וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הדרכים לפיוס עוברות בקהיר

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

21.2.2009 / 8:00

הסכם בין חמאס לפתח הוא אינטרס פלסטיני עליון. שיחות הפיוס ביניהם יחודשו השבוע בקהיר, כשהפעם למובארק נגמרה הסבלנות למשחקים

קשה להאמין אם מישהו זוכר היום את ד"ר מוחמד שביר. אפילו מכורי האקטואליה הכבדים ביותר יתקשו להיזכר בשם. קצת מוזר, בהתחשב בעובדה שלפני קצת יותר משנתיים שמו עלה כמועמד הראשי לכהן כראש הממשלה הפלסטיני. ד"ר שביר, מיקרוביולוג פלסטיני שכיהן כנשיא האוניברסיטה האיסלמית בעזה, קיבל בנובמבר 2006 מחמאס ופתח הצעה לעמוד בראש ממשלת האחדות שתורכב ממומחים ולא פוליטיקאים. איך זה נגמר בסוף, כולם יודעים.

לאחר חטיפתו של החייל גלעד שליט ערך צה"ל מבצע צבאי בשם "גשמי קיץ". בעקבותיו החלו מגעים בין פתח לחמאס לגיבוש הסכם על הקמת ממשלת אחדות לאומית שהיתה אמורה להיות מורכבת מטכנוקרטים-מומחים ולא מפוליטיקאים. גם אז, בסוף 2006, שררה תקווה גדולה לפיה יצליחו פתח וחמאס לגבש ביניהם הסכם ולגשר על המחלוקות. מינויו של ד"ר שביר נראה אז כעובדה מוגמרת ונותר רק לסגור פרטים טכניים קטנים. אלא שהעימותים בין פתח לחמאס הלכו והתגברו ובכך סיכלו את הקמתה של ממשלת הטכנוקרטים.

ברשות הפלסטינית כבר התרגלו לכך שכל שיחות הפיוס בין חמאס לפתח בשנים האחרונות לא הובילו אלא להעמקת הפילוג בין שני הארגונים. קשה לספור את כמות הפעמים במהלך השנים האחרונות בהן נפגשו נציגים משני הארגונים וניהלו מגעים. בסופו של דבר גובשו הבנות כגון "הסכם מכה" ו"הסכם קהיר", השווים כיום כקליפת השום.

בנובמבר האחרון היו אמורות להיפתח בקהיר שיחות הפיוס בין חמאס לפתח, אולם חמאס הפתיע את המארחים המצרים והחרים את השיחות בטענה שמצרים לא נענתה לדרישות לשחרר עצורים של הארגון. אשמה דומה הופנתה לאבו מאזן שסירב, לטענת חמאס, לשחרר אסירים מהארגון.

חמאס מתנהג יפה

מאז חודש נובמבר זרמו הרבה מים - ודם - בים של עזה. צה"ל נכנס לרצועה, הנחית מהלומה על חמאס וגרם לזעזוע בשורות הארגון. קהיר, שיצאה מחוזקת מהמלחמה בעזה, לא שכחה את העלבון שגרם לה חמאס כשהחרים את השיחות לפני שלושה חודשים. ובכל זאת, שלחו המצרים הזמנות לפלגים הפלסטינים להשתתף בשיחות פיוס חדשות. בכירים ברשות סבורים כי מדובר בשיחות חשובות, שניתן לגבש בהן הסכמות על ממשלת אחדות ועל מועד הבחירות הבאות. בחירתו של ברק אובמה, סבורים ברשות, מחייבת היערכות מחודשת.

הן בחמאס והן בפתח מבהירים בכל הראיונות שפיוס פנים-פלסטיני הוא אינטרס פלסטיני עליון. "בניגוד לכל הפעמים שעברו, הפעם אנחנו באים עם גישה רצינית וכנה במטרה שהשיחות יצליחו", הבהיר בכיר פתח. אלא שברשות כמו ברשות, התיעוב ההדדי מאיים גם הפעם. חמאס דורש מפתח לשחרר 500 פעילים של הארגון שנעצרו על ידי מנגנוני הביטחון של אבו מאזן בגדה המערבית. בחמאס עושים שוב שרירים ומבהירים כי לא יסכימו להגיע לשיחות הפיוס לפני שכל העצורים ישוחררו. המועד המקורי לתחילת השיחות היה היום (שבת), אולם השבוע, בגלל הקשיים במגעים לגיבוש הרגיעה, הודיעה מצרים על דחייתן במספר ימים.

על אף שהדרישה של חמאס לשחרר אסירים מזכירה את הדרישה שבגללה החרים חמאס את השיחות בקהיר, ברור לכולם שהפעם חמאס לא יעז לחזור על הצעד. נשיא מצרים חוסני מובארק וראש המודיעין המצרי עומאר סלימאן לא יסכימו להיות מושפלים שנית על ידי שנואי נפשם בחמאס. גם בארגון עצמו, כך נראה, מבינים זאת היטב ולכן סף ההתחנפות למצרים בימים האחרונים עובר כל גבול אפשרי. "העם הפלסטיני צריך את מצרים כפי שבני האדם צריכים מים ואוויר", התפייט השבוע בכיר הארגון בעזה ד"ר מחמוד א-זהאר. אפשר רק להניח שלמשמע הדברים צחק מובארק צחוק משוחרר ובריא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully