וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: ארה"ב מסתבכת בעירק

טלי גולדשטין

22.2.2009 / 9:25

וגם: שיבוט ראשון מוצלח של כבשה, בית הדין הפלילי הוקם בהאג, הסקוטלנד יארד חסר מילים, רש"י נולד ואנדי וורהול הלך לעולמו

הפלישה לעירק

1991: נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש האב מאיים על עירק במלחמה קרקעית. בנאום מיוחד העניק בוש לעירק אולטימטום של יממה לסגת מכוויית או להסתכן בפלישה אמריקאית לשטחה. בגדד גינתה את האולטימטום וסירבה לשתף פעולה.

בעלות הברית דרשו אף הן את נסיגתו המלאה של צבא עירק ואת שחרורה המיידי של כוויית סיטי בנוסף לשיבתה לשלטון של ממשלת כוויית. דרישה נוספת היתה שחרור כל אסירי המלחמה בתוך 48 שעות. הנשיא בוש הכריז: "כוחות הקואליציה העניקו לסדאם חוסיין עד צהריי היום שבת לעשות את שעליו לעשות – להתחיל בנסיגה מלאה מכוויית. אנו דורשים לשמוע אותו מקבל את התנאים".

תזכורת קצרה: באוגוסט 1990 פלשה עירק לכווית. לאחר שסירבה לציית לאולטימטום של האו"ם ולסגת, החל ב-16 בינואר 1991 מבצע "סופה במדבר". כוחות בעלות הברית פתחו במתקפה אווירית על צבא עירק, שכללה טילי שיוט שנורו מספינות מלחמה אמריקאיות והפצצות של מטוסי קרב ומסוקים אמריקאים, בריטים וסעודים.

לאחר חודש של מתקפה אווירית, פתחו כוחות הברית במתקפה קרקעית ב-24 בפברואר. יממה לאחר מכן, החל צבא עירק לסגת. ב-18 בפברואר, הכריז הנשיא בוש על ניצחון.

דולי הכבשה מגיחה לעולם

1997: מדענים בסקוטלנד הכריזו ב-22 בפברואר 1997 על "לידתו" המוצלחת הראשונה של יונק משובט –דולי הכבשה. דולי, שנוצרה במכון רוסלין שבאדינבורו, נולדה למעשה ב-5 ביולי 1996, אך דבר קיומה נשמר בסוד עד 1997. דולי היתה היונק הראשון ששובט בהצלחה מתא של אדם בוגר. שיבוטים קודמים נעשו מתאים עובריים.

לידת הכבשה המשובטת צוינה כאחת מפריצות הדרך המדעיות המשמעותיות ביותר באותו עשור, למרות שעוררה במקביל דיון מוסרי סוער ביותר. פעילי זכויות חיות זעמו כששמעו על החדשות והכנסייה של סקוטלנד הודיעה כי יש לה השגות חמורות לגבי התגלית המדעית. עקב המחלוקת, החליט נשיא ארצות הברית דאז ביל קלינטון להקים צוות מיוחד שיפקח על תהליך השיבוט ואת ההשלכות המוסריות והמשפטיות שלו.

ב-2003, הורדמה דולי לאחר שנתגלתה אצלה מחלת ריאות סופנית. גופה המשומר מוצג במוזיאון המדע הלאומי של סקוטלנד שבאדינבורו.

השוד הגדול

2006: שודדים חמושים הצליחו לגנוב 96 מיליון דולרים מסניף של "בנק אוף אינגלנד" שבחבל קנט בדרום אנגליה. היה זה השוד הגדול ביותר בהיסטוריה של בריטניה ואחד הגדולים באירופה.

לפחות ששה בני אדם חמושים וחובשי מסכות לקחו חלק בשוד. תוך כדי שהם מעמידים פני שוטרים, חטפו השודדים את מנהל הסניף, אשתו ובנו הצעיר. כ-15 בני אדם מצוות הבנק נכפתו במהלך הפשיטה.

כבר ביום למחרת נעצרו שני חשודים במעורבות בשוד. עם הזמן נעצרו אנשים נוספים, בהם גם עובדים בסניף הבנק – צעד שהגביר את החשד כי מדובר היה במעילה. וחלק מהכסף נמצא בפשיטות שונות של המשטרה. משפט הנאשמים נפתח ביוני 2007. חמישה בני אדם נמצאו אשמים. החמישה קיבלו גזר דין הנע בין 10 ל-20 שנים בכלא.

צדק צדק תרדוף

1993 : מועצת הביטחון של האו"ם אישרה את הקמת בית משפט פלילי בינלאומי לפשעי מלחמה ביוגוסלביה לשעבר. מטרתו: הענשת האחראים לפשעים החמורים שבוצעו במהלך המלחמות ביוגוסלביה לשעבר. בית המשפט ממוקדם בהאג שבהולנד.

לבית המשפט סמכות תביעה בגין ארבעה סוגי פשעים שבוצעו בשטח המדינה מאז 1991: הפרה של אמנת ז'נבה, הפרה של חוקי המלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות. לבית המשפט סמכות לשפוט אנשים בודדים בלבד ולא ארגונים. העונש החמור ביותר שהוא יכול לגזור הוא מאסר עולם.

בבית המשפט נשפט נשיא יגוסלביה במהלך מלחמת קוסובו סלובודן מילושביץ', בגין פשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות. לאחר הסגרתו להאג, נוספו לכתב האישום אישומים במעורבותו ברצח עם שבוצע בבוסניה ובפשעי מלחמה בקרואטיה. משפטו נפתח ב-12 בפברואר 2002. ב-11 במרץ 2006, טרם סיום משפטו, נמצא מילושביץ', שסבל מבעיות בריאותיות, ללא רוח חיים בתאו בגיל 65.

ביולי 2008 נפתח משפטו של מנהיג הסרבים-בוסנים לשעבר, רדובאן קרדזיץ'. קרדזיץ' נאשם בפשעי מלחמה חמורים, ובהם טבח באלפי בוסנים בתקופת המלחמה במדינות יוגוסלביה לשעבר, בשנת 1995. רשויות סרביה חיפשו אחריו במשך 13 שנים ארוכות עד שהצליחו ללוכדו ולהביאו לדין, מהלך עליו זכו לשבחים בקרב הקהילה הבינלאומית כולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

יום הולדת שמח

רש"י (1040- 1105) – רבי שלמה בן יצחק היה חכם יהודי צרפתי, מגדולי מפרשי המקרא והתלמוד, ואחד מגדולי חכמי ישראל. היה בלשן ושלט במספר שפות.

ג'ורג' וושינגטון (1732-1799) – הנשיא הראשון של ארצות הברית. נחשב עד היום לאחד מהנשיאים הטובים ביותר של האומה האמריקאית.

ארתור שופנהאואר (1788-1860) – פילוסוף גרמני שהשפיע עמוקות על פילוסופים מאוחרים יותר, בהם, ניטשה, ואגנר, ויטגנשטיין ופרויד.

טד קנדי (1932- ) – סנאטור אמריקאי והשריד האחרון למשפחת קנדי המפוארת. טד קנדי הוא אחיו של נשיא ארצות הברית המנוח ג'ון קנדי, ואחיו של הסנאטור המנוח רוברט קנדי. תמך בברק אובה לנשיאות ארה"ב ב-2008.

ג'ונתן דמי (1944 - ) במאי אמריקאי זוכה אוסקר. בין סרטיו הידועים: נשואה למאפיה, פילדלפיה, שתיקת הכבשים, משהו פראי.

דרו ברימור (1975- ) – שחקנית ומפיקה אמריקאית. נצר למשפחת המלוכה ההוליוודית , משפחת ברימור. התגלתה בסרט "אי טי" ומאז כיכבה באינספור סרטים. את ילדותה העבירה במוסדות גמילה מסמים ואלכוהול, אך למרות הגנים של משפחתה ההוללת, הצליחה לשקם את חייה והפכה לאחת מהנשים הצעירות בעלות ההשפעה הגדולה ביותר כיום בהוליווד.

מיתות:

הברון מינכהואזן (1720-1797) – ברון גרמני והרפתקן חסר בושה. לאחר מותו, נכתבו ספרים רבים על הרפתקאותיו, בין אם מציאות או בדיון איש לא ידע לעולם, וב-1988 הופק סרט על עלילותיו.

אנדי וורהול (1928-1987) – אמן אמריקאי ומוביל זרם ה"פופ ארט". טבע את המונח "15 דקות של תהילה". זכור בעיקר הודות לציוריו/הדפסיו המציגים את אותו אובייקט החוזר על עצמו בצבעים שונים – סמל לשילוב בין מסחריות, תרבות הצריכה ואמנות בעולם המודרני.

דניאל פרל (1963-2002) – עיתונאי יהודי-אמריקאי של ה"וול סטריט ג'ורנל" שנחטף ונרצח בעריפת ראש על ידי מוסלמים קיצוניים, בעודו במשימה עיתונאית בפקיסטן. ב-21 בפברואר 2002 פורסם סרטון וידאו של רציחתו – שיטה נפוצה בקרב לוחמי אל קאעדה וטליבן המתעדים את רציחותיהם כאזהרה לעולם המערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully