות עזים, הצליח לבסוף הצבא האמריקאי לכבוש את האי, שהיווה נקודה אסטרטגית חשובה, ולהביס את הצבא היפני. הלחימה גוועה כליל ב-26 במרץ.

בסך הכל, בחודש הלחימה נהרגו 6,891 נחתים בקרבות באיוו ג'ימה ו-18,070 נפצעו. הקרב על איוו ג'ימה הוכיח לאמריקאים עד כמה רחוק מוכנים היפנים ללכת כדי להגן על מדינתם והיווה גורם משמעותי בהחלטה להפציץ מאוחר יותר את הירושימה ונגסקי בפצצות אטום.

אמיל זולא משלם מחיר

יצירתו המפרסמת ביותר אולי של הסופר הצרפתי אמיל זולא היה מכתב ה"אני מאשים" שלו, שתקף את התנהלות ממשלת צרפת בפרשת דרייפוס.

קפטן אלפרד דרייפוס היה קצין יהודי בצבא צרפת שהואשם בבגידה לאחר שהשירות החשאי הצרפתי גילה כי מסמך צבאי סודי נשלח בידי קצין צרפתי לשגרירות גרמניה בצרפת. למרותה ראיות הלא מספקות נגדו, הורשע דרייפוס בעוון בגידה ונידון למאסר עולם ולגירוש לאי השדים. דרגותיו נשללו ממנו בטקס צבאי פומבי משפיל.

משפחתו של דרייפוס נאבקה בכל כוחה לביטול פסק הדין בעוד צרפת כולה נחלקה לשניים: אלו שתמכו בדרייפוס ואלו שהצדיקו את עונשו. ב-13 בינואר 1898, פרסם הסופר אמיל זולא את מכתבו המפורסם "אני מאשים" (J'accuse) בעיתון "ל'אורור". זולא האשים את שופטיו של דרייפוס בהוצאת דיבה ואת ממשלת צרפת באנטישמיות. בפברואר נמצא זולא עצמו אשם בהוצאת דיבה. בעקבות מכתבו, נכלא זולא ב-23 בפברואר 1898. מכתבו של זולא הוביל לחקיקת החוק הצרפתי ב-1905 המבדיל בין דת למדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מהפכת הדפוס

ה-23 בפברואר 1455 הוא התאריך הרשמי של הוצאת לאור של תנ"ך גוטנברג, הספר הראשון במערב שהודפס במכונת דפוס. ב-1440, המציא הצורף הגרמני יוהאן גוטנברג את מכונת הדפוס. המצאת מכונת הדפוס בישרה, למעשה, את הולדתו של המונח ייצור להמונים ואת מהפכת הדפוס.

גוטנברג הדפיס 180 עותקים של הספר הקדוש במהלך תקופה של שנה. כיום קיימים 48 עותקים, לא כולם שלמים. גרמניה מחזיקה ב-12 מהם.

יום הולדת שמח

גאורג פרידריך הנדל (1685 -1759 ) - מלחין אנגלי יליד גרמניה, מגדולי המלחינים של תקופת הבארוק

וו.אי.בי. דו'בויס (1868 - 1963) - אחד מפעילי זכויות אדם האפרו-אמריקאים החשובים ביותר בתולדות ארה"ב.
הקים את האגודה הלאומית לקידום השחורים ה-NAACP

קארל יאספרס (1883 - 1969) - פילוסוף גרמני אקזיסטנציאליסט

ויקטור יושצ'נקו (1954 - ) - נשיא אוקראינה

מייקל דל (1965 - ) - מנכ"ל "דל", אחת מיצרניות המחשבים הגדולות בעולם

מיתות

ג'ון קיטס (1759-1821) - אחד מגדולי המשוררים באנגליה. מחשובי היוצרים בתקופה הרומנטית

ג'ון קווינסי אדמס (1767-1848) - נשיאה השישי של ארה"ב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully