וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה הבאה: האפשרויות על הפרק

11.2.2009 / 5:07

בכל מקרה תהיה הקואליציה שתוקם מעורערת ולבני או נתניהו יתקשו בניהול השלטון. לפניכם האופציות האפשריות להקמת ממשלה

בניגוד להצהרות של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ושל יו"ר קדימה ציפי לבני לפני הבחירות על כך שההצבעה היא בפתק אחד, תוצאות ההצבעה מוכיחות שאזרחי ישראל הצביעו על פי המודל של שני פתקים – אחד לראש הממשלה ואחד למפלגה. כך היה בבחירות 96' כשנתניהו נבחר לראשות הממשלה, אבל מפלגות הלוויין במחנה הלאומי גדלו וערערו את יציבות השלטון.

ראש הממשלה הבא, בין אם זה יהיה נתניהו ובין אם תהיה זו לבני, יתקשה מאוד בניהול השלטון כאשר השותפות הקואליציוניות ילחצו את ראש הממשלה לפינה וייאלצו אותו להיענות לסחיטות עבור האג'נדה שהן מייצגות.

ממליך ראש הממשלה יהיה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כפי שחזו לפני הבחירות. על פניו נראה שלנתניהו יש את הסיכוי הגדול ביותר להרכיב ממשלה. נכון, לפי תוצאות הבחירות קדימה מובילה במנדט על הליכוד, אבל מחנה הימין התחזק משמעותית ולנתניהו יש סיכוי ליצור גוש חוסם של 65 מנדטים. זאת בתנאי שליברמן ימליץ לנשיא המדינה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו.

במקרה כזה, נתניהו ינסה לצרף אליו את ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה, האיחוד הלאומי והבית היהודי. אלא, שיו"ר הליכוד יעדיף ממשלת אחדות לאומית ולכן ככל הנראה הוא ינסה לצרף אליו גם את מפלגת העבודה או את קדימה. בעקבות התוצאות העגומות של העבודה, יתכן שיגברו קולות בתוך המפלגה שידרשו דין וחשבון מיו"ר המפלגה אהוד ברק וינסו להכריח אותו לשבת באופוזיציה כדי לשקם את המפלגה המרוסקת.

שאלה נוספת היא האם קדימה תסכים לשבת בממשלת ימין. לשבת בממשלה תחת מפלגה אחרת כשאתה יודע שקיבלת פחות מנדטים זה סיפור אחד, אבל לשבת בממשלה תחת מפלגה קטנה ממך, רק מפני שלא הצלחת להרכיב קואליציה זה סיפור אחר לגמרי. מצד שני, תמיד קיים חשש שמפלגה שרוב אנשיה היו שרים במשך תקופה ארוכה יתקשו לתפקד כאופוזיציה לוחמת ולהוביל בתחום החקיקה. במידה שקדימה תישאר במדבר האופוזיציוני, יתכן שיהיו פרישות מהמפלגה לטובת מנעמי השלטון.

הכתר יכול להיות מונח על ראשה של לבני

ללבני אומנם יש סיכוי נמוך יותר להרכיב ממשלה, אבל במצבים מסוימים הכתר יכול להיות מונח על ראשה. המפתח הוא כמובן ליברמן. הוא היחיד ממפלגות הימין שסירב לומר עד כה במי הוא יתמוך. יתכן שהוא יחליט להפעיל שריר מול נתניהו במידה שהוא יחשוב שבממשלת הליכוד הוא לא יקבל את התפקידים ואת התנאים שהוא מבקש.

במקרה כזה, לא מן הנמנע שהוא יחליט לתמוך בלבני. אז, תיאורטית, היא תוכל להרכיב ממשלה עם קדימה, העבודה, ישראל ביתנו, ואולי גם הליכוד. לממשלה עם ליברמן מרצ תסרב להיכנס. הצרה של לבני היא שאולי גם העבודה תסרב לשבת בממשלה יחד עם ליברמן, ובלעדיו אין ממשלה.

גם אם יצויר שהעבודה ומרצ יסכימו לשבת עם ליברמן באותה ממשלה, קשה לראות את מספר שתיים בישראל ביתנו, עוזי לנדאו, שפרש ממשלת שרון בעקבות תוכנית ההתנתקות, מסכים לשבת בממשלת מרכז-שמאל.

לבני לא תוכל למצוא את הישועה בקרב המפלגות הערביות. ח"כ אחמד טיבי, מרע"מ-תע"ל, בת ארבעת המנדטים, הודיע כבר שמפלגתו לא תמליץ על לבני. גם בל"ד תסרב להמליץ על לבני להרכיב ממשלה, בטח אחרי שקדימה תמכה בפסילתה.

כפי שנראה כעת, לנתניהו יש את הסיכויים הגדולים יותר להרכיב ממשלה. אם היא תהיה יציבה – זו כבר שאלה אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully