וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ישראל תשחרר את ברגותי תמורת שליט

שולמית אביצור וניר יהב

8.2.2009 / 10:21

על פי הדיווח, ישראל תשחרר אלף אסירים בתמורה לשחרור החייל החטוף. לדברי מקורות דיפלומטיים, ההצעה המצרית כוללת הפסקת אש לשנה וחצי ופתיחת מעברים

העיתון "אל-חיאת" מדווח הבוקר (ראשון) כי ישראל הסכימה לשחרר אלף אסירים פלסטינים, ביניהם ראש התנזים בגדה לשעבר מרוואן ברגותי, בתמורה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. עם זאת, ישראל מתנגדת לשחרורו של אחמד סעדאת, מתכנן רצח השר רחבעם זאבי. בין האסירים נשים, ילדים ומספר בכירים נוספים.

בעבר ביקש יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לשחרר את ברגותי ואת סעדאת, בטענה כי שחרורם יחזק את מעמד הרשות הפלסטינית, אולם ראש הממשלה אהוד אולמרט סירב להתחייב על כך בפניו. אולמרט אמר רק כי באופן כללי הוא מוכן לשחרר אסירים.

דובר משרד החוץ המצרי חוסאם זאכי אמר היום לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, כי מצרים מקווה שניתן יהיה לחתום על הסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס בימים הקרובים: "יש סימנים חיוביים לכך שבימים הקרובים נגיע להבנות בנושא הפסקת האש ופתיחת המעברים". זאכי הוסיף כי משלחת של חמאס תשוב לדון בפרטי ההסכם מחר.

לדברי מקורות דיפלומטיים מערביים, מצרים גיבשה מתווה בן שלושה שלבים להפסקת אש ארוכת טווח ברצועת עזה. המתווה כולל עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס ופתיחה של לפחות שניים ממעברי הגבול לרצועה. המקורות מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי השיחות בין הצדדים הואצו בימים האחרונים, אולם בשלב זה לא ברור אם יושבו כל הפרטים.

לפי ההצעה, בשלב הראשון תפסיק ישראל את התקפותיה ברצועה, וחמאס יפסיק את ירי הרקטות למשך שנה וחצי. בשלב השני יבצעו הצדדים חילופי שבויים, במסגרתם ישוחרר שליט בתמורה לכאלף אסירים פלסטינים. במקביל, ישראל תגדיל את כמות הסחורות שייכנסו לרצועה דרך מעבר כרם שלום ותסכים לכניסה של כ-250 משאיות, לעומת 100 משאיות שנכנסות כעת לרצועה מדי יום. בשלב השלישי, יפתחו חמאס ופתח בשיחות להקמת ממשלת אחדות פלסטינית.

לדברי המקורות הדיפלומטיים, אחת מנקודות המחלוקת בין הצדדים היא סירובה של ישראל לאפשר הכנסת חומרי בניין לרצועה, שעלולים לשמש לייצור רקטות, חומרי נפץ וביצורים. על פי ההצעה המצרית, ייפתח גם מעבר רפיח ויוצבו בו פקחים בינלאומיים, שידווחו לראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

משלחת חמאס יצאה לדמשק

משלחת חמאס לשיחות בקהיר יצאה היום לדמשק על מנת להתייעץ עם הנהגת חמאס בהצעת הרגיעה. מקור מצרי בכיר מסר לעיתון כוויתי כי המשלחת תשוב בהמשך היום למצרים על מנת להיפגש עם ראש המודיעין המצרי עומאר סלימאן ולמסור לו את תשובתו הסופית של הארגון בנושא הצעת הרגיעה.

בראיון לעיתון המצרי "אל-אהראם" אמר מחמוד א-זהאר כי משלחת חמאס הגיעה לקהיר על מנת לגבש הסכם רגיעה. "הכוונות של חמאס חיוביות. הארגון רוצה לסיים את הפרשה באופן שיוביל להפסקת המתקפה הישראלית, לביסוס הרגיעה, להסרת המצור על עזה ולשיקום ההריסות ברצועה", אמר. לדבריו, המשלחת לא התחילה את הדיונים עם המצרים מאפס אלא הם מתבססים על דיונים קודמים. "נקווה שהפרשה תוכרע בקרוב", הוסיף.

בתוך כך, ראש הממשלה אהוד אולמרט, שרת החוץ ציפי לבני ושר הביטחון אהוד ברק דנו אתמול בפרטי ההצעה המצרית. לדברי ברק, "הדיון עסק באפשרות הסדרה עם המצרים". בראיון לערוץ 10 אמר השר, כי "חמאס רוצה להגיע להפסקת אש, אך אם לא תהיה ברירה ולא יהיה שקט, נצטרך להכות מחדש. בין המכה שהוא קיבל לבין המכה שהוא עשוי לקבל, צריך לתת הזדמנות למצרים לעסוק בנושא ההברחות. צריך לנהוג איתם ברצינות ובכבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully