וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המיתון יגרום לביטול עונש המוות?

עידן דורנר

18.2.2009 / 11:02

מספר מדינות בארה"ב שוקלות לבטל את העונש, כיוון שההוצאה להורג מתבררת כיקרה באופן משמעותי מאחזקת נאשמים במאסר

המשבר הכלכלי החמור שפוקד את ארה"ב גורם להתפתחות מעניינת בתחום הענישה: מספר מדינות שוקלות לבטל את עונש המוות, כיוון שההוצאה להורג מתבררת כבזבוז גדול של משאבים. כך מדווחת סוכנות הידיעות הצרפתית AFP. עונש המוות נמצא בספר החוקים של 36 מדינות בארה"ב, והוא זוכה לתמיכה של שני שלישים מהציבור האמריקאי, אך לאחרונה מדינות שמרניות כגון מונטנה, קנזס, ניו מקסיקו ומרילנד, נמצאות בין אלה ששוקלות לבטל את העונש, בניסיון להתמודד עם החורים העצומים בתקציביהן.

מרבית המדינות המעורבות במהלך הן כאלה שהוציאו להורג מספר מועט של נאשמים, כחמישה או פחות, בשלושים השנים האחרונות, אך הבחינה המחודשת נערכת בכל רחבי אמריקה. לדברי מומחים בתחום, ביטול העונש עשוי לחסוך סכומי כסף משמעותיים.

הוצאה להורג של נאשם עשויה להיות יקרה עד פי 10 מהחזקתו במאסר עולם. מעבר למורכבות המשפטית של העונש, המורשעים עשויים לערער על ההחלטה ולגרור את המאבק המשפטי שנים ארוכות, ולרוב הם מיוצגים על ידי עורכי דין הממומנים על ידי המדינה. השמירה באגף הנידונים למוות ואחזקת חדרי ההוצאה להורג מכבידים גם הם על התקציב של המדינות.

בקנזס, שלא הוציאה להורג אף נאשם מאז 1976 אך מחזיקה בבתי הכלא שלה 9 נידונים למוות, השיקולים הכלכליים גוברים על כל שיקול אחר. הסנטורית הרפובליקנית קרוליין מקגיין הגישה הצעת חוק האוסרת על הוצאות להורג החל מחודש יולי, על מנת לצמצם בהוצאות התקציב של המדינה. פעילים נגד עונש המוות חישבו ומצאו שבקנזס עלות הוצאה להורג של אסיר יקרה ב-70% מאשר להחזיקו במאסר. מחיר כל הוצאה להורג מסתכם ביותר מ-1.26 מיליון דולר, בעוד שעלות החזקת אסיר במאסר עולם עולה 740 אלף דולר.

פוליטיקאים בניו מקסיקו מקווים לשנות את החוק עוד השנה. המדינה, שהוציאה להורג רק אדם אחד בשלושים השנים האחרונות, מחזיקה רק בשני נידונים למוות, ויכולה לחסוך מיליוני דולרים אם החוק אכן ישונה.

ביום שני ידונו במונטנה על החלפת החוק והמרת עונש המוות במאסר עולם ללא אפשרות לערער, לאחר שנים של נסיונות כושלים לשנות את החוק. המדינה הוציאה להורג רק שלושה בני אדם מאז 1976. כיום מוחזקים בבתי הכלא שלה רק שני נידונים למוות.

שינוי החקיקה נשקל גם בנברסקה, ניו המפשיר, אוקלהומה, יוטה. מרילנד, בה הוצאו להורג חמישה בני אדם מאז 1976, נראית הקרובה ביותר לביטול עונש המוות, מהלך הזוכה לתמיכת המושל מרטין אומאלי. לפי ההערכות חמשת ההוצאות להורג הללו עלו למרילנד 37.2 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully