וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס יזמן מחר את נתניהו ולבני

פנחס וולף

19.2.2009 / 13:04

הנשיא צפוי לסיים עוד הערב את סבב ההתייעצויות עם נציגי הסיעות ולגבש החלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה. לבני: "לא אהיה כיסוי לממשלת שיתוק לאומי"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר ואבי כהן, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נשיא המדינה שמעון פרס צפוי לסיים הערב (חמישי) את סבב ההתייעצויות עם נציגי הסיעות ויגבש החלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה, כך אמרו גורמים בבית הנשיא. לדבריהם, לא מן הנמנע שפרס יזמן את יו"ר קדימה ציפי לבני ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו לשיחות בארבע עיניים.

בתוך כך, לבני הגיבה להמלצתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להקים ממשלה רחבה בראשות נתניהו. "אני אמשיך להוביל בדרכנו ואינני מתכוונת להיות כיסוי לממשלת שיתוק מדיני כזאת או אחרת". לדבריה, "ענייני פוליטיקה זה לא רק מספרים אלא גם דרך. יש דרך והמדינה צריכה ללכת בה", אמרה לבני במהלך סיור בשדרות.

גם חברה למפלגה, ח"כ יואל חסון, הביע התנגדות לכניסה של קדימה לממשלה בראשות נתניהו. "זהו רגע המבחן של קדימה בה נבחנת הדרך שלה במה שהציגה לציבור בחודשים האחרונים", אמר חסון. לדבריו, "ברור שבממשלה שמסתמנת קדימה לא תוכל להיות חלק, ולכן אנחנו חייבים לפנות לאופוזיציה ושם לשרת את הציבור".

"צריך ממשלה רחבה"

מוקדם יותר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן המליץ לנשיא המדינה שמעון פרס להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. "חייבים ממשלה של שלוש המפלגות הגדולות שתוכל להתמודד עם האתגרים הקשים שעומדים בפני ישראל". ליברמן המשיך ואמר כי "קודם כל יש להקים ממשלה רחבה בראשות נתניהו, אבל גם לבני תיקח בה חלק".

ליברמן הוסיף כי "ציפי צריכה להתרגל לעובדה שלא תהיה רוטציה. אני חושב שרוטציה יש בה אלמנט של אי יציבות וגם הניסיון הקודם לא הוכיח את עצמו", אמר ליברמן לפרס. "אנחנו חייבים חמש שנים מוצלחות לקואליציה של 70 ח"כים. בתום הפגישה אמר ליברמן כי "נוכח האתגרים מבית ומחוץ כל אחד חייב להתעלות על האמביציות והחלומות שלו, ממשלה צרה תהיה ממשלת הישרדות שתילחם כל שבוע בהצבעות אי אמון וכך אי אפשר להוביל שום מהלך רציני".

נציגי ש"ס הגיעו לפנות הצהרים למשכן הנשיא בירושלים, ש"ס תמליץ גם היא בפני הנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. יו"ר ש"ס השר אלי ישי אמר בצאתו מהפגישה עם פרס כי "העם בחר בימין והמלצנו להטיל על נתניהו להרכיב ממשלה רחבה ככל שניתן על בסיס המחנה הלאומי". בתגובה על המלצת ישראל ביתנו, אמר ישי כי " לא פסלנו שום מפלגה ומצער שיש ניסיונות של פסילת מפלגות כמו שהיו בשנים קודמות".

נציגי מפלגת הבית היהודי הגיעו אף הם הבוקר למשכן הנשיא בירושלים. הם המליצו לפרס להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. "בהתאם להודעתנו במהלך מערכת הבחירות אנחנו ממליצים על נתניהו לראשות הממשלה, אנחנו נאמנים להבטחותינו לבוחרים".

לא תומכים בלבני

בתוך כך, במפלגות השמאל לא מביעים תמיכה בציפי לבני. יו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק אמר מוקדם יותר הבוקר כי מפלגתו לא תמליץ לנשיא שמעון פרס על אף מועמד. במהלך ישיבת סיעת העבודה אמר ברק כי בעקבות תוצאות הבחירות, העבודה תשב באופוזיציה ולא תיכנס לממשלה בראשות יו"ר הליכוד בנימין נתניהו או לממשלה בראשות יו"ר קדימה ציפי לבני.

"הבוחר אמר את דברו, ובנסיבות האלו התמונה ברורה, ואנחנו הולכים אל האופוזיציה", אמר ברק והוסיף כי "התמונה שנוצרה היא סבוכה ומטרידה, בין היתר בשל העובדה שמכל המפלגות, מסתבר ש'ישראל ביתנו' בראשות ליברמן היא המפלגה שאמורה להמליך ראש ממשלה בישראל. במציאות הזאת עומדת לפנינו, לפי דעתי, רק אפשרות אחת - לא להמליץ על אף אחד מהמועמדים לראשות הממשלה".

יו"ר מרצ, חיים אורון, אמר הבוקר כי גם הוא לא ימליץ על אף מועמד לתפקיד ראשות הממשלה. גם נציגי בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה וחנין אל-זועבי, אמרו לנשיא כי הם אינם ממליצים על אף אחד. ח"כ זחאלקה אמר כי "אחד גרוע מהשני. שניהם לא יביאו שלום ולא יבטלו את האפליה נגד ערביי ישראל. ההבדל בין השמאל לימין נמוג. לבני לא נוהגת במדיניות של ליברליזם, אלא במדיניות של ליברמניזם".

בתוך כך, יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת גדעון סער, אמר כי "החלטת סיעות העבודה ומרצ לא להמליץ על ציפי לבני בפני הנשיא, יצרה מצב לפיו אף אחד לא ממליץ על לבני לתפקיד הרכבת הממשלה, מלבד חברי סיעתה. למעשה אחת עשרה מתוך שתים עשרה סיעות הכנסת החליטו לא להמליץ על לבני. כעת ברור מעל לכל ספק שהמועמד היחיד שיכול להרכיב הוא יו"ר הליכוד בנימין נתניהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully