וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובארק: ניתן להגיע לרגיעה בשבוע הבא

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

9.2.2009 / 15:54

נשיא מצרים ביקר בפריז ואמר כי הסכם ארוך טווח בין ישראל לחמאס אפשרי. מקורות מסרו לעיתון מצרי כי ההסכם ייחתם תוך 48 שעות

נשיא מצרים חוסני מובארק אמר היום (שני) כי אפשר להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס ברצועת עזה בשבוע הבא. מובארק אמר את הדברים בתום פגישתו בפריז עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי.

מובארק הודה לצרפת על התמיכה שהיא מעניקה לתהליך השלום במזרח התיכון. מובארק וסרקוזי דנו בשורה של נושאים, ביניהם הסכם הרגיעה המתגבש ברצועת עזה, המצב ברצועה, שיקום רצועת עזה והכינוס שיוזמת מצרים לשם איסוף כספים למטרה זו.

"הנשיא סרקוזי עמד תמיד לצידנו", הוסיף מובארק, "הוא סייע לנו בנושא עזה ובקידום היוזמה הערבית לשלום. בנוסף הוא סייע לנו בדיונים הנוגעים להסכם הרגיעה בעזה".

בתוך כך, בכיר באחד הפלגים הפלסטינים סיפר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי מצרים שיגרה הזמנה לנציגי הפלגים לקחת חלק בשיחות הפיוס בקהיר ב-22 בפברואר. הבכיר אמר כי ההזמנות התעכבו בגלל המגעים הנמשכים לכינון רגיעה ברצועה.

מקורות המוגדרים "מהימנים" מסרו הבוקר לעיתון המצרי "אל-גומהוריה" כי הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס צפוי להיחתם תוך 48 השעות הקרובות. לפי הדיווח, בכיר חמאס ברצועת עזה, מחמוד א-זהאר, צפוי לשוב מדמשק לקהיר ולמסור תשובה חיובית מצד חמאס להצעה המצרית לרגיעה.

מתווה בן 3 שלבים

דובר משרד החוץ המצרי חוסאם זאכי אמר אתמול לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, כי מצרים מקווה שניתן יהיה לחתום על הסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס בימים הקרובים. "יש סימנים חיוביים לכך שבימים הקרובים נגיע להבנות בנושא הפסקת האש ופתיחת המעברים".

העיתון "אל-חיאת" דיווח אתמול כי ישראל הסכימה לשחרר אלף אסירים פלסטינים, ביניהם ראש התנזים בגדה לשעבר מרוואן ברגותי, בתמורה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. עם זאת, ישראל מתנגדת לשחרורו של אחמד סעדאת, מתכנן רצח השר רחבעם זאבי. בין האסירים נשים, ילדים ומספר בכירים נוספים.

לדברי מקורות דיפלומטיים מערביים, מצרים גיבשה מתווה בן שלושה שלבים להפסקת אש ארוכת טווח. המתווה כולל עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס ופתיחה של לפחות שניים ממעברי הגבול לרצועה. המקורות מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי השיחות בין הצדדים הואצו בימים האחרונים, אולם בשלב זה לא ברור אם יושבו כל הפרטים.

לפי ההצעה, בשלב הראשון תפסיק ישראל את התקפותיה ברצועה, וחמאס יפסיק את ירי הרקטות למשך שנה וחצי. בשלב השני יבצעו הצדדים חילופי שבויים, במסגרתם ישוחרר שליט בתמורה לכאלף אסירים פלסטינים. במקביל, ישראל תגדיל את כמות הסחורות שייכנסו לרצועה דרך מעבר כרם שלום ותסכים לכניסה של כ-250 משאיות, לעומת 100 משאיות שנכנסות כעת לרצועה מדי יום. בשלב השלישי, יפתחו חמאס ופתח בשיחות להקמת ממשלת אחדות פלסטינית.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully