וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להכריע את חמאס, אחת ולתמיד

צביקה פוגל

15.2.2009 / 10:34

הממשלה החדשה תצטרך לעשות סדר ביחסים עם הפלסטינים. צריך לחסל את חמאס, לחזק את אבו מאזן ולהסתכל פנימה, לתוך ישראל

תוצאות הבחירות ותוצאות מבצע "עופרת יצוקה", מותירים אותנו באותו המצב - לא ניתן לתרגם הצלחה לניצחון. ראש הממשלה החדש או החדשה ושר הביטחון החדש יהיו מחויבים, בראש וראשונה, לתת מענה לחולשת ההרתעה ומגבלותיה, ולבסס את תחושת הניצחון וההכרעה. אחרת כל תושבי ישראל יאלצו להמשיך ולחיות במציאות של סיכון יומיומי.

חמאס, שלא יכול היה לסבול את המשא ומתן בין ממשלת ישראל לאבו מאזן, שלדעתו העניק עדיפות ליהודה ושומרון וחיזק את מעמדו של הפת"ח, גרר אותנו במשך שמונה שנים למלחמת התשה. מלחמה, שמבצע "עופרת יצוקה" אמור היה לשים לה קץ. אותו חמאס צפוי, לאור אי ההכרעה בסיבוב הלחימה הזה ולאור הבנתו את תוצאות הבחירות בישראל, לנסות ולגרור אותנו למערכה מורכבת הרבה יותר.

חמאס אילץ את האוכלוסייה הפלסטינית ברצועת עזה לשלם מחיר יקר. הדרך היחידה שבה חמאס יכול לשקם את מעמדו בעולם הערבי היא דרך גיבוש קואליציה, שמצד אחד תנסה לגבות מחיר דמים מישראל ומאידך תציג את ישראל כאחראית לפילוג העם הפלסטיני, וככזו שאינה מתכוונת לאפשר לפלסטינים להתקיים לצידה. אי לכך, סביר להניח כי חמאס ינסה לפעול בשני מישורים במקביל. האחד, מימוש הסכם רגיעה עם ישראל ובשותפות מצרים, שיאפשר לחזק את שלטונו ברצועת עזה ואת חיזוק מעמדו ביהודה ושומרון, תוך כדי הבלטת ההסגר על עזה. השני, החזרת היכולת הצבאית, לימוד לקחי מבצע "עופרת יצוקה" ויישומם, וזאת במקביל לניסיונות פיגועי איכות בעומק ישראל וגיבוש שיתוף פעולה צבאי עם החיזבאללה.

להכריע, להכריע, להכריע

החל מיומה הראשון, הממשלה החדשה תצטרך לתת את דעתה לתהליך שינסה חמאס להוביל. על הממשלה החדשה יהיה לפעול לבידודו של חמאס עד לחיסול יכולותיו הצבאיות, וניתן לשכנע את הממשל האמריקני בצדקת התהליך הזה. על ישראל לפעול למיסוד וחיזוק הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון, בשותפות ובזיקה ירדנית. הממשלה החדשה גם חייבת להשלים את ההינתקות מרצועת עזה על כל המשתמע מכך, ולהחזיר את גלעד שליט הביתה, בשיתוף מצרים. מיסודן של שתי מדינות פלסטיניות אולי אינו חלומנו הרטוב, אך למיטב הבנתי ושיפוטי, בניגוד לארגוני טרור, מדינות לא ממהרות לצאת למלחמה. יחד עם זאת ובמקביל, חייבת ממשלת ישראל להגדיר את מערכת היחסים הפנימית עם ערביי ישראל. "בלי נאמנות אין אזרחות" זו אולי אמירה קיצונית, אך אם לא נדע להשכין בתוכנו שוויון זכויות ושוויון חובות, נמצא את עצמנו מתמודדים עם גיס חמישי שנדחף בעל כורחו לזרועות האיסלם הקיצוני.

למערכת היחסים שלנו עם שכנינו הפלסטינים יש השפעה על כל תחומי החיים בישראל. לכל רקטה שעוברת במנהרות "פילדלפי" יש השפעה על חוסנו של העורף, על הבורסה ועל הקשרים הבינלאומיים שלנו. לכל פצצת מרגמה שנורית על חבל אשכול יש השפעה על המוטיבציה של החמאס, של החיזבאללה ועל המשך טיפוחן על ידי אירן. למרות שחמאס עוסק בתקופה האחרונה בחיסול שיטתי של כל מי שנחשד בשיתוף פעולה עם ישראל, יש לנו עדיין את היכולת לעקוב אחר המתרחש ברצועת עזה. מותר לנו, יתכן שזו אפילו חובתנו, לדרוש מהממשלה החדשה להגיב בנחישות ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים על כל ניסיון הברחה או ירי לעבר שטח מדינת ישראל. חמאס הוא ככל הנראה עובדה קיימת, מצערת וכואבת, אך את כוחו הצבאי של הטרור ניתן להכריע. יש הבדל בין שכן שאינו אוהב אותך לבין שכן שמחפש כל דרך לחסל אותך.

* תא"ל (מיל') צביקה פוגל היה מפקד מערך האש בזמן מבצע עופרת יצוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully