וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלאי למה: "טיבט עומדת בפני פיצוץ"

טלי גולדשטין

11.2.2009 / 14:28

המנהיג הרוחני הגולה של טיבט הזהיר כי המצב בארץ הולדתו מתוח מאד וקיימת אפשרות גבוהה להתקוממות נגד הכיבוש הסיני

המנהיג הרוחני הדלאי למה, הזהיר היום (רביעי) כי המצב בטיבט, ארץ מולדתו, "מתוח מאד" וכי קיימת אפשרות להתקוממות. "יש זעם רב במדינה. המצב מתוח מאד. כל רגע עלולה לפרוץ התקוממות. זוהי הדאגה העיקרית שלי, עם ההתקוממות תבוא גם התגובה", אמר הדלאי למה במהלך ביקור בעיר הגרמנית באדן באדן.

"כשאנשים נעצרים, הם נתונים לעינויים ולפעמים אף נרצחים. מאחר שקשה כיום להוציא להורג אנשים, שלטונות סין משתמשים בעינויים נגד עצירים טיבטים. במקומות רבים, בתי הספר נסגרו", הוסיף.

הדלאי למה הגיע לגרמניה כדי לקבל את פרס המדיה הגרמנית ל-2008 – אות הוקרה המוענק מדי שנה על ידי פאנל של עורכים ועיתונאים גרמנים. בין מקבלי האות בעבר ניתן למנות את נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, נלסון מנדלה והלמוט קול, קנצלר גרמניה לשעבר.

נרדף בארצו, מוערך בעולם

הדלאי לאמה הפך למנהיגה של טיבט בגיל 15, בשנה בה פלשה סין למזרח טיבט. ניסיון המהפכה הכושל נגד סין ב-1959 אילץ אותו לברוח לדרמסאלה שבהודו. הדלאי לאמה המשיך לפעול מדרמסאלה למען טיבט ועצמאותה, ועל מאמציו זכה בפרס נובל לשלום ב-1989. הממשלה הטיבטית הגולה נמצאת בקשרים הדוקים עם לאסה, בירת טיבט, ותומכת באופן גלוי במאבק, אך מתנגדת לכל ביטוי של אלימות.

אחרי הפלישה הסינית בשנות החמישים החלה ממשלת סין ליישב את האזור בסינים אתניים ממערב המדינה. בשנות השישים והשבעים, בתקופת "מהפכת התרבות", הרסו הסינים מנזרים ומקומות קדושים לטיבטים, רצחו נזירים ואנסו נזירות. הדלאי למה ותומכי טיבט העצמאית טוענים כי סין חונקת את המסורת התרבותית והדתית של העם הטיבטי ומעבירים לשטח המדינה את המהגרים המשתייכים לקבוצה האתנית הסינית חאן, במטרה לערער את הרוב הטיבטי. לדברי הדלאי למה, סין מבצעת "רצח עם תרבותי" בטיבט.

סין מוקיעה את הדלאי למה כבוגד מכיוון שגלה מארצו וגורם מתסיס הקורא לעצמאות טיבט. המדינה הקומוניסטית טוענת כי ללא החירות שהיא מעניקה לעם הטיבטי, לא היו יכולים להתקיים בה 1,780 מנזרים בודהיסטים ו-46 אלף נזירות ונזירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully