וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיסטן מודה: הפיגוע במומביי תוכנן בשטחנו

טלי גולדשטין

12.2.2009 / 11:13

בפעם הראשונה מאז פיגוע הטרור המשולב במומביי בנובמבר, הודתה פקיסטן כי גורמים בשטחה נטלו חלק בתכנון המתקפה

שר הפנים של פקיסטן הודה היום (חמישי) לראשונה כי חלק מההכנות לביצוע הפיגועים במומביי לפני כשלושה חודשים, התקיימו בשטחה. לדבריו, הממשלה סבורה כי יש בידה ראיות שעשויות להוביל לתביעת האנשים האחראים לתכנון הפיגוע המשולב בבירה המסחרית של הודו, בו נהרגו 179 בני אדם ומאות נפצעו.

ב-27 בנובמבר, קבוצה של עשרה מחבלים שהגיעה דרך הים, ערכה מסע הרג במומביי ולבסוף השתלטה על שני מלונות ועל בית חב"ד בעיר. חיסול המחבלים וטיהור המלונות נמשכו יותר מיומיים. פקיסטן והודו, יריבות מזה עשרות שנים, פצחו כמעט מיד במסע האשמות הדדיות. הודו טענה כי קבוצות טרור הפועלות בפקיסטן היו אחראיות לפיגוע הטרור בעוד ממשלת פקיסטן הכחישה הטענות מכל וכל.

במהלך חקירת האירוע, עלה שמה של מליציית "לשקר א-טייבה", הפועלת בפקיסטן וקשורה לאל קאעדה, כחשודה העיקרית בתכנון וביצוע פיגועי הטרור במומביי. אחד העצורים בחקירה הוא זאקי-אור-רהמן לקבי, אחד מקציני המבצעים של "לשקר א-טייבה". לקבי הוזכר כמתכנן הראשי של הפיגוע במומביי על ידי המחבל היחיד שנתפס על ידי כוחות הביטחון ההודים ונותר בחיים. בנוסף, טענה ממשלת הודו כי רמת התכנון המרשימה של מתקפת הטרור המשולבת מעלה חשדות כי גורמי מודיעין פקיסטנים היו מעורבים בה.

הודו ופקיסטן - יחסים מסוכנים

בעקבות מתקפת הטרור במומביי עלתה המתיחות בין הודו לפקיסטן וחששות פשטו בעולם כי מלחמה רביעית בין המדינות השכנות נראית באופק.

המתיחות בין המדינות מקבלת ביטוי ביחסים בין ההינדים, המהווים כ-80% מאוכלוסיית הודו, לבין המוסלמים, המהווים כ-14% מהאוכלוסייה. היחסים בין שתי הקבוצות הם שקטים בדרך כלל וכך היה מאז שפוצלה הודו, שהייתה נתונה תחת שלטון בריטי, לפקיסטן ולהודו העצמאית ב-1947. עם זאת, מדי פעם נרשמות תקריות אלימות על רקע מתיחות סביב חבל קשמיר השנוי במחלוקת, שחולק בין שתי המדינות.

בעקבות שורה של פיגועים בשטח הודו שבוצעו בשנים האחרונות, שאת האחריות עליהם הטילה הממשלה על גורמים מוסלמים פקיסטנים, שתי המדינות עמדו על סף מלחמה והציבו כוחות לאורך הגבול המשותף במשך כל 2002. באחרונה, שתי מדינות עם היסטוריה של עוינות ביניהן וארסנל של נשק גרעיני בבעלותן - החלו לנוע בהדרגתיות לקראת שיפור היחסים, חלקית הודות למאמצים של הממשל האמריקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully