וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט הכריע: רגיעה תמורת שחרור שליט

18.2.2009 / 13:21

השרים החליטו כי ישראל לא תסכים להסכם הרגיעה עם חמאס לפני שחרור שליט ותשחרר בתמורה אסירים פלסטינים. פתיחת המעברים תידון רק לאחר שחרור החייל החטוף

הקבינט המדיני-ביטחוני קיבל הבוקר (רביעי) פה אחד את עמדת ראש הממשלה אהוד אולמרט לגבי המתווה לשחרור גלעד שליט ללא הסתייגות. על פי החלטתם, ישראל לא תסכים להסכם רגיעה עם חמאס לפני שחרור שליט ותשחרר אסירים פלסטינים על פי רשימה שתוסכם בהקדם האפשרי.

הודעת הממשלה התייחסה לסוגיית המעברים וקבעה כי ישראל תמשיך במאמץ הומניטרי נרחב בתיאום עם הרשות הפלסטינית כדי לספק את הצרכים המידיים ושל האוכלוסיה הפלסטינית, ותאפשר את פעילות המעברים באופן חלקי, אך "הרחבת הפעילות במעברים תידון עם שחרורו של גלעד שליט". הממשלה אף החליטה, כי מעבר רפיח ייפתח בתיאום עם מצרים והרשות הפלסטינית רק על פי הפרמטרים שנקבעו ב- 2005.

בהודעה מועבר גם מסר חד משמעי לחמאס, לפיו "ישראל תגיב במהירות, בעוצמה ובאופן מתמשך על המשך היריות נגדה, ובכלל זה ירי רקטות, הברחות נזק ואמל"ח. בהקשר זה ישראל רואה בחמאס את הכתובת האחראית היחידה לכל הנעשה ברצועת עזה ותגבה את המחיר על המשך פעילות הטרור לרבות שסוגיות ההברחות".

אולמרט נזף קשות בעמוס גלעד

בסיום הישיבה, הקריא ראש הממשלה מתוך מסמך שהיה בסיס להסכמה לרגיעה הראשונה ביוני 2008. במסמך הובהר שישראל מייחסת חשיבות אסטרטגית לסוגיית גלעד שליט, ובלי שתיפתר לא ניתן יהיה להמשיך ולשמר רגיעה מול החמאס. לדברי אולמרט, "מאז עשינו הרבה מאוד מול המצרים. סיכמנו חד משמעית את הדברים. אין סיבה שישראל תנהג כמי שאיבדה את שארית הכבוד העצמי שלה ותיכנע לדרישות של החמאס. דובר גם על מאמץ למניעת ההברחות אבל לצערנו ההברחות נמשכו כל תקופת הרגיעה הראשונה".

לפני ישיבת הקבינט, קרא ראש הממשלה לראש האגף המדיני ביטחוני עמוס גלעד למשרדו, יחד עם שר הביטחון אהוד ברק, ונזף קשות בגלעד שביקר ב"מעריב" את התנהלותו בסוגיית הרגיעה. "מה שנעשה מעל גבי העיתון זה מעשה חצוף של גסות רוח והפרת כל הכללים של התנהלות פקיד מדינה כלפי ראש הממשלה", אמר לגלעד. "זו התנהלות בלתי נסבלת. אתה יודע מה יחסי אליך ואיזה גיבוי קיבלת תמיד ובעניין הזה (של גלעד שליט), אך אין דרך להצדיק התקפה של פקיד מדינה על ראש הממשלה".

עקיצה לברק, מחמאות ללבני

אולמרט פירט בפני השרים את הפעילות הישראלית לשחרור גלעד שליט, ולא שכח לעקוץ את אהוד ברק ולהחמיא לציפי לבני. "לא באתי להטיף מוסר אבל נעשה עוול אם לא נכיר בכך שלא השגנו את מטרותינו ברגיעה הראשונה, לא שקט, לא טיפול בהברחות ולא את גלעד שליט, ובסופו של דבר הגענו ל'עופרת יצוקה'".

"אני מבין שיש ויכוח כרגע על מטרות המבצע", הוסיף אולמרט. "דבר אחד לא היה שם: הסדרה נוספת. לכל אורך הדרך שרת החוץ ציפי לבני היתה נחרצת בהתנגדותה לגבי כל דיבור על הסדרה. אני תמכתי בהבנות עם מצרים. לא נתנו למצרים שום הבנה או מתווה להסדרה שפתאום נסוגונו ממנו. העמדה שמביע הקבינט היום איננה שבירת כלים מול מצרים, אבל אנחנו צריכים לעמוד על האינטרסים שלנו ולא לעסוק בלהפחיד את עצמנו ולאיים על עצמנו. אנחנו מעוניינים באינטרסים שלנו שהם שקט לתושבי הדרום, הפסקת ההברחות וחזרת גלעד שליט לישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully