וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 למהפכה באירן: "לסנקציות אין השפעה"

טלי גולדשטין

9.2.2009 / 13:04

המנהיג הרוחני של אירן, האייתולה חמינאי, נשא נאום מיוחד לכבוד יום השנה למהפכה האיסלמית. "המהפכה הפכה את האומה לחזקה"

המהפכה האיסלמית "הפכה את האומה האירנית למדינה חזקה, מכובדת ומשפיעה", כך אמר המנהיג הרוחני האייתולה חמינאי לקראת חגיגות 30 שנה למהפכה, שיצוינו מחר (שלישי). המנהיג הרוחני של אירן אמר את הדברים במהלך כנס של קציני חיל האוויר האירני, כנס שנערך מדי שנה על מנת לחלוק כבוד לתפקיד שמילא חיל האוויר במהפכה ב-1979.

האייתולה חמינאי הזכיר את "התפקיד המכריע" של אירן באזור ואמר: "כמה כוחות גדולים שפועלים בעולם אינם רוצים להודות בהתפתחות המדהימה של אירן. עם זאת, כשאומה מבינה את החשיבות של הכוח שלה ומחליטה לפעול על פי כוח זה, אף גורם לא יכול לעמוד בפניה, אף אחד לא יכול לשלוט עליה".

המנהיג הרוחני הדגיש כי למרות כל הלחצים והסנקציות המופעלים על אירן, היא עדיין הצליחה להשיג הישגים טכנולוגיים מרשימים. "מתוך כל הסנקציות שנכפו על אירן במהלך השנים נולד הלווין "אומיד" ושוגר לחלל. מכל הלחץ נוצרה טכנולוגיית העשרת האורניום, יכולת המחזיקות מדינות חזקות מעטות בעולם", הוסיף. "לסנקציות ולאיומים אין השפעה בגלל שהאומה האירנית מצאה את דרכה והיא מסתמכת על אלוהים", דברי חמינאי.

משלטון השאה לשלטון האיסלם

מחר, ה-10 בפברואר, הוא יום השנה ה-30 למהפכה האיסלמית באירן. בשנת 1979 הפכה המהפכה את אירן ממדינה פרו-מערבית תחת שלטון השאה לרפובליקה איסלמית תחת שלטון האייתולה חומייני.

בשנת 1978 נערכו הפגנות רבות נגד שלטונו של השאה, דבר שהביא לחוסר יציבות שלטוני במדינה. בחודש דצמבר באותה שנה הגיעה המחאה לשיא. השאה נאלץ לעזוב את אירן והאוכלוסייה הפכה לנאמנה לחומייני שעמד בראש אירן כמנהיגה הרוחני. עם השאה עזבו כ-3 מיליון מתושבי אירן את המדינה. בעקבות המהפכה הפכה אירן למבודדת בזירה הבינלאומית עם סנקציות מסחר שקיימות עד היום. יחסיה של אירן עם ישראל - שהיו ידידותיים בתקופת השאה - הפכו גם הם לעוינים.

בשבת בבוקר, פעמונים וסירנות ציינו את הרגע ב-1 בפברואר 1979 בו שב האייתולה חומייני לטהרן לאחר 14 שנים בגלות. עשרה ימים לאחר מכן, קרס כליל שלטון השאה. לציון נאומו הראשון של חומייני, מסוקים פיזרו פרחים לאורך מסלולו של חומייני בבירה. אחמדינג'ד, שכינה את החגיגות בשם "עשרת ימי שחר", הבטיח "לחדש את המחויבות לשאיפות האימאם המנוח". הוא כינה את המהפכה "פרק חדש בחיי הקהילה הבינלאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully