וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ונצואלה: צ'אווס זכה בניצחון דחוק

עידן דורנר

16.2.2009 / 5:39

הנשיא זכה לתמיכה של 54% והבטיח אחרי משאל העם כי בכוונתו להתמודד שוב לתפקיד בעתיד. "אצטרך 10 שנים נוספות"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס הצליח לנצח הלילה (שני) במשאל העם שעסק בנושא השינויים בחוקה. לאחר ספירת 94% מהקולות, זכה הנשיא לתמיכה של 54%. משמעות התוצאה היא שצ'אווס המכהן בתפקיד מזה 10 שנים, יוכל להתמודד לתפקיד שוב בשנת 2013. בנאום הניצחון אמר צ'אווס כי "אצטרך 10 שנים נוספות כדי להמשיך ברפורמות החברתיות במדינה".

מעט לפני שנפתחו הקלפיות אמר צ'אווס: "יש לי אמון בתוצאות, שיהוו את ניצחון העם והחוקה". לדבריו, "ביטחוני בניצחון גבוה בהרבה מכפי שהיה במשאל שנערך בדצמבר 2007". לפני כשנתיים נערך הניסיון האחרון של צ'אווס לבצע שורה של שינויים בחוקה. הפעם נדרשו האזרחים לענות ב"כן" או "לא" על השאלה האם להגביל את כהונת הנשיאים, המושלים, חברי הפרלמנט, ראשי הערים וחברי מועצה.

צ'אווס, שנבחר לראשונה בשנת 1998 ולאחר מכן ב-2006, אמר כי אם השינוי יאושר, בכוונתו לכהן הרבה מעבר לשנת 2013. יותר מ-33 אלף קלפיות הוצבו ברחבי המדינה עבור 16 מיליון בעלי זכות בחירה. על הבחירות מפקחים 140 אלף חיילים. לפי כל ההערכות, התוצאות צפויות להיות צמודות ביותר.

זוכה לתמיכת השכבות החלשות

צ'אווס נחשב לפופולרי בקרב אזרחיה העניים של ונצואלה, לאחר שקידם רפורמות במערכת הבריאות והחינוך. הוא נוהג להאשים את האופוזיציה במדינה בעלייה בשיעורי הפשיעה ובאינפלציה.

המשקיפים הזרים טוענים כי צ'אווס החליט על קיום המשאל שלושה חודשים בלבד לאחר שיריביו הפוליטיים חיזקו את כוחם בבחירות המוניציפאליות שנערכו במדינה, ולפני שהמדינה תחל להרגיש בירידת מחירי הנפט , מקור המימון העיקרי של הרפורמות שלו.

מנהיגי האופוזיציה האשימו כי כוונותיו של צ'אווז לא דמוקרטיות וכי ניצל כספי מדינה כדי לממן את הקמפיין שלו. לפי ההערכות, במידה שצ'אווס יזכה, תנועות שמאל בכל דרום אמריקה יתחזקו פוליטית. צ'אווס זכה לתמיכה מידידו, נשיא קובה לשעבר פידל קסטרו.

שלשום גירש צ'אווס מוונצואלה חבר פרלמנט אירופי שכינה אותו דיקטטור. הוא גם כינה את הבחירות לא שקופות ולא דמוקרטיות. כ-100 משקיפים מרחבי העולם מפקחים על התנהלות הבחירות, אך הם לא כוללים נציגים מהאיחוד האירופי ומארגון מדינות אמריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully