וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זימבבואה: מנהיג האופוזיציה הושבע לרה"מ

טלי גולדשטין

11.2.2009 / 10:55

לאחר חודשים של קפאון פוליטי, הושבע מורגן צ'נגראי לראש ממשלת זימבבואה, במסגרת הסכם חלוקת שלטון עם הנשיא מוגאבה

מנהיג האופוזיציה בזימבבואה, מורגן צ'נגראי, הושבע היום (רביעי) לתפקיד ראש הממשלה במסגרת ממשלת האחדות אותה הוא יחלוק עם הנשיא רוברט מוגאבה. מוגאבה, שהבהיר בעבר כי במקרה הצורך יקים ממשלה גם בלי האופוזיציה, הודיע בסוף ינואר כי קבינט חדש יוקם לאחר חודשים של קפאון פוליטי. בפסגה, שנערכה בחודש שעבר בדרום אפריקה, הוסכם כי צ'נגראי יושבע כראש ממשלת זימבבואה ב-11 בפברואר ומוגאבה ימשיך לכהן כנשיא.

החתימה על ההסכם היא הזדמנות למנוע קריסה כלכלית כללית של זימבבואה, המכבידה גם על דרום אפריקה השכנה . מיליונים מתושבי זימבבואה נמלטו בחודשים האחרונים לדרום אפריקה במטרה למצוא עבודה ופרנסה. אחרים נמלטו מפחד מגיפת הכולרה, שגבתה חייהם של למעלה מ-3,000 בני אדם מאז אוגוסט האחרון.

זימבבואה נתונה במצב של קיפאון פוליטי מאז הבחירות לנשיאות במרץ, בהן מנהיג האופוזיציה מורגן צ'נגראי הביס את רוברט מוגאבה בסבב הראשון של ההצבעה. צ'נגראי פרש מהסבב השני שנערך ביוני עקב קמפיין האלימות וההפחדה של תומכי מוגאבה. כתוצאה מכך, הכריז הנשיא הרודן על ניצחון בבחירות. מאמצים להגיע להסכם חלוקת שלטון כלשהו לא צלחו עד כה מאחר שמוגאבה התעקש לשמור למפלגתו את מרבית המינויים החשובים בקבינט. בינואר, שב צ'נגראי לזימבבואה לאחר חודשיים של העדרות על מנת לפתוח בשיחות מחודשות עם מוגאבה בנוגע לחלוקת השלטון.

בתוך כך, קרסה הכלכלה בזימבבואה, בעבר אחת המדינות המשגשגות באפריקה, אחוז המובטלים עומד על 90% , שיעור האינפלציה הוא הגבוה בעולם ומערכת הבריאות קרובה לקריסה כללית.

הקבינט החדש יושבע ביום שישי. האתגרים העומדים בפני השרים החדשים אינם קלים כלל וכלל. מלאכתם קשה עוד יותר במיוחד לנוכח הספקנות העמוקה השוררת במדינה לגבי הצלחתה של ממשלת האחדות. יש הסבורים כי ההסכם על חלוקת השלטון היה זמני בלבד ויוביל בסופו של דבר לגיבוש חוקה חדשה ולבחירות חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully