וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשראי לצים: מו"מ על 1.35 מיליארד דולר

יורם גביזון

6.2.2009 / 9:26

האשראי הגדול נועד לממן את תכנית ההצטיידות החדשה של החברה. מניות החברה לישראל עלו ב-50% בשבועיים האחרונים

דיונים על ביטול חלק מהאוניות שהוזמנו, פתיחת הסכמי המימון על אשראי של 1.35 מיליארד דולר, והעלאת תעריפי ההובלה הימית במכולות בידי חברת הספנות הגדולה בעולם - תרמו לקפיצה של מניית החברה לישראל ב-10.7% אתמול. המניה השלימה עלייה של 50% בשבועיים האחרונים.

מארסק (Maersk), שהיא חברת הספנות הגדולה בעולם, הודיעה שלשום על העלאה דו-שלבית של מחירי ההובלה במכולות בקו שבין אירופה למזרח אסיה. ההעלאה הראשונה תהיה ב-1 במארס 2009 והשנייה ב-1 באפריל, כשכל העלאה תסתכם ב-25 דולר למכולה של (TEU). נועם פינקו, אנליסט בפסגות, רואה בהודעתה של מארסק אינדיקציה לכך שמחירי ההובלה הימית במכולות, בקו זה לפחות, הגיעו לתחתית.

פינקו מציין כי מארסק הסבירה שהתעריפים הנוכחיים אינם מאפשרים לה לספק שירות סביר ואמין. לדבריה, יש סימנים להתאוששות בביקושים בקו שבין אירופה לאסיה, בין השאר בגלל חולשת היורו והליש"ט. פינקו מזכיר שהליש"ט נחלשה ב-65% מול הין וב-38% בהשוואה ליואן בששת החודשים האחרונים, ואילו היורו נסוג ב-46% מול הין וב-23% מול היואן באותה תקופה.

פינקו מציין כי על אף שהעלאת התעריפים היא של אחוזים בודדים בלבד ואף שהקו בין אירופה לאסיה אינו נמנה עם הקווים הגדולים מבחינת נפח ההובלה, כל שינוי חיובי בשלב כה מוקדם של מחזור העסקים הוא בהחלט הפתעה חיובית.

החברה לישראל, שהיא בעלת צים, דיווחה לבורסה כי לנוכח הירידה הגוברת בניצולת אוניות ובדמי ההובלה, בשל המשבר הפיננסי והריאלי והעלייה בהיצע האוניות - היא מנהלת מו"מ עם המספנות שעמן חתמה על הסכם לבניית אוניות. המו"מ הוא על ביטול חלק מההזמנות או דחיית מועד המסירה של חלק מהן, וכן על פרישה של חלק מהתשלומים בגין רכישת אוניות באמצעות העמדת אשראי לצים.

צים הגיעה להבנה עם הבנקים שמממנים את רכישת האוניות שהוזמנו, ולפיה יתקיימו ביניהם דיונים בפברואר-מארס 2009 על אשראי בהיקף כולל של 1.35 מיליארד דולר. צים תדון עם הבנקים על המשך הזרמת מימון לצים ושיעורו, וכן ביחס לאמות המידה הפיננסיות.

המועד המדויק של קיום הדיונים ייקבע על בסיס תוצאות המו"מ בין צים למספנות, ורק אז ניתן יהיה להעריך את השפעות המשבר על מצבה הפיננסי של צים.

צים ציינה כי היא נוקטת צעדים נוספים להתמודדות עם השפל, כמו שינוי התוכנית האסטרטגית; ניהול מו"מ עם המספנות, שמהן מוזמנות האוניות בנוגע להחזרת אוניות חכורות מסוימות לפי צורכי צים לבעליהן במועד סיום חוזי החכירה; הקטנת פעילות בשווקים מסוימים; והשבתת אוניות שיהיו חסרות מעשה, בשל הצמצום בקווי ההובלה. צים השביתה עד כה 16 אוניות, שקיבולתן 20% מנפח ההובלה הכולל של החברה. ואולם שיעור האוניות המושבתות צפוי לעלות ב-2009 ככל שהמשבר בענף ההובלה הימית יימשך.

עידן עופר רמז השבוע בריאיון לעיתונות שאספקת אוניות שתוכננה ל-2010 תידחה ל-2012. פינקו מאזכר בהקשר זה שצים אמורה לקבל 8-10 אוניות שקיבולתן 60-70 אלף TEU ב-2009. צים הכריזה על תוכנית השקעות לבניית 22 אוניות בקיבולת של 230 אלף TEU (מכולה שאורכה 6 מטרים) בהשקעה כוללת של 3.1 מיליארד דולר להספקה עד 2012.

להערכת יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז', היא שילמה 740 מיליון דולר מסכום זה. בן זאב צפה שלשום כי צים תפסיד 100 מיליון דולר ברבעון הרביעי, אך להערכתו התמודדות מוצלחת עם תוכנית ההשקעות שקולה לעלייה של 40% במניית החברה לישראל. הוא העלה את מחיר היעד למניה מ-1,100 ל-1,400 שקל - ב-25% יותר ממחיר הפתיחה של המניה אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully