וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליק כפול

רינה וייסגלס הלקין

11.2.2009 / 9:24

בספר "קליק" מתגלה סיפורו של צלם שתיעד הפרות של זכויות אדם בעולם, על ידי עשרה סופרים שונים. הכנסותיו תרומה לארגון 'אמנסטי'

אם כבר שמעתם איזו המלצה על הספר החדש "קליק" אל תתפתו לעבור לשאלה המתבקשת - "ומי כתב אותו?" אלא אם יש לכם זמן, שכן התשובה ארוכה מהרגיל. מדובר בסיפור חייו של צלם עיתונות בשם ג'י, שחרש את העולם והצליח לתעד את הרגעים הכי קשים, הכי אנושיים, הכי אלימים והכי מרגשים באנושות. אם זה נפגעי מלחמת וייטנאם, נטולי האיברים וצלם אנוש מהפצצה, אסירים הנלחמים לחופש, או מלחמתו האישית של מוחמד עלי במחלת הפרקניסון. (זה השלב שבו כבר בטח הבנתם ש"קליק" לשם שינוי ונוסטלגיה הוא לא הרעש של העכבר, אלא של מצלמה).

רות אוזקי וניק הורנבי נפגשים

העלילה (שאינה מבוססת על מקרה אמיתי, חוץ מהעוולות המתוארות בה) מתחילה דווקא שחייו של ג'י מסתיימים והוא הולך לעולמו. הוא מוריש לנכדו את המצלמה וחבילת תמונות, ולנכדתו קופסה עם צדפים. למתנות האלו יש משמעות, ודרך חיפוש המשמעות הזו, אנו זוכים לצאת למסע חובק עולם, להיחשף למקומות בהם נרמסים זכויות אדם, ולחזור הביתה בשלום. ובעשרה פרקים.

למה עשרה? זה עונה לנו על השאלה מי כתב את הספר. והתשובה היא עשרה סופרים שונים. כולם מוכרים, כולם זוכי פרסים אלו או אחרים וכול אחד מהם מגיע ממדינה שונה. בין השמות המוכרים ניתן למצוא את רות אוזקי (שנת הבשרים שלי) סופרת אמריקאית ממוצא יפני, המתגוררת בארה"ב וקנדה, ניק הורנבי (ארוכה הדרך למטה), המתגורר בלונדון, רודי דויל (הקומיטמנטס) המתגורר באירלנד, דבורה אליס, סופרת קנדית ידועה אשר ספריה מתעסקים בעיקר בילדים החיים באזורי עימות, ועוד.

זכותכם

כל פערי המרחק הגיאוגרפי וסגנונות הכתיבה השונים, מצטמצמים ומיטשטשים במהלך קריאת הספר. כל אחד מהסופרים תרם פרק אחד, ויש מקום לכולם. שיתוף הפעולה הזה הוליד עלילה ספרותית מאוד מיוחדת, אותה פיסת חיים מתוארת מכול מיני זוויות, אבל איך שהוא, אולי כי זה עולם קטן, מתחברת.

"קליק" תורגם לעשר שפות ובארץ הוא ראה אור בשיתוף עם ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, סניף ישראל. "בזכות זכויות האדם יכלו הסופרים של "קליק" לכתוב ספר זה, ואתם יכולים לקרוא אותו" נכתב בעמוד האחרון של הספר אשר מספר על ארגון אמנסטי הבינלאומי ועל פועלו בהגנה על ערכי הצדק והחופש. "הרעיון שעמד מאחורי שיתוף הפעולה הוא, שחלק מההכנסות של הספר ילכו לארגון אמנסטי" מסביר דני פחימה, הבעלים ומנכ"ל הוצאת דני ספרים. "לצערי טרם נעשתה עבודת שיווק אינטנסיבית, שכן הספר יצא בזמן המלחמה ואמנסטי היו עסוקים מידי בשמירה על זכויות אדם...."

ללא ספק, הקולות השונים של כל אחד מהסופרים שיחד יוצרים ספר ייחודי בכתיבתו ובעלילתו, וההכרה שכאמור חלק מהכנסות הספר נתרמות למטרה נעלה, יגרמו לכל אחד להיתפס ליצירה הזו.

"קליק" בהוצאת דני ספרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully