וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לאובמה יש גואנטנמו משלו

טלי גולדשטין

22.2.2009 / 10:36

ארגוני זכויות אדם התאכזבו בעקבות החלטתו של נשיא ארה"ב לא לסגור בסיס צבאי באפגניסטן בו כלואים מאות עצירים ללא משפט

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הכריז במהלך מסע הבחירות שלו לנשיאות כי הוא מתכוון לתקן את תדמיתה של אמריקה בעולם, מבחינה מוסרית ומשפטית, על רקע המחלוקת הסוערת סביב מתקן הענישה במפרץ גואנטנמו שבקובה. ואכן, באותו יום שנכנס לתפקיד, הורה אובמה על סגירת הכלא הידוע לשמצה, בו מוחזקים ללא משפט אסירים החשודים בפעילות טרור . העולם כולו בירך על הצעד, ובמיוחד ארגוני זכויות אדם. עתה, נראה כי אולי השמחה היתה מוקדמת מדי. אכזבה נכונה בסוף השבוע לפעילי זכויות אדם כשנודע שאובמה אינו מתכוון לשנות את מדיניות ממשל בוש בנוגע למחנה מעצר מאולתר באפגניסטן.

לפי דיווח העיתון הבריטי "אינדיפנדנט", אובמה הסכים להמשיך במדיניות השוללת את זכותם לעמוד למשפט של מאות חשודים בטרור, המוחזקים בבסיס חיל האוויר בגראם מצפון לקאבול – המכונה "הגואנטנמו של אובמה".

במכתב שכלל משפט אחד בלבד, ניפץ ממשל אובמה בן רגע את התקווה כי במסגרת ניסיונו להבדיל עצמו מממשל בוש, הוא יורה על שינוי במדיניות המיושמת בבגראם, בו מוחזקים מעל 600 עצירים מבלי שהובאו למשפט ובתנאים ירודים.

אובמה מפתיע

יומיים לאחר כניסתו לתפקיד, הבטיח אובמה לסגור את גואנטנמו בתוך שנה כדי לשפר את תדמיתה של ארה"ב וכדי להשיב על כנם את הערכים והאידיאלים של המדינה. זאת על רקעה ביקורת הבינלאומית החריפה שנמתחה נגד תנאי הכליאה של העצירים והאשמות בנוגע לשימוש בשיטות עינויים.

באותו יום, השופט המטפל בנושא בגראם שלח מכתב לממשל אובמה בו שאל האם השינוי המובטח בעמדת הממשלה יהיה תקף גם למתקן הענישה באפגניסטן. התשובה, שהתקבלה ביום שישי האחרון, אותה הגיש משרד המשפטים האמריקאי, הפתיעה רבים. "לאחר שהעניין נשקל ארוכות, הממשלה החליטה שלא לשנות את המדיניות של הממשל הקודם בעניין בגראם", נכתב במכתב.

ארגונים לזכויות אדם אומרים עתה כי החשש שהשימוש בשיטות מפוקפקות במחנה המעצר באפגניסטן יימשך גם תחת הממשל החדש, במקום להיפסק לאלתר. הבסיס צפוי לעבור בקרוב שיפוץ והרחבה בשווי 60 מיליון דולרים, שיכפיל את גודלו – משמעות הדבר: המחנה יוכל לאכלס מספר עצירים גדול פי חמש ממספר העצירים המוחזקים בגואנטנמו.

למעט צוות הצלב האדום, הכניסה לבגראם נאסרה על פעילי זכויות אדם ועיתונאים. זאת למרות טענות העצירים כי מענים אותם, כופתים אותם לתקרה בצינוקים ומונעים מהם שינה. הבסיס התפרסם לרעה לאחר ששני אפגנים מתו בו ב-2002 ככל הנראה מעינויים. הצלב האדום פרסם תלונה רשמית לממשלת ארה"ב ב-2007 לגבי הטיפול הקשוח במחנה.

טינה פוסטר, מנכ"לית ארגון זכויות האדם "אינטרנשיונל ג'סטיס נטוורק", המייצג את העצירים במחנה, הזהירה אמש: "על ידי השארת בגראם מחנה מעצר פעיל, הממשל הפך את סגירת גואנטנמו למחווה סמלית ריקה מתוכן. אנשים עונו עד לבלי הכר. זוהי קריאה לכל המתנגדים לפעילות ארה"ב באפגניסטן. מעצר אנשים ללא הגבלת זמן אינה תואמת את מה שארה"ב מייצגת". ממשרד המשפטים האמריקאי נמסר כי בגראם הוא מקרה מיוחד השונה מגואנטנמו מאחר שהוא ממוקם באזור מלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully