וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 30 שנה: פושע מלחמה נשפט בקמבודיה

טלי גולדשטין

17.2.2009 / 17:28

קאינג גואק איב בן ה-66, הידוע בכינוי דאץ', הוא הראשון מבין מנהיגי המשטר הרצחני הח'מר רוז' שנשפט בגין פשעים נגד האנושות

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: איילת שולמן)

מאות בני אדם, חלק מהם ניצולים של המשטר הרצחני של הח'מר רוז', התאספו היום (שלישי) בהמוניהם על מנת לחזות בפתיחת המשפט הראשון של אחד ממנהיגי המשטר הקמבודי, הנאשם בפשעים נגד האנושות. קאינג גואק איב בן ה-66, הידוע בכינוי "דאץ' ", ישב בתא חסין כדורים בבית המשפט שנבנה במיוחד כדי לשמש בית למשפטים בגין רצח עם.

מנהיג הח'מר רוז' הובל לבית המשפט במכונית משוריינת מהווילה בה הוחזק. הוא צפוי לעמוד למשפט היסטורי המתרחש 30 שנים לאחר נפילת האידיאולוגיה המאואיסטית האכזרית של פול פוט, שגרמה למותם של 1.7 מיליון קמבודים.

דאץ' מואשם בפשעי מלחמה נגד האנושות בגין מעורבתו במותם של לפחות 12,380 עצירים במתקן העינויים הידוע לשמצה בבירה פנום פן – "טוול סלנג". דוץ' הוא נוצרי שנולד מחדש שהודה בעבר בפשעיו (כנראה על מנת לקבל מחילה בעולם הבא).

ואן נאת אמן בן ה-63, אחד מקומץ הניצולים שהצליחו לשרוד את בית הכלא, אמר בהתרגשות: "חיכיתי ליום הזה 30 שנים", אמר האמן שהוכה קשות על ידי הסוהרים, אך נותר בחיים הודות לכשרון הציור שלו. "אך איני יודע אם זה יביא את הסבל שלי לקצו", הוסיף. פוקק האן בן ה-56 אמר כי מראהו של דאץ' עורר בו זיכרונות של הטרור. "כשראיתי את דאץ', כל הזעם שלי שב", אמר.

ממנהיג העם לרודן

דאץ' הוא הראשון מבין חמישה נאשמים שיופיעו בפני בית המשפט. למרות שלא הודה באופן רשמי בפשעיו, הוא כן "הכיר" בכך שחלק גדול מהפשעים אירעו בבית הכלא בו עבד. כמו כן, הוא ביקש את סליחת קורבנותיו.

דאץ' כונה על ידי חלק מאלו שהכירו אותו בעבר כאדם "עדין ובעל חמלה" ועל ידי אחרים "מפלצת". בכתב האישום מאוגוסט, נכתב: "דאץ' הוא זה שהחליט כמה זמן יחיה עציר מאחר שהוא הורה על ההוצאה להורג על בסיס ה"הודאה" של העציר על כך שהוא 'אויב המשטר' ". באחת מההוצאות הורג ההומניות, הורה דאץ' לאנשיו להרוג קבוצה שלמה של עצירים. בתקרית אחרת, הוא הורה להרוג 25 מתוך 29 עצירים.

לאחר נפילת הח'מר רוז', דאץ' נעלם למשך שני עשורים. הוא חי תחת שמות בדויים כנוצרי מומר לפני שנלכד בצפון מערב קמבודיה ב-1999 . יעורך דינו פרנסואה רו אמר היום כי לקוחו נמצא במעצר "תשע שנים, תשעה חודשים ושבעה ימים". לדבריו, "זה פשוט בלתי מתקבל על הדעת".

נאשמים אחרים הצפויים לעמוד למשפט הם קייה סמפאן, מנהיג המדינה לשעבר, איאנג סארי, שר החוץ לשעבר, אשתו איאנג תירית, שהיתה גם השרה לענייני חברה ונואון צ'ה, אידיאולוג התנועה. כל הארבעה הכחישו מעורבות בפשעים.

האידיאולוגיה הקיצונית של מנהיג קמבודיה פול פוט בין השנים 1975 ו-1979 הפכה את המדינה הדרום אסייתית לשדה ניסויים קומוניסטי, שתוצאותיו היו כשני מיליון הרוגים ב"שדות ההרג", בין אם מהוצאות להורג או מרעב. פול פוט ראה ברעיון הקומוניסטי גן עדן שמבוסס על חברה חקלאית, והורה על פינוי רוב הערים הגדולות, במטרה לבנות את המדינה מחדש בכפרים. שלטונו נחשב לאחד המדכאים במאה ה-20.

בנובמבר 2007 עצרה משטרת קמבודיה את איאנג סארי. חודשיים קודם לכן נעצר "אח מספר 2", נואון צ'ה, שהיה עוזרו הבכיר של פול פוט, מנהיג הח'מר רוז'. בנובמבר 2007 כוחות משטרה עצרו את הנשיא לשעבר של תנועת הח'מר רוז', קייה סמפאן, החבר החמישי במעגל הפנימי של מנהיג התנועה פול פוט. למרות שהיה איש סודו של פול פוט, קייה סמפאן הכחיש כל ידע על זוועת שבוצעו בידי הח'מר רוז' בתקופה של ארבע שנות הטרור.

בשנת 2000, הגיע האו"ם להסכמה עם ממשלת קמבודיה בנוגע להעמדה לדין של מנהיגי ארגון הח'מר רוז'. האו"ם ניסה להגיע להבנה עם קמבודיה שתאפשר את משפטם של מנהיגי הח'מר רוז', אך זו התקבלה רק לאחר חודשים של דיונים. קמבודיה רצתה שליטה מוחלטת על הנושא בעוד שהאו"ם סבור כי רק מפקח בינלאומי יוכל לשמר סטנדרטים מתאימים של צדק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully