וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה ברשימת חד"ש מקווה להשפיע מהכנסת

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

8.2.2009 / 14:34

הפעילה הפמיניסטית עאידה תומא סלימאן אופטימית: "רואים אהדה גדולה ברחוב". על לבני: "הצבעה לנתניהו בדלת האחורית"

הסקרים האחרונים שהתפרסמו בימים האחרונים בכלי התקשורת מחמיאים למפלגת חד"ש. במפלגה, שכיום עומדת על שלושה מנדטים, מאמינים כי לא רק המועמד במקום הרביעי ייכנס לכנסת אלא אולי אפילו המועמדת במקום החמישי, עאידה תומא-סלימאן. בראיון לוואלה! חדשות, מפרטת סלימאן את תוכניותיה לכנסת ומודה כי לקח יותר מדי זמן עד שהוצבה אישה ערביה ברשימות לכנסת.

"יש הרבה אופטימיות", היא אומרת. "לא בגלל הסקרים - למרות שהם מראים שחד"ש עולה מ-3 מנדטים ל-4-5 מנדטים - אלא מהאופן שהקהל מקבל אותנו. אנחנו רואים מה קורה באסיפות ובחוגי הבית, אנחנו מסתובבים ביישובים ערבים ויהודים, אנחנו מגיעים לקהל יהודי וערבי, ואנחנו רואים אהדה גדולה לתוכניות שלנו. כולי תקווה שהסקר האמיתי ביום שלישי בערב יוכיח כי התחושות שלנו נכונות".

סלימאן, 44, היא אחת הנשים הערביות המוכרות והמרשימות בחברה הערבית בישראל. מזה שנים רבות היא עוסקת בפעילות פוליטית ופמיניסטית. בעברה כיהנה כמזכירת התאחדות הסטודנטים הערבים בארץ, כאחת ממייסדות נציגות הנשים הבינלאומית לשלום צודק בין ישראל לפלסטין ואף הייתה אחת מאלף הנשים שהיו מועמדות לפרס נובל לשלום בשנת 2005.

לפני כ-15 שנה ייסדה את ארגון "נשים נגד אלימות" שנאבק באלימות נגד נשים, קידם זכויות של נשים והעלה מודעות לזכותן לתעסוקה. מאז הקמת הארגון עומדת סלימאן בראשו. בנוסף הייתה סלימאן לאישה הראשונה (והיחידה בינתיים) המכהנת בוועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל. סלימאן נולדה בנצרת אולם בעשרים השנים האחרונות היא מתגוררת עם בעלה ושתי בנותיה בעכו.

מה את מתכוונת לעשות בכנסת?

"כולם מצפים כמובן שהנושא של זכויות נשים באופן כללי ונשים ערביות בפרט, יעסיק אותי רבות בכנסת. זה נכון אבל אני חושבת שיש נושאים נוספים, בעיקר חברתיים, שמאד מעניינים אותי והייתי רוצה לעסוק גם בהם. העובדה ש-70% מהאוכלוסייה הערבית חיים מתחת לקו העוני מדאיגה אותי מאד ומשליכה על המרקם החברתי של החברה הערבית. בכוונתי לפעול גם בנושאי חינוך, בעיקר חינוך גבוה, בין אם בנושא שכר הלימוד או אפשרויות לימוד באוניברסיטה לצעירים ערבים. הייתי רוצה להשקיע מאמץ גם בנושאים כללים, כגון זכויות האוכלוסייה הערבית, במיוחד לאור המתקפה הגזענית המתחוללת נגדה".

למה לקח כל כך הרבה זמן עד שאישה ערבית תוצב במקומות יחסית ריאליים במפלגות הערביות?

"אכן לקח זמן. הייתי רוצה לראות את זה קורה הרבה לפני, בעיקר משום שנשים ערביות היו ועדיין חלק מהעשייה הפוליטית והחברתית. האישה הערבייה סובלת משלושה מעגלי דיכוי: ראשית, עצם היותה אישה – הרי גם נשים יהודיות אינן מיוצגות באופן זהה לגברים, שנית, אנחנו חלק מהאוכלוסייה הערבית שהייצוג הפוליטי שלה הוא לא גבוה, ולפיכך התחרות על הייצוג הזה היא יותר גבוהה. השלישי, החברה הערבית היא חברה פטריארכאלית. נשים ערביות נאבקו במשך שנים לקבל אפשרות להתקדם בחיים, לרכוש השכלה ולצאת לעבודה. נשים צריכות להיות עם רקורד מוכח".

"לבני תלך לקואליציה עם ביבי"

מה דעתך על הפנייה של ציפי לבני לקהל הנשי?

"זה נשמע לי כמו 'בוקר טוב ישראל'. עכשיו היא נזכרה שהיא אישה, עכשיו היא נזכרה לפנות לקהל הנשים. לאורך כל ההתנהלות הפוליטית שלה, היא לא עמדה לצד הנשים ולא דאגה לרווחת הנשים אלא הובילה אותנו למלחמה הנוראית לפני חודש וחצי שממנה, אגב, סבלו בעיקר נשים וילדים. לא מספיק להצביע לאישה משום היותה אישה אלא למי שדואגת לנשים".

מה יש לך לומר למי שמתלבט בין חד"ש למרצ או לקדימה?

"הגיע הזמן שמי שמצביע ללבני יבין שזה לא רחוק מלהצביע לנתניהו. מי שרוצה להחליש את נתניהו ולחזק את אלה שמתנגדים לו, לא צריך לבחור בלבני כי בסופו של דבר היא תנסה להיות בקואליציה איתו. בעצם מדובר בהצבעה לנתניהו דרך הדלת האחורית.

מי שרוצה להחליש את נתניהו ואת המדיניות הכלכלית והמדינית שלו, צריך להצביע הכי רחוק מנתניהו ולחזק את מי שיכול לעמוד מולו ולתת אלטרנטיבה אחרת. ישראל נמצאת היום במצב שמבהיר כמה צריך לחדד את הדברים ואת האמירות הפוליטיות כי כל המפה הפוליטית, במיוחד המפלגות הציוניות, זזו ימינה".

אז למה לא להצביע מרצ?

"זו אינה מפלגת שמאל אמיתי. אין שמאל שמסכים למלחמות. שמאל אמיתי יצא נגד המלחמה הזו. הבנו מההתחלה שהמלחמה אינה מביאה שום תועלת לישראל, שהיא לא מבטיחה שום שלום ושום רגיעה לתושבי הדרום, אלא להפך – היא מסכנת אותם".

בתשובה לשאלה כמה מנדטים צפויה מפלגתה לקבל בבחירות, סלימאן זהירה: "לא הייתי רוצה לתת תחזיות. מה שבטוח זה שנקבל מעבר למנדט הרביעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully