וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות הבדיקה: אין זיהום בבסיס הנח"ל

אייל דץ

19.2.2009 / 16:42

בדיקה של המשרד להגנת הסביבה שנערכה בבסיס תל ערד שוללת קשר בין זיהום למקרי הסרטן בחטיבה. הורי החיילים: "לא מאמינים לבדיקות"

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (חמישי) את תוצאות הבדיקות שהוא ערך באזור בסיס טירוני הנח"ל בתל ערד. על פי התוצאות, קובע המשרד כי לא ניתן להצביע על זיהום סביבתי שמקורו בסביבת הבסיס, העשוי להסביר את עודף התחלואה המשוער של חיילים ששרתו בו.

כזכור, לפני כשלושה חודשים חשף תחקיר ערוץ 2 את נתוני התחלואה הגבוהים בסרטן בקרב חיילי החטיבה, תוך שהוא מצביע על קשר אפשרי בין מקרי הסרטן למפגעים סביבתיים בבסיס הטירונים בתל ערד. על פי נתוני רשם הסרטן במשרד הבריאות, במהלך השנים 1994 - 2004 נרשם עודף תחלואה בסרטן מסוג הודג'קין אצל חיילי נח"ל ששירתו בבסיס הנח"ל ליד ערד, בהשוואה לחיילים בחטיבות קרביות אחרות (17 חיילים לעומת 7 חיילים). הפרסום הכה בהלם הורים לחיילים בחטיבה, בעבר ובהווה ואלו החליטו לפתוח במאבק לסגירת הבסיס.

בדיקת גורמי הסביבה רוכזה בידי צוות בדיקה, שבראשה עמד המדען הראשי של המשרד להגנת הסביבה. בקבוצת העבודה השתתפו גם נציגי מחוז דרום, אגף קרקעות ושפכי תעשיה, אגף קרינה, אגף איכות אוויר - מערך ניטור אוויר ארצי, איגוד ערים נגב מזרחי, ולשכת המדען הראשי.

כמו כן, נערך סיור מקיף בשטח באזור הבסיס, במכון טיהור שפכים (מט"ש) ערד ובאזור התעשיה ערד, שנכחו בו גם נציגיו של קצין הרפואה הראשי בצה"ל. הצוות בחן נתונים סביבתיים מהעבר בנושאים שונים. בין היתר נאספו נתונים מאגף איכות אוויר, מחוז דרום והיחידה הסביבתית, נבדקו איכויות שפכים וקולחים במט"ש ערד, נערכו בדיקות קרקע מקיפות בבסיס ובסביבתו, שכללו בדיקת נוכחות של חומרים אורגניים שונים, מתכות כבדות וכן חומרי הדברה שהיו עשויים להיות בשימוש בשטחים חקלאיים סמוכים ובוצעו בדיקות קרינת גמא וגז ראדון בבסיס ובשטחי האימונים הסמוכים לו.

"תוצאות מחקרים אפשר להטות"

סיגלית קסלר, אמא של אחד החיילים שמשרת בבסיס, וממובילות מאבק ההורים אמרה לוואלה! חדשות כי מטה המאבק יבדוק את התוצאות שפרסם המשרד, אם כי היא ספקנית לגבי הבדיקות של המשרד. "מדובר במערכת שלא פעלה שש שנים בנושא ולכן סף האמון שלי בה הוא נמוך מאוד. תוצאות מחקרים אפשר להטות על פי שיטות המחקר. זה שזה מה שכתוב לא אומר שזה אכן מה שקורה בפועל", אמרה.

לדבריה, "יש לנו אנשים בין ההורים שמבינים בנושא ואנחנו ניתן להם לעבור על הבדיקות והם יחוו את דעתם". לטענתה, מדובר גם בשאלה ערכית: "גם אם לא נמצא קשר סביבתי, האם זו סיבה להשאיר את החיילים בבסיס למרות המקרים הרבים של חולי בסרטן?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully