וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: משטר האייתולות חוגג 30 שנה

10.2.2009 / 15:35

היום הוא יום השנה לשיבתו של האייתולה חומייני ב-1979 לאירן לאחר 15 שנים בגלות ולהפלת שלטון השאה הפרו-מערבי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק. קריינות: יאיר דניאל)

מדי שנה, ב-10 בפברואר, מציינת אירן את יום השנה למהפכה האיסלמית. חגיגות יום השנה למהפכה נמשכות עשרה ימים. היום הראשון של פתיחת החגיגות, ה-1 בפברואר, הוא יום השנה לשיבתו של האייתולה חומייני ב-1979 לאירן לאחר 15 שנים בגלות. שיבתו של חומייני בישרה את הדחתו של השאה, מוחמד רזה פהלבי ושמה קץ לאלפיים שנות שלטון מלוכני במדינה המוסלמית.

המנהיג הרוחני חומייני סירב לשוב לאירן עד שיעזוב השאה הפרו-מערבי, וב-16 בינואר 1979, מלווה בקיסרית, עזב השאה את טהרן ומעולם לא שב. עם הדחתו, עזבו את אירן כ-3 מיליון מאזרחיה.

16 ימים לאחר מכן חזר חומייני מהגלות לקול תשואות הציבור הרחב, שמאס בשאה. כנשאל אז על מה הוא חושב, ענה חומייני: "על שום דבר". חומייני הוגלה ב-1963 בגין הטפה נגד השאה. בבוקר ה-1 פברואר 1979, מיליונים קיבלו אותו בחזרה למדינה בברכה.

בכירים בשלטון השאה הועמדו לדין ובמהלך השנה הראשונה למהפכה, נערכו 750 הוצאות להורג, כול הוצאתו להורג של ראש המשטרה החשאית וראש הממשלה לשעבר. לאחר עריכת משאל עם ארצי, הפך חומייני למנהיג הדתי העליון של אירן – הסמכות הפוליטית והדתית הגבוהה במדינה. הוא יכהן בתפקיד עד למותו ב-1989.

שלושים שנה עברו מאז שיבתו של חומייני לאירן והפיכתה לרפובליקה איסלמית. בעקבות המהפכה הפכה אירן למבודדת בזירה הבינלאומית עם סנקציות מסחר שקיימות עד היום. יחסיה של אירן עם ישראל - שהיו ידידותיים בתקופת השאה - הפכו גם הם לעוינים. למרות זאת, נחשבת המהפכה האירנית לאחד מהאירועים ההיסטוריים המרכזיים של המאה העשרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully