וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבאנו את זה על עצמנו

אלי אמריליו

17.2.2009 / 9:33

רובנו חושבים שהפלסטינים הביאו על עצמם את המבצע בעזה משום שהעלו את חמאס לשלטון, ושוכחים שגם הם מצביעים פעמים רבות נגד האינטרס של עצמם

במהלך המלחמה בעזה, בכל פעם שהייתי מביע צער על הסבל הנגרם לאזרחים הפלסטינים, התגובה האוטומטית של רוב הישראלים היתה ש"הם הביאו את זה על עצמם". במילים אחרות, הפלסטינים הם שהעלו את החמאס לשלטון בבחירות דמוקרטיות, וכך במו ידם גרמו להרעת המצב ולפעולת צה"ל. הסיבות לעליית החמאס לשלטון בעזה הן רבות ומורכבות, אך מבחינתו של הישראלי יש רק פירוש אחד והוא זה שגורס שהעם הפלסטיני רוצה להחריף את המאבק שלו בישראל. זו הסיבה שרוב הישראלים חשובים ש"מגיע להם".

אלו שחושבים כך יוצאים מנקודת הנחה, שבדמוקרטיה כל אדם מצביע עבור מי שלדעתו ייטיב עימו. אך האם באמת כך הדבר, האם כל ישראלי שהלך בשבוע שעבר לקלפי הצביע למי שישרת את האינטרס שלו בצורה הטובה ביותר? צר לי להודיע שלא כך הדבר. בחינת תוצאות הבחירות בישראל מעלה תמונה מאוד מעניינת, לפיה רוב האנשים הצביעו לאלו שפוגעים בהם בצורה הכי בוטה. האם עובד כוח אדם בעיירת פיתוח, או אם חד הורית אמורה להצביע לליכוד, שחזונו הכלכלי הוא להטיב בעיקר עם עשירי הארץ בהפחתת מיסים גדולה, הקטנת הקצבאות והפרטה רחבה? האם עובד נמל מאשדוד אמור להצביע לנתניהו שניסה להפריט לא ממזמן את מקום עבודתו? כמובן שלא. אותו הגיון עובד גם בכיוון ההפוך. מצביעי השמאל המסורתיים הם בעיקר מעמד בינוני גבוה ממרכז הארץ. אותם אנשים אמורים לרצות מדיניות כלכלית שתפחית את עול המיסים ותפתור אותם מלתמוך בשכבות החלשות בחברה. את מי אנשים כמו עמיר פרץ או שלי יחימוביץ' ייצגו טוב יותר – את אנשי שדרות או את אנשי רמת השרון? התשובה ברורה.

איך זה שחד"ש לא ניצחה באשקלון?

דוגמא מובהקת לעניין היא תחנת הכוח הפחמית באשקלון. אין עוררין שהקמתה תיצור מפגעים סביבתיים חמורים לעיר. ד"ר דב חנין מחד"ש הוא חבר כנסת היחיד שנאבק נגד הקמת התחנה, ואך הגיוני היה לצפות שתושבי אשקלון ינהרו לחד"ש בהמוניהם. אבל נכון, לא כך קרה. במחוז אשקלון הצביעו לקדימה ולעבודה מעל 23% מהמצביעים, ורק 198 מצביעים מתוך 216 אלף נתנו את כוחם לחד"ש.

בקלפי, הישראלים פחות חושבים על כלכלה, חינוך או על איכות הסביבה ורובם מצביעים לפי נטיית לבם הביטחונית. אך האם בנושא זה באמת יש ימין ושמאל? הרי היה זה אהוד ברק שיצא להרפתקה האחרונה בעזה ועמיר פרץ למלחמה הכושלת בלבנון, שניהם בשם מפלגת השמאל. לפניהם היה זה אריק שרון הימני שפינה התנחלויות, בגין הימני פינה את ימית והחזיר את סיני, ויצחק רבין ז"ל, חייל השלום, שבר לפלסטינים את הידיים והרגליים. כמובן שהיו גם דוגמאות הפוכות, אך זה די ברור שאין ממש קשר בין שמאל וימין להתנהלות הביטחונית. אחרי הכל, למה שאדם המאמין בתגובה כוחנית כלפי הפלסטינים לא יצביע לאהוד ברק, שהוכיח את עצמו בתחום זה? במיוחד כאשר מנגד עומד ליברמן, שהצהיר בגלוי על מוכנות למסור שטחים מארץ ישראל.

למרות הכל, אני מאמין שישראלים כמנהגם ינהגו. בעיירות הפיתוח, באשקלון ובאשדוד ימשיכו את ההצבעה לימין, ובתל אביב ובהרצליה ימשיכו להצביע לשמאל, ואף אחד לא יסתכל על מצע המפלגות או יחשוב כיצד תשפיע ההצבעה על חייו. בפעם הבאה שהכנסת והממשלה ידרכו עלינו ברגל גסה, חשבו על הפתק שהכנסתם לתיבה, ותגידו שתי מילים: "מגיע לנו!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully