וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן הלך הכסף שתרמתם לאגודה למען החייל?

גילי גוראל ויהושע בריינר

16.2.2009 / 12:17

על פי דו"ח מבקר המדינה, כנראה שסכום ניכר ממנו משולם בעמלות לגופים חיצוניים, בניגוד לנהלים. חיילי המילואים לא ראו ממנו שקל

מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על ההתנהלות הכספית של האגודה למען החייל. דו"ח משרד המבקר שפורסם היום (שני) מתאר בזבזנות, התקשרויות כספיות מעוררות תמיהה, פעילות בניגוד לנוהלים ואי העברת כספים מהתורמים ליעדם. כמו כן, נכתב בדו"ח כי עד שנת 2007 לא הקצתה האגודה משאבים לפעולות ייעודיות לרווחתם של חיילי מערך המילואים, על אף הקבוע במטרותיה.

מה קורה כשמתקשרים לאגודה לתרום? כנראה שכמעט חצי מהכסף נכנס לכיסה של החברה הפרטית שמפעילה את מרכז ההתרמה הטלפוני. מבדיקת המבקר מתברר שמ-1995 ועד 2004 הפעילה חברה פרטית את מרכז ההתרמה הטלפוני של האגודה. ועדה שהוקמה לבדיקת חלופות המליצה על המשך העסקת חברה חיצונית, שתיבחר על ידי מכרז, אך לא הציגה ניתוח כלכלי תומך.

על פי הדו"ח, בניגוד לנוהלי האגודה ולהמלצת הוועדה, בפעם השנייה שהתקשרה האגודה עם החברה שהפעילה את מרכז ההתרמה, הדבר נעשה ללא מכרז. בשנת 2007 עמדו הכנסות האגודה ממרכז ההתרמה על כ-15 מיליון שקלים, מתוכם שילמה האגודה לחברה עמלות שערכן מוערך ב-6.3 מיליון שקלים, שמהווים כ-42% מהכנסות המרכז.

בנוסף, נכתב בדו"ח כי "במספר מקרים מחקה האגודה מספריה יתרות של כספי תרומות מיועדות ולא העבירה את מלוא הכספים לטובת המטרות להן יועדו, בלא שקיבלה את אישור התורמים לכך, ובסתירה להתחייבותה כלפי התורמים". המבקר מציין כי האגודה לא העבירה למנהלת פרויקט "עתידים" סכום של כ-6.5 מיליון שקל שהיה רשום לטובתה. תחת זאת, במהלך שנת 2006 המירה האגודה את הסכום בשירותים ששוויים מיליון ש"ח בלבד, תוך מחיקת יתרת הכספים ללא קבלת אישור התורמים לכך.

המבקר מציין כי "רובן של התרומות המתקבלות באגודה מיועדות על ידי התורמים לפרויקט מסוים או מטרה אחרת מוגדרת מראש. ייעוד התרומה באופן זה יוצר מחויבות משפטית ומוסרית של האגודה לממש את רצון התורם בכפוף למטרות האגודה ופקודות צה"ל השונות".

האגודה: "הדו"ח אומץ במלואו"

מחקירת המשרד עולה כי האגודה קיבלה כספים ממפעל הפיס ברציפות ומדי שנה בשנה החל בשנת 2000. ב-2006 התקשרה האגודה עם מנכ"ל מפעל הפיס לשעבר, יעקב ברדוגו, בהסכם למתן "יעוץ וסיוע בקבלת תמיכה והגרלות", שעל פיו יקבל ברדוגו עמלה מכל סכום שאותו תקבל האגודה מכל גורם שהוא "כתוצאה ישירה משירותיו". ההתקשרות לא הובאה לדיון בוועד המנהל. לאחר חתימת הסכם חדש בין מפעל הפיס לבין האגודה, שילמה האגודה לחברה שבבעלות מר ברדוגו 1,200,000 שקלים.

בדו"ח נטען כי "בביקורת באגודה ובמפעל הפיס לא נמצאה כל אסמכתה לשירותים שהעניק מר ברדוגו לאגודה, הנוגעים להסכם שלה עם מפעל הפיס, ולכאורה לא היתה הצדקה להתקשרות האגודה עם ברדוגו".

בישיבת הוועד המנהל של האגודה ב-2004 הודיע היו"ר דאז, מר יצחק איתן, שסיכם באופן עקרוני שחיילי המילואים יקבלו בעת שירותם שירותי רווחה "בדיוק כמו חייל סדיר בזמן שהוא משרת". אך הביקורת העלתה, כי "עד שנת 2007 לא הקצתה האגודה משאבים לפעולות ייעודיות לרווחתם של חיילי מערך המילואים על אף הקבוע במטרותיה".

מהאגודה למען החייל נמסר, כי "דו"ח מבקר המדינה מתייחס להתנהלות האגודה עד סוף שנת 2007, טרם כניסתה לתפקיד של ההנהלה החדשה: יו"ר האגודה למען החייל, אביגדור קהלני ומנכ"ל האגודה למען החייל, תא"ל (מיל.) ציון ספיר. עם הגשת הדו"ח לפני מספר חודשים, אימצה ההנהלה החדשה את הדו"ח במלואו וננקטו צעדים מיידיים ליישום המלצות המבקר ולתיקון כל הליקויים. בעקבות דו"ח המבקר, ההנהלה החדשה בראשותו של קהלני, פועלת להשבת כספים ששולמו במסגרת ההסכם עם ברדוגו . בהתאם להמלצות המבקר, בימים אלה בוחנת הנהלת האגודה באופן מקצועי ומעמיק את נושא הפעלת מרכז ההתרמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully