וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך לדעת למי לתרום

אייל דץ

14.2.2009 / 15:17

חברת "מידות" עוסקת בשיקוף ודירוג של עמותות בישראל. במיוחד בעתות משבר כלכלי, מגיע לתורמים לדעת שכספם הולך למקומות הנכונים. וואלה! מביא לכם הצצה לדירוגים החדשים

במסיבת עיתונאים קודרת שהתקיימה לפני כחודש וחצי הציגו ראשי המגזר השלישי דו"ח החושף את מצבם העגום של העמותות בישראל בעקבות המשבר הכלכלי. על פי התחזית, אחת מכל שבע עמותות נמצאת בסכנת סגירה משמעותית. ראשי המגזר זועקים לעזרה, ולטענתם המדינה, אותה מדינה שבגלל מדיניות ההפרטה שלה הן הוקמו מלכתחילה, לא עונה. ובכל זאת, למרות המצב הקשה בקהילה העסקית בארץ ובעולם, הפילנתרופיה לא מתה. ישנם לא מעט גופים שממשיכים לתמוך במגזר השלישי. הבעיה המרכזית העומדת בפני אותם תורמים היא למי לתרום. כאשר על דלתן מתדפקים כל כך הרבה גופים המשוועים לעזרה, הופכת הדילמה למי לתרום לקשה יותר משנה לשנה.

בדיוק עבור אותם גופים ואנשים פרטיים הוקם מיזם "מידות" - חברה ללא מטרות רווח שכל ייעודה הוא קידום המגזר השלישי באמצעות שיקוף ודירוג עמותות בישראל. החברה גורסת כי על ידי פרסום מידע על כל אחת ואחת מהעמותות הפעולות בישראל היא תוכל לסייע לעסקים ולתורמים פרטיים לקבל החלטות מושכלות, ולאפשר למתנדבים ולבעלי עניין להכיר ארגונים חברתיים.

במידות יוצאים מתוך נקודת הנחה כי לארגונים טובים וראויים יש תמריץ להיחשף על מנת להגדיל את אפשרויות גיוס המשאבים. "המטרה שלנו היא בעיקר להאיר את האור על העמותות הטובות", מספר צביקה ארן, יזם ומנכ"ל מידות. "יש המון בלבול בארץ בכל מה שנוגע לעמותות, מעת לעת אתה שומע על מנכ"לים של עמותות שמוציאים לעצמם משכורות ענק, מעילות, וכמובן עמותות פוליטיות שהוקמו כדי להתרים כסף למועמד זה או אחר. כל אלו מביאים לכך שהיום כל עמותה בישראל נאלצת להתמודד עם הדימוי השלילי שדבק במגזר השלישי. יש המון חוסר אמון בנושא, במיוחד מצד יהדות ארצות הברית שעל פי הערכות תורמת כמיליארד דולר בשנה. פה נכנס התפקיד שלנו - להציג בפני התורמים עמותות שההתנהלות הפנימית שלהם טובה ונכונה".

איך זה עובד?

ניתוח העמותות שמבצעת "מידות", מתבצע ממש כמו דירוגי אשראי בעולם הפיננסי. האנליסטים החברתיים של "מידות" אוספים את המידע ומציגים אותו לציבור על פי שורה של מדדים (אופק, אנשים, מערכות, כספים ואתיקה) אשר מספקים תמונת מצב עדכנית ומקיפה על כל עמותה ועמותה. על שכלול מדדים אלה, זוכות העמותות לדירוג שנע בין האותיות A ל-S. המידע מוצג באתר האינטרנט של החברה, הפתוח לציבור הרחב ללא תשלום. בין העמותות שכבר נבדקו ודורגו על ידי מידות ניתן למצוא את עלם, האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, אתגרים ועוד רבות וטובות (וטובות פחות).

לאחרונה פרסמה מידות את דירוג העמותה צ.ב.ע (צעירים בונים עתיד), ובימים הקרובים יפורסמו דירוגים של שתי עמותות מוכרות: ילדים בסיכוי ובית לוחמי הגטאות. את הדירוגים המלאים ניתן יהיה לראות, כאמור, באתר מידות ואנחנו מביאים לכם הצצה לתוך המחקר המעמיק ותוצאותיו.

צוות ותיק ומקצועי - ילדים בסיכוי

ילדים בסיכוי - המועצה לילד החוסה, עמותה שפועלת כבר 22 שנה למען רווחתם של ילדים בסיכון הגדלים מחוץ לבתיהם. המועצה פועלת בעיקר בתחומים אשר אינם מתוקצבים על ידי משרד הרווחה, החינוך והבריאות, תוך תיאום וליווי של השירות לילד ולנוער במשרד הרווחה.

כמו בכל שיקוף ודירוג שעליו עובדת "מידות", גם כאן ארך שלב איסוף המידע מספר חודשים, במהלכם נאספו מהעמותה דוחות פיננסיים, תכניות עבודה, בקשות מענקים ועוד. במקביל, נערכו ראיונות ושיחות עם גורמים שונים בארגון ומחוצה לו. כמו כן, ענו חלק מעובדי העמותה על שאלון.

ילדים בסיכוי זכתה לדירוג מחמיא A- במדד "מידות". הדו"ח ציין לטובה את צוות העובדים הוותיק והמקצועי, את מעורבות הוועד המנהל בפן המקצועי והניהולי, מעקב מוקפד אחר ביצוע יעדי התקציב, ועוד. בין הנושאים שעל פי הדו"ח על ילדים בסיכוי לחזק, הם את הקשר בין היחידות השונות, ותכנון פיננסי ארוך טווח.

גרעון שנתי מתמשך - בית לוחמי הגטאות

גם את בית לוחמי הגטאות, מוזיאון ומרכז חינוכי להנצחת השואה דירגה מידות. המוזיאון זכה לציון B. הדו"ח של מידות ציין כי תוכנית העבודה הארגונית היא כללית ביותר, וחסרה הצבת יעדים מדידים עוד צוין כי בשנים האחרונות נרשם גידול בהכנסות הודות לעליה בתקבולים ממכירת שירותים ומוצרים אך עדיין סובל הארגון מגרעון שנתי מתמשך. כמו כן מדגיש הדוח את הנתון החיובי כי בית לוחמי הגטאות דורג במקום השביעי בהיקף מספר המבקרים בו בהשוואה ל-52 מוזיאונים אחרים בישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

תכניות עבודה מוגדרות - צ.ב.ע

צ.ב.ע (צעירים בונים עתיד) היא עמותה שהוקמה בשנת 1999 על-ידי חברי הוועד המנהל של עמותת "דור שלום". מייסדי העמותה שמו לעצמם למטרה לקדם את החברה האזרחית בישראל על-ידי עידוד פעילות התנדבותית משמעותית בקהילה וכן לקדם את ערכי הדמוקרטיה והשוויון באמצעות פעילות חינוכית. הארגון מפעיל 34 מרכזי העשרה בבתי-ספר בכל רחבי הארץ, בהם מתנדבים בני נוער, עובדי היי-טק, גמלאים וסטודנטים. עמותת צ.ב.ע זכתה לקבל ממידות דירוג - A הדירוג הגבוה ביותר.

על פי הניתוח של מידות, המידות החזקות של צ.ב.ע הן ועד מנהל שמתווה מדיניות ומוביל תהליכים אסטרטגיים, תכניות עבודה מוגדרות לכל תהליך ולכל עובד בארגון, תהליכי מדידה והערכה מקצועיים בקרב המוטבים והשותפים לפעילות, יציבות פיננסית הודות למחויבות גבוהה של מקורות המימון וניהול מתנדבים מקצועי ומקיף. המידות שעל צ.ב.ע לשפר הן העובדה כי לעמותה תכנון פיננסי לטווח הרחוק ושיתוף הפעולה של העמותה עם ארגונים מקבילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully