וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוגש כשירות לעיוור

אביחי שלי

15.2.2009 / 10:32

ספרייה לעיוורים, מהגדולות והמשוכללות בעולם, נמצאת בנתניה. השנה, לראשונה, תשתתף ביריד הספרים הבין לאומי בירושלים

באירוע נכבד שהתקיים לפני מספר שבועות, לציון מאתיים שנה להולדתו של ממציא כתב הברייל לואי ברייל בקובריי, התהלכו עשרות עיוורים ברחבי תל אביב, ומצאו את דרכם בעזרת ניווט ברייל. לאחר מכן עצרו כדי לקרוא יחד את הסיפור "דלות גנובה" מאת פארק ואנ-סו, ביצעו קטעי נגינה וערכו חידון שבמסגרתו נדרשו הקוראים העיוורים לזהות קולותיהם של קריינים מוכרים. הקריינים, כולם חלק מאנשי הספרייה לעיוורים בנתניה, שאירגנה את האירוע.

הספרייה המרכזית לעיוורים כבדי ראייה ומוגבלים משרתת אלפי אנשים בישראל, והיא מהגדולות והמתקדמות ביותר בעולם. ב-1987 הוסב ספר ראשון מוסב לכתב ברייל באמצעות מחשב, ומאז התפתחה הספרייה והשתכללה מאד, והיא מציעה כיום מגוון רחב של שירותים מתקדמים ומתוחכמים ביותר דוגמת ספרים בכתב מוגדל למען כבדי ראייה ומבוגרים שראייתם נחלשת, אטלסים וספרי הנדסה וגיאומטריה מובלטים לעיוורים, הקלטות דיגיטאליות ואיכותיות של ספרים וכתבי עת על גבי תקליטורים וקבצי mp3, הקמת מערך לקליטת ספרים מוקלדים בדואר אלקטרוני והסבתם לברייל ועוד. כל זאת באמצעות מערכת הכוללת מחשבים, סורקים אופטיים, תכנות מיוחדות, מדפסות ברייל ואולפני הקלטה משוכללים, ובעיקר צוות מיומן המקדיש מחשבה רבה בהסבת הספרים והנגשתם גם עבור לקויי ראייה.

בישראל, היום, יכולים כבדי ראייה ועיוורים לבחור ולשלוח לספרייה כמעט כל חומר שיחפצו לקרוא, והם מוסבים לברייל, כתב מוגדל או הקלטות תוך זמן קצר. הספרייה פועלת כעמותה, מעסיקה עשרות עובדים, קבלני משנה ומתנדבים הכוללים מעבדי תמלילים להסבת ספרים לכתב ברייל וכתב מוגדל, קריינים וטכנאי קול. בין כתליה מצויים אלפי ספרים ובמגוון נושאים: ספרות יפה, ספרי לימוד ועיון, אנציקלופדיות, לכסיקונים ועוד המועתקים לעברית, אנגלית, ערבית, אידיש ורוסית. יצוין גם שהתפתחות כתב הברייל העברי הייתה ביזמת הספרייה. כמו כן היא מפיצה שבועונים וירחונים דוגמת מעריב לנוער וראש גדול, לקט מאמרים מהעיתונות בנושאי כלכלה וספורט, מגזין המדע scientific American ועוד.

הספרייה מציעה גם את שירותי אתר אינטרנט שלה, המלווה בתמיכה קולית ומקשי קיצור וניווט עבור גולשים עיוורים, ולה קטלוג טלפוני (טלספר) המאפשר הגעה והזמנה של ספר רצוי על פי שם המחבר, כותר ו/או נושא הספר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

אך לא רק בהעתקה והקלטת ספרים עוסקת הספרייה, והיא מסייעת לקוראיה גם בהיבטים נוספים דוגמת קיום פעילויות חברתיות ואף מארגנת עבורם מלגות וסיוע כלכלי. הספרייה תשתתף לראשונה ביריד הספרים הבין לאומי שבבנייני האומה בירושלים, הנפתח היום (ראשון), ובו מוצבים מאות דוכנים של הוצאות ספרים מעשרות ארצות בעולם. בדוכן הספרייה יוצגו ספרי ברייל והקלטות (גם למכירה), נגנים ומערכות לשכפול תקליטורים. בנוסף תנוצל הזדמנות זו להיכרות בין עובדי הספרייה לקוראיה, יתקיים מפגש קריינים-קוראים ויוזמנו סופרים שיקראו קטעים מרבי מכר שהועתקו לברייל ו/או הוקלטו. "אנו צוות עובדי הספרייה רואים ערך רב בשילובם של עיוורים וכבדי ראייה בחגיגת ענק תרבותית זו, ואנו יודעים כי העיוורים הם "עם הספר" וטבעי שישתלבו במאורע שכזה." אומר אורי כהן מנכ"ל הספרייה.

יריד הספרים הבין לאומי - 15-20.2

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully