וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשע המלחמה האחרון של הנאצים: תלידומיד

טלי גולדשטין

8.2.2009 / 18:05

תלידומיד, שהשימוש בה גרם להולדת אלפי תינוקות פגועי גפיים בשנות ה-50, פותחה ע"י הנאצים במלחה"ע ה-2, כך טוענים מחקרים חדשים

התרופה תלידומיד שווקה כתרופת שינה בשנות החמישים והשישים וכתרופה העוזרת להתמודד עם בחילות בוקר בהריון, אך השימוש בה גרם להולדת אלפי תינוקות פגועי גפיים ולכן הוצאה משימוש במשך שנים ארוכות. עתה עולה מתחקיר חדש כי התרופה פותחה לראשונה על ידי הנאצים, ככל הנראה כחלק מתוכנית פיתוח הנשק הכימי שלהם.

לפי דיווח ה"טיימס" הלונדוני, שני מחקרים אקדמאים חדשים חשפו מסמכים המציינים כי התרופה לא פותחה במקור על ידי חברת התרופות הגרמנית Chemie & Gruumlnenthal לאחר תום המלחמה, כפי שזו טענה. מהמחקר עולה כי התלידומיד פותח על ידי מדענים שעבדו בגרמניה במהלך מלחמת העולם השניה – דבר שעלול לטמון בחובו השלכות משפטיות עבור ממשלת גרמניה. עד כה, העניקה הממשלה פיצויים לקורבנות הגרמנים של התרופה, למרות שזו הופצה ב-46 מדינות ברחבי העולם.

אלפי קורבנות של התרופה עדיין נאבקים עם כדי לקבל סיוע כספי שיעזור להם להתמודד עם התוצאות הקשות של התלידומיד. בבריטניה, חיים כיום 457 מקורבנות התרופה, בגרמניה 2,700 ובסך הכול בעולם כולו 6,000.

הלוחמה הכימית של הנאצים

דוקטור מרטין ג'ונסון, מנהל "קרן תלידומיד", המספקת סיוע לקורבנות התרופה, אחראי לחיבור מאמר המפרט את הראיות המרמזות על כך שתלידומיד פותחה עוד לפני שחברת התרופות הגרמנית רשמה עליה פטנט ב-1954. לטענת & Chemie Gruumlnenthal, התלידומיד נוצרה במקרה ב-1953 כשמדענים ניסו לייצר תרופה נגד אלרגיות ופיתחו במקום זאת סם הרגעה.

ג'ונסון סבור כי התרופה פותחה במקור כנוגדן לגז עצבים, על ידי אוטו אמברוז, מדען נאצי שהצטרף לחברת התרופות לאחר המלחמה. "נראה כי התלידומיד היה פשע המלחמה האחרון של הנאצים", אמר ג'ונסון.

בתוך כך,קרלוס דה נפולי, מחבר ספר על מדענים נאצים, טוען כי יש ברשותו עותק של מסמך מ-1944 המתייחס לפיתוח פורמולה כימית הזהה להרכב הכימי של התלידומיד. לדברי דה נפולי, ספרו יוכיח את העובדה שמקור התרופה היה במחנות ההשמדה הנאצים. "אין שום ספק לגבי הפיתוח והניסויים על בני אדם שערכו הנאצים בתלידומיד במחנות המוות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully