וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוגו צ'אווס מתכונן לעוד עשור בשלטון

טלי גולדשטין

16.2.2009 / 10:15

נשיא ונצואלה זכה בניצחון דחוק של 54% במשאל העם לגבי התמודדות נוספת בבחירות. "אצטרך עוד 10 שנים כדי להמשיך ברפורמות החברתיות"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס ניצח הלילה (שני) במשאל העם שעסק בנושא השינויים בחוקה. לאחר ספירת 94% מהקולות, זכה הנשיא לתמיכה של 54%. משמעות התוצאה היא שצ'אווס המכהן בתפקיד מזה 10 שנים, יוכל להתמודד לתפקיד שוב בשנת 2013. בנאום הניצחון אמר צ'אווס כי "אצטרך 10 שנים נוספות כדי להמשיך ברפורמות החברתיות במדינה".

לפני כשנתיים נערך הניסיון האחרון של צ'אווס לבצע שורה של שינויים בחוקה. הפעם נדרשו האזרחים לענות ב"כן" או "לא" על השאלה האם להגביל את כהונת הנשיאים, המושלים, חברי הפרלמנט, ראשי הערים וחברי מועצה. צ'אווס, שנבחר לראשונה בשנת 1998 ולאחר מכן ב-2006, אמר כי אם השינוי יאושר, בכוונתו לכהן הרבה מעבר לשנת 2013.

ונצואלה בדרך לדיקטטורה

מבקרי צ'אווס האשימו אותו שוב ושוב בניסיון להנציח את שלטונו. צ'אווס עצמו לא הסתיר את כוונתו לשלוט במדינה זמן רב ככל שיוכל או עד ש"סוציאליזם המאה ה-21" שלו יבוסס דיו. בנאום הניצחון שלו אמר צ'אווס לקהל תומכיו: "איש אינו יכול להפוך עצמו לנצחי. רק אלוהים והמולדת הם נצחיים. שערי העתיד פתוחים עתה לרווחה".

הנשיא הגדיר עצמו כ"חייל העם" וככלי שמטרתו לקדם את האג'נדה הפוליטית והחברתית בה הוא דוגל מאז נבחר לנשיאות בפעם הראשונה לפני עשור. "על ונצואלה להיות סוציאליסטית או שקיומה יהיה תחת סיכון", הכריז.

למרות הדגש שצ'אווס שם על טובת האומה, רבים מפקפקים בלגיטימיות של הצעדים בהם הוא נוקט ובמחויבותו לדמוקרטיה. צ'אווס ניהל הפיכה כושלת ב-1992 נגד הנשיא דאז קרלוס אנדרס פרז. מאוחר יותר הוא התחייב לקדם את ערכי הדמוקרטיה והתעקש כי ניסה בסך הכל לשפר את חייהם של מיליונים מתושבי ונצואלה החיים בעוני מחפיר. בבחירות לנשיאות הוא ניצח ביתרון גורף.

צ'אווס אמנם נחשב לפופולרי בקרב אזרחיה העניים של ונצואלה, לאחר שקידם רפורמות במערכת הבריאות והחינוך, אך למעשה הוא לא הראה שום עניין בשאלה האם הוא זוכה לקונצנזוס על החלטותיו בזירה הפוליטית ולא ניסה מעולם לפייס מתנגדים. צ'אווס משגשג באווירה בה מעל למחצית מציבור הבוחרים במדינה מעניקים לו חופש מוחלט לעשות כרצונו, בעוד שאר העם מרגיש כי זכויותיו נרמסות.

מלאים את המדינה

גם על רקע ההאשמות בהתעלמות מהליכים דמוקרטיים ובפגיעה בזכויות האזרחים במדינה, צ'אווס אינו מתבייש להעניק לאופוזיציה עוד נשק להשתמש נגדו. בחודשים האחרונים, הלאים הנשיא עסקים פרטיים והשניא עצמו על האליטות הכלכליות והצבאיות במדינה, באוגוסט, ניצל צ'אווס את הסמכות החוקית שבידו על מנת להעביר מספר חוקים חברתיים, המבוססים על שינויים בחוקה אותם דחה ציבור המצביעים בשנה שעברה.

צ'אווס לא פוסח גם מגזר הבנקאות כדי לגרוף רווח אישי. בקיץ הוא הודיע על הלאמת הבנק השלישי בגודלו במדינה - "בנקו דה וונצואלה". הלאמתו תאפשר לצ'אבס, גישה ל-285 מסניפי הבנק, כמו גם בעלות על היקף פיקדונות של כ-9.46 מיליארד דולר. תוכניתו של צ'אווס להלאים את הבנק באה לאחר רצף של הלאמות נוספות המתפרסות על קשת רחבה של תחומי חיים, ענפים כלכליים ותעשיות. בין אלו, ניתן למנות את הלאמתן של תעשיות כגון תעשיית הנפט, המתכת, הבטון, החשמל והטלקומוניקציה בוונצואלה. כל זאת על-אף העובדה כי השתלטויות שכאלו של הממשלה, מבריחות את המשקיעים הזרים מהכלכלה המקומית. בתוך כך, האופוזיציה משיכה לגנות את צ'אווס ולהזהיר מפני הפיכתה של ונצואלה לדיקטטורה.

עתה, לאחר שניצח במשאל העם, מה מצפה לצ'אווס בשנים הבאות? בראש ובראשונה, המשבר הכלכלי העולמי. ונצואלה, יצואנית הנפט הגדולה ביבשת אמריקה, נהנתה בעשור האחרון מהעלייה במחיר הנפט אך לאור הצניחה החדה בשנה האחרונה, צפויה המדינה, ש- 92% מהכנסותיה מגיעות מתעשיית הנפט, להיקלע למצב בעייתי.

בנוסף, האינפלציה בוונצואלה היא הגבוהה בקרב מדינות אמריקה הלטינית. מבחינה פנימית, הבעיה הקשה ביותר עמה יהיה על צ'אווס להתמודד היא שיעור הפשיעה הגואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully