וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: תינוקות בדואים מתים יותר

נעמה טלמור

8.2.2009 / 6:01

לדברי משרד הבריאות, שיעור תמותת התינוקות הבדואים בנגב גדול פי 3 מהנתון הארצי. בנוסף, הילדים הבדואים סובלים מהפרעות גדילה

שיעור תמותת התינוקות בקרב האוכלוסייה הבדואית בישראל גדול כמעט פי שלושה מהשיעור הארצי. כך עולה מסקר ראשון מסוגו שערך משרד הבריאות בקרב תינוקות וילדים עד גיל 6 בני האוכלוסייה הבדואית בנגב, והותר לפרסום היום (ראשון). לפי הנתונים, שיעור התמותה עומד על 11.5 מקרי מוות לאלף לידות, לעומת 4.1 בשאר האוכלוסייה. הגורמים העיקריים לתמותת התינוקות הם מומים מולדים ומחלות תורשתיות.

עוד עולה מהסקר, כי קיים פער משמעותי באחוז כיסוי החיסונים בגיל שנתיים בין ילדי הכפרים הבלתי מוכרים ובין ילדי ישובי הקבע הבדואים. כיסוי החיסונים של בני השנתיים בקרב ילדי הכפרים הבלתי מוכרים שנולדו בשנת 2000 היה כ-80% עבור רוב החיסונים ו-90% עבור חיסון נגד חצבת, לעומת כיסוי חיסון של כ-92% עבור אותם החיסונים בקרב ילדי ישובי הקבע הבדואים ו-96% עבור חיסון נגד חצבת. הנתון המעודד מעט יותר הוא שהרוב המכריע, שעומד על 90.4% מהילדים הבדואים בנגב, משיגים כיסוי חיסונים מלא עד גיל 5 שנים. כיסוי מלא מוגדר כקבלת כל המנות של כל החיסונים השגרתיים המומלצים על ידי משרד הבריאות בתוכנית חיסוני השגרה בילדות המוקדמת.

בנוסף, במשרד הבריאות מצאו כי יש מחלות מסוימות שעדיין עוברות מבעלי חיים לבני אדם בקרב הבדואים. כמו כן יש נתונים קשים המצביעים על בעיות גדילה משמעותיות וחסרים תזונתיים בקרב הילדים הבדואים. 9% מהילדים הבדואים ילידי השנים 2001-2 סבלו מחוסר גדילה (גובה נמוך לגיל) ו-4.4% סבלו מתת משקל. זאת לעומת הערך הצפוי של 2.3% בשאר האוכלוסייה בישראל בני אותם הגילאים.

ממשרד הבריאות נמסר, כי הוא פועל לחיזוק השירות המונע לאם ולילד, שעומד לרשות האוכלוסייה הבדואית בנגב בתחנות טיפת חלב. "כמו כן", נאמר, "יימשך הפרויקט להפחתת תמותת תינוקות באוכלוסייה הבדואית בנגב. כמו גם בנייה והפעלת תוכניות לעידוד תזונה נכונה של ילדים בדואים, תוך מתן דגש מיוחד על עידוד הנקה, שימוש נבון בתוספי תזונה והקפדה על תפריט מגוון ומתאים לגיל"..

עוד מוסיפים גורמים במשרד באשר לתשתיות הרעועות הנמצאות ביישובים בהם מתגוררת האוכלוסיה הבדואית כי "נפעל לאספקת תשתיות תומכות בריאות עבור האוכלוסייה הבדואית לצורך קידום בריאות (אספקת מים וחשמל סדירים, דרכים סלולות, סילוק שפכים, פינוי אשפה), וכי הסקר נערך במטרה לאפשר תכנון שירותים ותוכניות התערבות על מנת לקדם בריאותם של ילדים בדואים בנגב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully