וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרי לנקה: גל התאבדות של טמילים

טלי גולדשטין

19.2.2009 / 10:50

שבעה אנשים, בני המיעוט הטמילי, שרפו עצמם למוות במהלך החודש האחרון, במחאה על מאבקה של ממשלת סרי לנקה במחתרת הטמילית

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: איילת שולמן)

שבעה אנשים, בני המיעוט הטמילי, שרפו עצמם למוות במהלך החודש האחרון כצעד מחאה על היחס שהם מקבלים מממשלת סרי לנקה. גל ההתאבדויות תפס תאוצה בגין הלחימה המשתוללת בסרי לנקה בחודשים האחרונים בין צבא סרי לנקה והמורדים הטמילים, הדורשים עצמאות.

הטמילים דורשים עצמאות

נמרי השחרור של טמיל אלאם (LTTE) הוא שמו של ארגון טרור טמילי בסרי לנקה הפועל כנגד הממשלה החל מ-1976. הארגון שואף להקמת מדינה עצמאית למיעוט הטמילי בסרי לנקה, שתקרא טמיל אלאם ותשכון בצפון מזרח האי. הנמרים הטמילים - שבראשם עומד ולופילאי פרבאקראן הדוגל בלחימה אלימה הכוללת פיגועי התאבדות כנגד אזרחים - נאבקים למדינה נפרדת בצפון ובמזרח סרי לנקה, במסגרת מלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של יותר מ-70 אלף בני אדם. האלימות גברה בשנה שעברה, לאחר שהממשלה נסוגה מהסכם שלום שנחתם בתיווך נורווגיה ב-2002.

במשך מאות שנים היגרו הודים ממוצא אתני טמילי מדרום תת היבשת לאי סרי לנקה, לאחר שגשר מעשה ידי אדם נבנה ביניהם. בשנות ה-70 הוקם ארגון "נמרי השחרור של טמיל אלאם", שמוכר בעיקר בכינוי "הנמרים הטמילים", על רקע התסכול הגובר והולך של האוכלוסייה הטמילית מהפלייתם לאורך שנים בידי הממשלות המקומיות. הנמרים מוכר כארגון טרור על ידי רוב מדינות העולם.

בשנים הבאות התאחדו כל המליציות הטמיליות תחת קורת הגג של ה-LTTE, אולם לאחר שבסוף שנות השמונים חתמו סרי לנקה והודו על הסכם שיעניק למיעוט הטמילי באי אוטונומיה נוספת, נותרו הנמרים לבדם בהתנגדותם למדיניות הממשלה. ב-2002 חתמו הבדלנים והממשלה על הסכם הפסקת אש בתיווך נורבגיה, והחרם שהטילה ממשלת סרי לנקה על הארגון הוסר.

משבר הומניטרי בסרי לנקה

אולם ב-2007, ככל שהתרבו הפרות ההסכם על ידי שני הצדדים, שבו פיגועי ההתאבדות לבירה קולומבו ולערים אחרות בסרי לנקה. בתגובה פתח הצבא המקומי בשורה ארוכה של מבצעים נרחבים בצפון האי, תוך שהם גובים מאות קורבנות בקרב הבדלנים. כמו כן, הטילה הממשלה מחדש את החרם על הארגון, במסגרתו מוגדרת המחתרת הטמילית כארגון טרור.

במטרה לסיים את מלחמת האזרחים בת 30 השנים, שלחה ממשלת סרי לנקה 50 אלף חיילים לצפון מזרח האי, מעוז המחתרת הטמילית. 200 אלף אזרחים חפים מפשע נקלעו בעל כורחם לאזור הלחימה ולפי הערכות, כ-40 אנשים נהרגים מדי יום על לא עוול בכפם. שני הצדדים מאשימים אחד את השני בהרג האזרחים.

הקריאות להפסקת אש מצד הקהילה הבינלאומית הולכות וגוברות על רקע המשבר ההומניטרי המאיים לפרוץ באזורי הלחימה. הילרי קלינטון ושר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד, יצאו בהצהרה משותפת הקוראת להפסקת אש הומניטארית בסרי לנקה. כמו גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully