וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתשומת לב המחוקק הטרי

11.2.2009 / 15:34

קיימת חקיקה למען זכויות בעלי חיים בארץ, אך לעומת שאר המדינות המערביות, מצבנו עגום. הנה כמה בעיות שדורשות את טיפול הכנסת הבאה

תעשיית הביצים - כלובי סוללה

הביצים שאנחנו קונים בסופר הן תוצר של התעללות בתרנגולות. הן כלואות בצפיפות נוראית - לא רק שאין להן מקום לזוז (ובטח שלא לפרוש כנפיים) ושריריהן מנוונים, הן גם לא זוכות לראות אור שמש. באיחוד האירופי הוחלט שתיאסר, בכל 27 מדינות האיחוד, החזקת תרנגולות בכלובי סוללה והתעשייה כולה אמורה להפסיק להשתמש בכלובים. קליפורניה הצטרפה לאחרונה לקהילת המדינות שאסרו גידול בכלובי סוללה לפי חוק. גם בשאר המדינות המערביות מחרימים יותר ויותר צרכנים ביצים מכלובים.


בישראל, לעומת זאת, מעדיפים את טובת תהליך הייצור על פני טובת בעלי החיים. ממשלת ישראל החליטה לאחרונה, תוך התעלמות תמוהה ומיושנת מהמגמה העולמית, על רפורמה להעברת תרנגולות מלולים קטנים לכלובי סוללה – שבהם תנאי התרנגולות הם הקשים ביותר. מן הראוי שהכנסת הבאה תפעל לייעול הרפורמה הזאת, ושיקבעו תקנות ברורות המגנות על בעלי החיים, כפי שנהוג בעולם.

התעללות

מקרים רבים של התעללות בבעלי חיים – חתולים וכלבים, סוסים, חמורים וכו'. העבר מלמד על מקרים שבהם הועמדו המתעללים לדין (וזה נדיר) עונשם היה מגוחך: חודשי מאסר על תנאי ותשלום של אלפי שקלים בודדים. במקרים של סוסי אלטעזאכן (שהשימוש בהם אסור), דיווח לרשות המקומית לרוב לא מניב שום תוצאות. כמו במקרי הקנס על ציד בלתי חוקי שהוכפל השנה, כך ראוי שעונשם של מתעללים אכזריים יהיה לפחות מאסר בפועל, אחריהן שירות לקהילה, בתוספת תשלום סכום כספי גדול. בנוסף, על המדינה להכניס למערכת החינוך תוכנית לימוד על זכויות בעלי חיים במסגרת לימודי חובה.

ניסויים בבעלי חיים

בארץ מתבצעים ניסויים בקופים, בחתולים ובחיות נוספות. באיחוד האירופי ובארה"ב אושרו במהלך העשור עשרות חלופות לניסויים אלה בבעלי-חיים. בישראל - אפס. בעקבות תלונה של עמותת "תנו לחיות לחיות" אף שקלו בארה"ב לבטל מענקים למכון ויצמן. באתר העמותה נכתב כי" הניסויים הללו הם בגדר מחקר בסיסי ואינם מתיימרים להיות יישומיים לרפואת האדם או החיה".

הכנסת הבאה צריכה לחוקק חוקים המבהירים בדיוק מה הן מטרות ניסוי שמצריכות ושמתירות התאכזרות ליצור חי. בנוסף, ראוי שבמועצה לניסויים בבעלי-חיים, שהוקמה במטרה למנוע ניסויים מיותרים ולדאוג להפחתת הסבל הנגרם לבעלי-החיים במעבדות, ישבו יותר נציגים של ארגונים למען זכויות בעלי חיים (כרגע יושבים שם 3 מתוך 23).

מי מפקח על הנעשה בצבא?

בצה"ל חל איסור גורף להאכלת חתולים וכלבים בבסיסים, זאת על מנת למנוע בעיות תברואה. מכאן ועד המקרים שנחשפנו אליהם השנה, המרחק גדול: חיילת שרצתה להציל גור פצוע בבסיס ג'וליס נתקלה בחוסר שיתוף פעולה מוחלט ממפקדי הבסיס ושירותי הווטרינר הצבאי. כדי להצילו, נאלץ נציג עמותת צער בעלי חיים ת"א להגיע לשם, וגם אז התקשה לקבל אישור לפנות את הכלב (ראו קישור). לפני חודש נמצא גור חתולים שנחנק למוות, כשהוא קשור בחוזקה בפתח בסיס צבאי בתל אביב. אלה רק כמה דוגמאות, וחשוב שיהיה פיקוח רציני על היחס שמקבלים בעלי החיים בבסיסי צה"ל. יש לחוקק חוקים המבדילים בין איסור על האכלה ושמירה על תברואה לבין הזנחה והתעללות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully